Według danych GUS sprzedaż detaliczna w lutym 2017 r. wzrosła o 5,2 proc. w cenach stałych w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku
Marek Cichocki, World People:
- Konsumenci wciąż nie zawodzą. Mimo faktu, że wzrost skłonności do zakupów w lutym był niższy niż w styczniu, kiedy to sprzedaż detaliczna wzrosła o 9,6 proc, to wciąż realna jest szansa na znacznie silniejszy wzrost spożycia indywidualnego w I kwartale 2017 r. niż w całym roku 2016 (3,6 proc.) czy nawet 2015 (3,2 proc.) Takie działania potęguje dobra sytuacja na rynku pracy, a mianowicie stale rosnące zatrudnienie i wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Znaczącą rolę odgrywa również wsparcie finansowe w postaci programu Rodzina 500+. Polacy znacznie chętniej kupują nie tylko artykuły podstawowe, takie jak żywność, ale także kosmetyki czy odzież.
Roman Siedlikowski, Platforma Biznesu:
- Sprzedaż detaliczna żywności wzrosła w lutym jedynie o 0,7 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. O wiele większy wzrost zanotowano z kolei w innych grupach asortymentowych. Polacy bardzo chętnie inwestują w przyjemności, takie jak wymiana garderoby czy zakup nowych kosmetyków. Ze względu na okres grypowy wzrosła również ilość nabywanych farmaceutyków. Polacy równie często kupują prasę, książki, a także robią zakupy w wyspecjalizowanych sklepach. Świadczy to o dobrej sytuacji większości gospodarstw domowych, jednak pamiętajmy, że wzrost PKB oparty na konsumpcji daje efekty w krótkim okresie i wciąż niezbędne są nowe inwestycje.