Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Konwent Morski po raz drugi w Szczecinie

Data publikacji: 20 października 2018 r. 22:16
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2018 r. 20:42
Konwent Morski po raz drugi w Szczecinie
 

Według ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, w tym roku polskie porty morskie mogą przeładować łącznie co najmniej 100 mln ton towarów. Mówił o tym na 6. Konwencie Morskim, który obradował w sobotę (20 października) w Szczecinie. Poruszono trzy główne tematy: perspektywy bałtyckiego rynku przewozów promowych, budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską oraz modernizację toru wodnego Świnoujście - Szczecin.

- Wydaje się, że bariera 100 mln ton zostanie przekroczona w tym roku i to jest ogromne wyzwanie i szansa dla rozwoju portów - mówił minister Gróbarczyk. - Widzimy - te strumienie ładunków przesuwają się w naszą stronę, najwyższy czas, abyśmy to po prostu wykorzystali.

Minister stwierdził, że byłby to historyczny rekord.

Perspektywy bałtyckiego rynku przewozów promowych omówił Paweł Brzezicki, zarządca komisaryczny Polskiej Żeglugi Morskiej.

Uczestnicy obrad obejrzeli animowaną prezentację inwestycji prowadzonej przez Urząd Morski w Gdyni, czyli budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dyrektor wspomnianego urzędu, Wiesław Piotrzkowski, zaprezentował stanowisko Konwentu Morskiego, będące odpowiedzią na krytyczne uwagi samorządu pomorskiego wobec tego przedsięwzięcia.

Z kolei dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz przedstawił szczegóły dotyczące modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m.

Przewodniczący Konwentu Morskiego kpt. ż.w. Zbigniew Sulatycki poinformował, że został zamknięty pierwszy etap działalności tego gremium, polegający na konsolidacji tworzącego je środowiska. Drugi etap ma polegać na pracy w trzech zespołach. Jeden, pod kierunkiem Pawła Brzezickiego, będzie zbierał opracowania i pomysły, a po konsultacji z ministerstwem przedstawiał Konwentowi. Drugi zajmie się sprawami personalnymi (m.in. opiniowaniem osób, które mogłyby zasilić Konwent Morski, wnioskowaniem o nagrody i odznaczenia itp.). Ma nim kierować Piotr Soyka, wiceprzewodniczący KM. Na czele trzeciego zespołu - organizacyjnego - postawiono dr. Krzysztofa Siedlikowskiego, sekretarza Konwentu.

Przypomnijmy, że Konwent Morski powołano pod koniec 2016 r. z inicjatywy ministra Gróbarczyka. To ciało doradcze, skupiające przede wszystkim ekspertów z szeroko pojętej branży morskiej, którzy opiniują kierunki działania resortu gospodarki morskiej, rekomendują różne inicjatywy i projekty.

Konwent obraduje w różnych miejscowościach, po raz drugi jego uczestnicy spotkali się w Szczecinie.

(ek)

Fot. Marta Teszner

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Polak Potrafi
2018-10-21 10:12:23
12,5 metra to zmarnowana kasa - w tej chwili odchodzi się od małych statków o takim zanurzeniu - buduje się statki 14,5m do 16metrów zanurzenia; Lepiej by było wybudować nowy port w okolicach Świnoujścia i Dziwnowa i połączyć koleją z Szczecinem - - tylko zadufane i uparte lobby urzędnicze nie przyjmuje takich faktów; a poza tym mogą stracić wygodne stołki a inwestycja to pewne posady a potem emerytura i nie ma się co martwić że będą problemy z znalezieniem ładunków i zarobieniem pieniędzy na inwestycji...- to już nie dotyczy tych co przeszli na emerturę....to tyle o patriotyzmie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA