Niedziela, 24 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Kto będzie operatorem terminalu kontenerowego w Świnoujściu?

Data publikacji: 20 września 2020 r. 12:25
Ostatnia aktualizacja: 22 września 2020 r. 18:24
Kto będzie operatorem terminalu kontenerowego w Świnoujściu?
 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA ogłosił publicznie rozpoczęcie konkurencyjnego postępowania mającego na celu wyłonienia podmiotu, który będzie operatorem głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie w Świnoujściu. Ogłoszenia o wszczęciu postępowania ukazały się na krajowych i zagranicznych branżowych portalach internetowych (m.in. World Cargo News, Container Management) oraz w prasie krajowej.

Przypomnijmy, że w styczniu 2020 r. ZMPSiŚ zbadał zainteresowanie realizacją tego przedsięwzięcia, otrzymując w ciągu kilku tygodni deklaracje zainteresowania projektem od siedmiu podmiotów (polskich, europejskich oraz z Azji).

Docelowo terminal ma osiągnąć roczną zdolność przeładunkową minimum 2 mln TEU (znormalizowanych kontenerów). Będzie w nim możliwa równoczesna obsługa co najmniej dwóch jednostek typu ULCS/megamax. Założenia projektu przewidują przedstawienie koncepcji terminalu przez podmioty uczestniczące w postępowaniu, a następnie zagospodarowanie przez wybrany podmiot na własny koszt i ryzyko odpowiedniego akwenu morskiego i nieruchomości oraz wykorzystanie ich zgodnie z koncepcją zaproponowaną w toku właśnie wszczętego postępowania. ZMPSiŚ określił wyłącznie ogólny cel wykorzystania przyszłej nieruchomości.

Wybudowanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie morskim w Świnoujściu jest inwestycją przewidzianą w „Programie rozwoju portów morskich do 2030 roku”, przyjętym do realizacji w 2019 roku przez Radę Ministrów.

- Ze względu na oddalenie od miasta Świnoujście, umiejscowienie terminalu nie ograniczy dostępu do obiektów turystycznych i nie obniży walorów wypoczynkowych Świnoujścia, a przypływające kontenerowce mogą stać się dodatkową atrakcją - zaznacza ZMPSiŚ. - Podobne terminale zlokalizowane w pobliżu stref turystycznych z powodzeniem funkcjonują̨ w miastach odwiedzanych przez tysiące turystów, np. w Barcelonie, Walencji czy Pireusie.

ZMPSiŚ oczekuje, że podmiot wybrany w rozpoczętym postępowaniu zrealizuje również działania na rzecz społeczności lokalnej uzgodnione z jednostkami samorządu terytorialnego.

Szacuje się, że w terminalu - w zależności od stopnia zautomatyzowania obsługi - zatrudnienie może znaleźć nawet kilkaset osób.

(ek)

Wizualizacja: ZMPSiŚ

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

i co ?
2021-02-10 21:19:17
za przeproszeniem się.. ło?
BARUBAR
2020-09-22 17:48:12
Port kontenerowy w tym miejscu to pomyłka. Szkoda plaży i turystyki Świnoujścia. Górnolotne zapowiedzi a propos miejsc pracy, tak jak przy gazoporcie, można włożyć między bajki. Z gazoportu to przynajmniej były jednak jeszcze podatki konkretne dla miasta. A tu? Śmiech na sali.
@Łunowo
2020-09-21 16:05:20
Oby wizerunek poważnie brzmiącego głębokowodnego terminala kontenerowego nie wyglądał tak, jak wizerunek sztandarowego portu OT. To okno na świat, przypomina bardziej Bangladesz, czy szeroko rozumiany trzeci świat. Nie remontowane, nie inwestowane od czasu upadku, co najmniej Edwarda Gierka. Wstyd Panowie szastać takimi wysokolotnymi określeniami, jak nijak ma się to tej zardzewiałej rzeczywistości. Nie umniejszając oczywiście w żaden sposób latom 70-tym kiedy, to Polacy to budowali.
daro
2020-09-21 13:09:41
Tylko MAYERSK!
Łunowo
2020-09-21 10:38:15
operator głębokowodnego terminala kontenerowego to brzmi poważnie.Jeśli zgłosi się znana firma może faktycznie Maersk to będzie skok w rozwoju gospodarki morskiej regionu na miarę od czasu budowy kanału Świnoujście Szczecin.Cieszymy się że jest to coraz bliżej
prawobrzeże
2020-09-21 09:05:30
O super, najlepiej byłoby zagospodarować "wejście" do Karsiborza. Wspaniałe położenie, prosto przez Kanał Piastowski, teren niezagospodarowany. Nareszcie Karsibór by ożył, i ta jedyna ulica 1 Maja. Tylko, żeby nic tutaj nie zawalić. TO MUSI SIĘ UDAC. Inni mieszkańcy proponowali tuż koło Radisona. Wówczas byłoby mnóstwo atrakcji w jednym Miejscu !!! Rewelacja!!!
Karsibór
2020-09-21 08:53:36
Jasna sprawa że to wzmocni Świnoujście.Tylko żeby nic tu nie spieprzyć panie i panowie,to musi się udać.
Maersk APMT
2020-09-21 05:16:08
Tylko i wylacznie MAERSK APMT.
wszystko będzie
2020-09-20 22:47:15
może po następnych wyborach.
Jan
2020-09-20 22:21:54
Jaki stukot kontenerów?Macie takie pojęcie o portach jak minister Tuska od spraw transportu który gazowce LNG chciał w Gdańsku rozładowywać jak sie gazoport opóżniał. Sławek Nowak taki spec był,fachowiec
Wiem
2020-09-20 20:24:52
Nie tylko hałas będzie się niósł do Międzyzdrojów. W akwenie wodnym będą stacjonowaly statki, kontenery i obok kurort. Może jeszcze ktoś pójdzie po rozum. To klęska dla dwóch gmin uzdrowiskowych.
No nie wiem.
2020-09-20 17:49:04
Z jednej strony taki port jest potrzebny, z drugiej strony nie tylko plazy zal. Obawiam sie, ze huk rozladowywanych kontenerow bedzie sie niosl az do Miedzyzdrojow....
Doker
2020-09-20 17:44:42
Wspaniałe połączenie wsxystkich walorów zachodniego wybrzeża.Turystycznych,klimstycznych i portowych.Covid pokazał że tak trzeba
Turysta
2020-09-20 16:19:40
Szkoda. Nieodwracalne konsekwencje w pięknym wizerunku prawobrzeża, przyjaznego dla innego rodzaju turystów i aktywnej turystyki. Pozostanie lans na Promenadzie...
Jerzy
2020-09-20 15:06:13
Brawo!!!
obserwator
2020-09-20 14:35:58
A Gdynia i Gdańsk bastiony PO i niemieckie porty Hamburg , Bremerhaven oraz holenderski Rotterdam już ze strachu zawału serca dostają. Także firma DB PORT ze swoim terminalem pójdzie w odstawkę . Ciekawe co na to Angela Merkel??? Brawo PIS !!! Brawo Beata Szydło i Mateusz Morawiecki.
Obserwator
2020-09-20 13:54:43
Niestety, miasto Świnoujście na ścianie wschodniej zamknie się kontenerami, drutem kolczastym i koniec z piękną plażą i zdrową turystyką i życiem. Żal, że tak właśnie zdecydowano.
obserwator
2020-09-20 13:53:06
OPERATOREM BĘDZIE ATS INTERNATIONALE SPEDITION SP. Z O.O., SZCZECIN najlepsza firma logistyczna , transportowa i spedycyjna w Szczecinie i w Polsce.
Klara
2020-09-20 12:58:45
Można działać można mieć rozmach i wizję.Gdzie są ci którzy nie upilnowali buďżetu przed wyciągnięciem 450 mld zł przez 8 lat?Zaraz powiedzą że to się opłaca bo mamy terminal w Hamburgu i lotnisko w Berlinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA