Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Łatwiej do 12,5 metra

Data publikacji: 24 lutego 2017 r. 22:30
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:34
Łatwiej do 12,5 metra
 

Rząd na ostatnim posiedzeniu przyjął projekt „Ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra”. Ma ona usprawnić przygotowania i samo wykonanie przedsięwzięcia, którego celem jest poprawa dostępu do portu w Szczecinie. Inwestycja, o wartości ok. 1,4 mld zł, powinna być zakończona do 2022 roku.

Przypomnijmy, że środowisko morskie Szczecina od wielu lat zabiega o pogłębienie toru do 12,5 m. Umożliwi to dostęp do portu większym statkom wypełnionym towarami. Dziś duże jednostki wpływają i wypływają niedoładowane, bo mają za płytko.

Minister rozwoju i finansów decyzją z początku stycznia br. zapewnił fundusze na to strategiczne dla gospodarki i bezpieczeństwa żeglugi przedsięwzięcie. Będzie realizowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość inwestycji sięga blisko 1 mld 385 mln zł, przy czym 85 proc. kosztów pokryją środki unijne, a 15 proc. – budżet państwa.

Projekt ustawy, przyjęty ostatnio przez Radę Ministrów, został przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Początkowo był procedowany wspólnie z projektem dotyczącym przekopu Mierzei Wiślanej. Jednak uwagi przekazane podczas uzgodnień międzyresortowych i konsultacji, w tym opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych, sprawiły, że przepisami o modernizacji toru wodnego zajęto się w trybie odrębnym.

Według projektodawców, regulacje ustawowe usprawnią prowadzenie prac, skracając je o około pół roku. Uproszczono przede wszystkim procedurę środowiskową. Ponadto zaproponowano rozwiązania ułatwiające zajęcie gruntów pod inwestycję. Chodzi m.in. o tereny, na których obecnie są ogrody działkowe. Likwidacji ulegnie Rodzinny Ogród Działkowy „Ostrówek” na Ostrowie Grabowskim, na gruntach będących w wieczystym użytkowaniu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Poza tym łatwiej będzie przejąć obszary zarządzane przez Lasy Państwowe.

– Praktycznym wymiarem tej ustawy jest przede wszystkim uproszczenie pewnych procedur, na przykład w przypadku, gdyby przedłużyły się prace nad zmianą planu zagospodarowania przestrzennego Szczecina (w części, która dotyczy obszarów przylegających do toru wodnego), wówczas będziemy mogli uzyskać decyzję środowiskową bez oczekiwania na zmianę planu – wyjaśnia Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, który jest inwestorem. – Oczywiście, inwestycja będzie musiała być zgodna z tym planem, ale weryfikacja zostanie dokonana na późniejszym etapie – uzyskiwania pozwolenia na budowę, a nie na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Ustawa uprości także sprawy związane z przejęciem w zarząd od Lasów Państwowych niezbędnych gruntów. Są to niewielkie tereny, wzdłuż wyspy Dębina i półwyspu Radolin, a procedura przejęcia w zarząd jest dość skomplikowana.

Dodajmy, że inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Pierwsze dwa objęły prace wykonane w Świnoujściu: budowę falochronów wyjściowych z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych kanałów Piastowskiego i Mielińskiego.

Elżbieta KUBOWSKA

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

TOR WODNY
2017-02-26 08:51:10
...jak PO chciała 12,5 m - to PISdowaci darli jape ze to za mało - a teraz jest ok ???/
Ratio
2017-02-25 17:23:31
Kto wplynie do tego miniport?kto ma jeszcze ministateczki?
Bartek
2017-02-25 13:54:18
12,5m to za malo 15m to minimum na dzis...
obserwator
2017-02-25 13:45:46
To wielki sukces.PIS jest wielki.Tusk niedlugo wroci do Polski i biada mu!
zak
2017-02-25 12:01:30
Pamiętam jak "Prezydent Europy od siedmiu boleści" zablokował pogłębienie toru wodnego do Szczecina twierdząc ,że to wyrzucone pieniądze. Popierali go "nasi" działacze z PO. A tu PiS taki niedobry realizuje to co PO blokowała. "Prezydentowi" szczenna opada a "obrońcy demokracji już szykują kolejny protest i marsz przeciwko pogłębianiu. Bo to pewnie jest niezgodne z konstytucją.
Szn
2017-02-25 10:03:15
W końcu cos dla Szczecina!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA