Rząd na ostatnim posiedzeniu przyjął projekt „Ustawy o inwestycjach w zakresie budowy lub przebudowy toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra”. Ma ona usprawnić przygotowania i samo wykonanie przedsięwzięcia, którego celem jest poprawa dostępu do portu w Szczecinie. Inwestycja, o wartości ok. 1,4 mld zł, powinna być zakończona do 2022 roku.
Przypomnijmy, że środowisko morskie Szczecina od wielu lat zabiega o pogłębienie toru do 12,5 m. Umożliwi to dostęp do portu większym statkom wypełnionym towarami. Dziś duże jednostki wpływają i wypływają niedoładowane, bo mają za płytko.
Minister rozwoju i finansów decyzją z początku stycznia br. zapewnił fundusze na to strategiczne dla gospodarki i bezpieczeństwa żeglugi przedsięwzięcie. Będzie realizowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość inwestycji sięga blisko 1 mld 385 mln zł, przy czym 85 proc. kosztów pokryją środki unijne, a 15 proc. – budżet państwa.
Projekt ustawy, przyjęty ostatnio przez Radę Ministrów, został przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Początkowo był procedowany wspólnie z projektem dotyczącym przekopu Mierzei Wiślanej. Jednak uwagi przekazane podczas uzgodnień międzyresortowych i konsultacji, w tym opinia Ministerstwa Spraw Zagranicznych, sprawiły, że przepisami o modernizacji toru wodnego zajęto się w trybie odrębnym.
Według projektodawców, regulacje ustawowe usprawnią prowadzenie prac, skracając je o około pół roku. Uproszczono przede wszystkim procedurę środowiskową. Ponadto zaproponowano rozwiązania ułatwiające zajęcie gruntów pod inwestycję. Chodzi m.in. o tereny, na których obecnie są ogrody działkowe. Likwidacji ulegnie Rodzinny Ogród Działkowy „Ostrówek” na Ostrowie Grabowskim, na gruntach będących w wieczystym użytkowaniu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Poza tym łatwiej będzie przejąć obszary zarządzane przez Lasy Państwowe.
– Praktycznym wymiarem tej ustawy jest przede wszystkim uproszczenie pewnych procedur, na przykład w przypadku, gdyby przedłużyły się prace nad zmianą planu zagospodarowania przestrzennego Szczecina (w części, która dotyczy obszarów przylegających do toru wodnego), wówczas będziemy mogli uzyskać decyzję środowiskową bez oczekiwania na zmianę planu – wyjaśnia Andrzej Borowiec, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, który jest inwestorem. – Oczywiście, inwestycja będzie musiała być zgodna z tym planem, ale weryfikacja zostanie dokonana na późniejszym etapie – uzyskiwania pozwolenia na budowę, a nie na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej. Ustawa uprości także sprawy związane z przejęciem w zarząd od Lasów Państwowych niezbędnych gruntów. Są to niewielkie tereny, wzdłuż wyspy Dębina i półwyspu Radolin, a procedura przejęcia w zarząd jest dość skomplikowana.
Dodajmy, że inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Pierwsze dwa objęły prace wykonane w Świnoujściu: budowę falochronów wyjściowych z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych kanałów Piastowskiego i Mielińskiego.
Elżbieta KUBOWSKA