Prawie jedna trzecia mikro, małych i średnich pracodawców to firmy rodzinne, z czego 40 proc. to mikroprzedsiębiorstwa, 46 proc. małe firmy a 14 proc. średnie. Firmy rodzinne tworzą ponad 18 proc. całości PKB i pracuje w nich 24 proc. zatrudnionych w całym sektorze przedsiębiorstw. – wynika z badania Konfederacji Lewiatan.
Ewelina Bożacka - Olsza, Archice, ekspertka ZPPZ Lewiatan: Firmy rodzinne częściej budują swoją pozycję konkurencyjną na jakości produktów i usług niż tylko na cenie. Dla firm rodzinnych perspektywą działania jest więcej niż jedno pokolenie. Z tego względu są stabilnymi płatnikami podatków, pracodawcami oraz partnerami w biznesie. Warto również zaznaczyć, że prawie jedna trzecia firm rodzinnych należy do kobiet a ponad 37 proc. tych firm funkcjonuje na rynku już ponad 20 lat.
Paweł Skotnicki, ekspert ZPPZ Lewiatan: Z naszych badań wynika, że ponad 80 proc. polskich firm preferuje prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o własne środki finansowe, ale wśród firm rodzinnych więcej jest takich, które bardziej przychylnie spoglądają na korzystanie z zewnętrznego finansowania. Firmy rodzinne są też bardziej otwarte na wychodzenie poza działalność lokalną. Ale preferują produkowanie i sprzedaż dotychczasowych produktów/usług, a nie inwestowanie w innowacje produktowe.
(k)