Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Modernizacja stoczni „Gryfia” – dla nowego doku. Wkrótce ruszą prace budowlane

Data publikacji: 03 stycznia 2023 r. 20:49
Ostatnia aktualizacja: 05 stycznia 2023 r. 17:11
Modernizacja stoczni „Gryfia” – dla nowego doku. Wkrótce ruszą prace budowlane
Prace budowlane obejmą rejon nabrzeży Gdańskiego i Gdyńskiego. Fot. Dariusz GORAJSKI  

Na 9 stycznia br. firma Eco-Inwest, pełniąca w imieniu Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” SA rolę inżyniera kontraktu „Modernizacja infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie”, wyznaczyła wykonawcy datę rozpoczęcia robót. Wykonawcą tej największej w ostatnich dekadach inwestycji w „Gryfii” została wyłoniona w drodze postępowania przetargowego Korporacja Budowlana Doraco, znana z realizacji dużych projektów, m.in. w szczecińskim porcie czy mieście (stadion Pogoni Szczecin ).

Podpisana 16 grudnia 2022 r. przez prezesów Krzysztofa Zarembę i Amarendra Roya w imieniu MSR „Gryfia” SA umowa z Korporacją Budowlaną Doraco zakłada między innymi powstanie głębi dokowej o głębokości 17 metrów oraz dalb kotwiących dok. Na przedłużeniu nabrzeża Gdańskiego, wykonany zostanie pomost technologiczny o długości 60 metrów z torami dla żurawia do obsługi doku i tymczasowym miejscem odstawczym dla demontowanych fragmentów kadłuba i urządzeń statku, jak np. zestawów sterowych, śruby czy wału śrubowego. Dzięki temu uzyska się wydłużenie nabrzeża cumowniczego dla statków cumujących przy nabrzeżu Gdańskim. W ramach robót budowlanych w części lądowej, w rejonie nabrzeży Gdyńskiego i Gdańskiego, powstanie zaplecze doku z drogami dojazdowymi. Inwestycja obejmie także przebudowę nabrzeża Gdyńskiego na długości ok. 300 m, stanowiącego jednocześnie drogę komunikacyjną do doku nr 8.

Pierwsze prace budowlane powinny się rozpocząć jeszcze w tym miesiącu i zakończyć po 18 miesiącach, kiedy to nowy dok będzie gotowy do przeprowadzenia prób na głębi dokowej.

– Można śmiało powiedzieć, że wprowadzenie do eksploatacji doku nr 8 otworzy nowy rozdział w 70-letniej historii stoczni „Gryfia” – mówi Artur Trzeciakowski, dyrektor naczelny Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” SA. – Nowy dok pozwoli nam na prowadzenie remontów dużych jednostek wchodzących na Bałtyk będących dotychczas poza zasięgiem „Gryfii”. Dok nr 8, który powstaje w Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”, będzie miał 235 metrów długości całkowitej i 47 metrów szerokości konstrukcyjnej, co pozwoli na dokowanie jednostek o długości ok. 230 m, szerokości do 36 m i masie dokowej do 24 tys. ton. Dla porównania – niedawno zmodernizowany, obecnie nasz największy stoczniowy dok nr 5 pozwala na dokowanie statków o długości ok. 215 m, szerokości 34 m i masie dokowej 16 600 ton. Cieszymy się, że po wielu miesiącach przygotowań, uzyskiwaniu zgód i pozwoleń, ciężkiej, niewdzięcznej bo niewidocznej dla otoczenia pracy udało się wyłonić generalnego wykonawcę prac budowlanych i przechodzimy do etapu ich fizycznej realizacji. Jesteśmy przekonani, iż tak uznany wykonawca jak firma Doraco dotrzyma terminu realizacji inwestycji i w połowie przyszłego roku przy nabrzeżach stoczni „Gryfia” zostanie zacumowany nowy dok.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Realista
2023-05-09 21:25:55
Toku nie buduje się w 18 miesięcy z uruchomieniem. Ale głupi to mogą kupić. Powodzenia!
c.d.
2023-01-08 22:25:35
W związkach muszą być związki zawodowe żeby pilnowały te związki żeby nie rozkradły ! :-) .Kończymy z mafią POPIS-SB-...YDY :-) . Cała mafia w jedną trąbę grają i taczkami forsę wywożą na holownikach :-) . Udają się że się kłócą, a w Pogorzelicy wszyscy razem czystą chleją :-) . Ale jak są pańszczyżnianw barany to trzeba ich strzyc. Folwark Zwierzęcy wysiada :-)
Chytry pomysł rządu.
2023-01-08 22:17:08
cyt. "Ten ostatni został w sierpniu 2022 r. negatywnie zaopiniowany przez Najwyższą Izbę Kontroli, która wykazała, że zaangażowanie 300 mln zł w restrukturyzację Stoczni Gryfia nie przyniosło poprawy finansowej spółki, która wciąż przynosi straty. Jak widać, to nie jest jeszcze koniec państwowej inwestycji stoczniowej, bo są nowe środki do przelania" Związki ! Złodzieje ! Gdzie ku..wa 300 milionów od podatników. Na co przechulane, Pokazać faktury na co wydane ! Oddawać kasę złodzieje ! :-) !
;/
2023-01-05 17:00:28
a gdzie słynna STEMPKA ?na złomie ? gdzie budowa łodzi podwodnych , a stocznia w radiomiu działa ?
?
2023-01-05 16:58:35
Przeciez ten zysl to jakas fikcja gdyby nie sprzedali stoczni w Swinoujsciu i nie zwolnili 200 osob czy tam okolo tylu to byli by na jeszcze wiekszym minusie, ale suweren wszystko łyka i nic nie czai ,nie analizuje, dlatego ktos na tym zyskuje ,jak tam budowa promów ? gdzie te statki , nic , POLSKA W RUINIE 2023
Cenzura c.d.
2023-01-05 16:26:15
Pytać się Zaremby, grupy kitowłosego, Związków Złodziejskich, cała arystokrację z medalami od Kornhausera. Kto wnioskował o te medale ? :-) .Budowa promu śmiech na sali, budowa doku śmiech na sali, remont małego Lublina 6 lat za 100 milionów ? I za takie osiągnięcia trzeba w nagrodę dać im kolejne 185 mln do rozkradzenia ? A poźniej na Owsiaków kazą dawać na chore dzieci. Sojusz Pisoesbecki. Same rodziny SBków. Wystarczy sprawdzić każdego na wyszukiwarce strony inwentarz IPN. Proste jak drut.
CENZURA
2023-01-05 16:18:12
A czemu na Kurierze 24 panuje cenzura. Napisałem tylko żeby sprawdzić na co poszło 300 mln które Pisowski Fundusz przekazała Gryfii. Gdzie faktury ? Na co te pieniądze zostały wydane ? Bo na pewno nie na infrastrukturę (wszystkie nieruchomości z Ś-ciem rozprzedane) i załogę. Dlaczego 300 mln manna podatnikowa i tak spowodowała 104 mln długu według NIK. Podałem link do artykułu. ALE CENZURA GORZEJ JAK ZA KOMUNY ! Wyszukać pomysł w Google. Biznss insider "Chytry pomysł rządu" .
@jan
2023-01-05 12:45:39
Racja. Dok musi być. Będą remontować większe statki.
c.d.
2023-01-05 07:25:47
Gdzie Komisja Europejska ? Dlaczego nie uznają tego za niedozwolona pomoc ? Wiadomo. Ruskie i sankcje, ale to też kasa Uni, a nie do rozkradzenia przez ..ydów z PIS-u. Chyba załoga powinna wziąśc na klapy tzw. pseudo ZZ gdzie te ku..wa 300 mln, czy tu już kompletnie zrogaciałe bydło pańszczyźniane do okolczykowania tylko. Te 180 mln tez zaebią. Chory kraj, chorych ludzi. Samo się to rozleci jak w XVIII wieku. Tylko wtedy, na całe szczęscie zaborcy to wzięli bo to nie było aż tak zadłużone.
jan
2023-01-05 07:24:54
Duży dok jest stoczni potrzebny i nie ma co debatować o rzeczach oczywistych. Statki są coraz większe coraz bardziej skomplikowane i Gryfia musi mieć warunki żeby je remontować.
c.d.
2023-01-05 07:17:56
A wszystkie te przekręty i wyprowadzanie kasy podatników podlane śmierdzącym gównem medialnym, patriotycznym sosem o odbudowie narodowego przemysłu stoczniowego, Wy ruskie byliście, jesteście i zawsze będzie pop..ni od Odry aż po Władywostok. Was tylko to ebać, uchać i na Was debile zarabiać. Zafundować Holokaust i szczuć Was nawzajem żeby starsi braci w wierze mieli podstawę do odszkodowania od przegranego za Was. Nie bedę już pisał ile ..ydy z POMarsa u..bały za "ratowanie" tego burdelu.
FIGO
2023-01-04 20:27:49
Większy dok potrzebny jest do remontu PŻM -owskich 38- tysięczników . PIS myśli po gospodarsku . Stocznie trójmiasta , zdolniejsze , bardziej efektywne ( u nas komuniści " zadusili pana Piotrowskiego i się zesrało wszystko co mogło dobrze zakwitnąć ! ) mają i będą pełny portfel zamówień na swoje rynkowe usługi . GRYFIĘ trzeba dalej ratować po manewrach PO + PSL-owskich debili . Nie ma taniej Ukrainy , a gdzieś trzeba odnawiać klasę dla PŻM-ów . Skończyło się wyciąganie kasy z PŻM-u i OK !
Haha
2023-01-04 17:53:33
To ten dok który miał być gotowy w 2022 roku? No tak wybory się zbliżają trzeba wciskać kit ciemnej masie
Maik
2023-01-04 11:26:26
Bardzo dobra decyzja. Większy dok to w dzisiejszych czasach po prostu konieczność. A opiniami malkontentów nie ma się co przejmować. Takie osoby zawsze były i zawsze będą.
@chester
2023-01-04 10:05:53
przyjdą twoi pe-łowcy zrobią po(ż)ondek i będziemy mieli stocznię w rostocku, hahaha!!!
FIGO
2023-01-04 02:59:34
Tisze budziesz , dalsze budziesz .Znajetie etot zakon !
chester
2023-01-04 01:30:13
Gryfia nie jest w stanie zapełnić statkami doków, które już ma. A jak już coś uda się wydokować, to nie potrafią tego pomalować, ani wyremontować. Nowy dok to będą następne straty - koszt obsługi, spłata kredytu. Kamień u szyi. Może ktoś wreszcie powinien pozwolić na bankructwo Gryfii i skończyć z mrzonkami o przemyśle okrętowym.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA