Wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki wydał pozwolenie na przebudowę mostu kolejowego na Regalicy w szczecińskich Podjuchach. Zaakceptowany projekt obejmuje m.in. rozbiórkę istniejących elementów (poza przęsłem zwodzonym), budowę nowego mostu oraz modernizację infrastruktury kolejowej (linie 273 i 428).
– Bardzo nas cieszy decyzja pana wojewody – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – To krok w stronę realizacji jednego z największych zadań w historii Wód Polskich w Szczecinie. To inwestycja, która połączy wodę i kolej. Bardzo ważna dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, ale też istotna z punktu widzenia sprawnej i komfortowej kolei. Zmieniamy obraz infrastrukturalny naszego regionu poprzez takie działania. Tegoroczna akcja lodołamania jasno i wyraźnie pokazała nam, jak potrzebna jest sprawna i dynamiczna możliwość przekraczania kolejnych odcinków Szczecińskiego Węzła Wodnego.
Obecny most kolejowy na Regalicy ma niski prześwit pionowy przęsła stałego, co bardzo ogranicza możliwości żeglugi śródlądowej. Jedynie podnoszenie zwodzonego przęsła umożliwia przepływ barek, lodołamaczy i jednostek technicznych. Czynność ta jest jednak pracochłonna i daje szerokość szlaku żeglownego wynoszącą zaledwie 12,73 m. Przestarzała konstrukcja mostu powoduje też wzajemne ograniczenia pomiędzy przewozami kolejowymi a żeglugą śródlądową. Ruch pociągów musi być zatrzymany na czas otwarcia przęsła zwodzonego, aby umożliwić ruch jednostek żeglugi śródlądowej pod mostem. Z kolei barki muszą czekać, kiedy przejeżdżają pociągi. Ponadto zwodzone przęsło często ulega awariom. W przypadku transportu kolejowego dodatkowo ograniczeniem rozwoju przewozów jest zbyt mała przepustowość jednotorowego mostu.
Po zakończeniu prac powstanie dwutorowy most kolejowy z prześwitem pionowym wynoszącym 6,20 m. Szerokość szlaku żeglownego pod nowym obiektem ma sięgać 50 m.
Dotychczasowa nastawnia zostanie rozebrana, a w jej miejscu powstanie nowy budynek. Istotnym elementem jest też przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, co ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo. Zmieni się też otaczająca infrastruktura, m.in. oświetleniowa, drogowa, czy wodociągowa. W planie jest budowa wiaduktu nad ulicą Szklaną oraz murów oporowych na dojazdach do mostu kolejowego.
Zadanie jest częścią rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Projekt ma współfinansowanie ze środków Banku Światowego oraz unijnych (CEF). Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku.
Dodajmy, że Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły obejmuje cały szereg działań, w tym budowę i modernizację istniejących obwałowań Odry.
(ek)