Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Most na Regalicy z pozwoleniem wojewody

Data publikacji: 20 kwietnia 2021 r. 11:57
Ostatnia aktualizacja: 20 kwietnia 2021 r. 14:58
Most na Regalicy z pozwoleniem wojewody
Nowy most będzie zbudowany nieco na północ od starego, po którym pozostanie jedynie zabytkowe zwodzone przęsło. Wizualizacja: Wody Polskie  

Wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki wydał pozwolenie na przebudowę mostu kolejowego na Regalicy w szczecińskich Podjuchach. Zaakceptowany projekt obejmuje m.in. rozbiórkę istniejących elementów (poza przęsłem zwodzonym), budowę nowego mostu oraz modernizację infrastruktury kolejowej (linie 273 i 428).

– Bardzo nas cieszy decyzja pana wojewody – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – To krok w stronę realizacji jednego z największych zadań w historii Wód Polskich w Szczecinie. To inwestycja, która połączy wodę i kolej. Bardzo ważna dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, ale też istotna z punktu widzenia sprawnej i komfortowej kolei. Zmieniamy obraz infrastrukturalny naszego regionu poprzez takie działania. Tegoroczna akcja lodołamania jasno i wyraźnie pokazała nam, jak potrzebna jest sprawna i dynamiczna możliwość przekraczania kolejnych odcinków Szczecińskiego Węzła Wodnego. 

Problem z mostem na Regalicy

Obecny most kolejowy na Regalicy ma niski prześwit pionowy przęsła stałego, co bardzo ogranicza możliwości żeglugi śródlądowej. Jedynie podnoszenie zwodzonego przęsła umożliwia przepływ barek, lodołamaczy i jednostek technicznych. Czynność ta jest jednak pracochłonna i daje szerokość szlaku żeglownego wynoszącą zaledwie 12,73 m. Przestarzała konstrukcja mostu powoduje też wzajemne ograniczenia pomiędzy przewozami kolejowymi a żeglugą śródlądową. Ruch pociągów musi być zatrzymany na czas otwarcia przęsła zwodzonego, aby umożliwić ruch jednostek żeglugi śródlądowej pod mostem. Z kolei barki muszą czekać, kiedy przejeżdżają pociągi. Ponadto zwodzone przęsło często ulega awariom. W przypadku transportu kolejowego dodatkowo ograniczeniem rozwoju przewozów jest zbyt mała przepustowość jednotorowego mostu.

Nowy most kolejowy

Po zakończeniu prac powstanie dwutorowy most kolejowy z prześwitem pionowym wynoszącym 6,20 m. Szerokość szlaku żeglownego pod nowym obiektem ma sięgać 50 m.

Dotychczasowa nastawnia zostanie rozebrana, a w jej miejscu powstanie nowy budynek. Istotnym elementem jest też przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, co ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo. Zmieni się też otaczająca infrastruktura, m.in. oświetleniowa, drogowa, czy wodociągowa. W planie jest budowa wiaduktu nad ulicą Szklaną oraz murów oporowych na dojazdach do mostu kolejowego. 

Zadanie jest częścią rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Projekt ma współfinansowanie ze środków Banku Światowego oraz unijnych (CEF). Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku.

Dodajmy, że Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły obejmuje cały szereg działań, w tym budowę i modernizację istniejących obwałowań Odry.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Rysio
2021-04-24 09:10:54
Najpierw rozbiórka starego, później budowa nowego? He he. Można i tak
@Żega
2021-04-20 14:43:25
Bogucki to największy nierób wśród zachodniopomorskich wojewodów od 1989 roku
Żega
2021-04-20 14:19:03
Bardzo dobra wiadomość.W końcu ruszyło.Brawo wojewoda jedyny który coś robi
adam
2021-04-20 13:57:34
Chwala nas. A kto? Dulklanowski wojewode .A to sami swoi!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA