Zaloguj    Zarejestruj
Wtorek, 04 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Na budowie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu trwają prace czerpalne

Data publikacji: 28 marca 2024 r. 09:05
Ostatnia aktualizacja: 31 marca 2024 r. 13:21
Na budowie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu trwają prace czerpalne
W Świnoujściu na budowie przyszłego terminalu instalacyjnego trwają już prace czerpalne. Fot. Orlen Neptun  

W Świnoujściu na budowie przyszłego terminalu instalacyjnego do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej w Świnoujściu rozpoczęły się prace czerpalne. Wykonują je holenderskie jednostki: pogłębiarka „Vox Ariane” oraz jednostka wspomagająca „Maas”.

REKLAMA

– Roboty czerpalne poprzedziło oczyszczanie akwenu z ferromagnetyków i innych zalegających w dnie potencjalnie niebezpiecznych elementów pochodzenia wojskowego – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który jest inwestorem części morskiej terminalu. – W części lądowej także toczą się intensywne prace budowlane. Zniknęły dotychczasowe budowle, utwardzany jest teren oraz rozpoczęły się prace związane z budową budynku warsztatowego i administracyjno-biurowego. Kontynuowane są prace nad przygotowaniem nabrzeży.

Budowa portu instalacyjnego jest inwestycją wspólnie realizowaną przez ZMPSiŚ i spółkę Orlen Neptun.

Do realizacji części hydrotechnicznej zadania ZMPSiŚ wybrał spółkę PORR. Z kolei funkcję inżyniera kontraktu sprawuje firma Sweco Polska. Roboty budowlane w części lądowej Orlen Neptun powierzył spółce Budimex.

– W ramach kontraktu PORR rozbuduje nabrzeża nr 1 i 2 oraz pogłębi kanał wejściowy i basen portowy doprowadzający statki do nabrzeża, wykona też konstrukcję nabrzeża nr 3 na długości ok. 300 metrów, co w przyszłości pozwoli na dalszy rozwój terminalu instalacyjnego – dodaje M. Woźniak-Lewandowska. – Wspomniane nabrzeża będą wobec dzisiejszych wysunięte na akwen Świny o docelowej głębokości technicznej 12,5 m.

W pierwszym etapie inwestycji powstaną dwa nowe nabrzeża o łącznej długości około 500 m i głębokości technicznej 12,5 m. Będą miały 10 stanowisk do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda.

Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie ok. 1200 ton każda. Umożliwią też operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych. Zgodnie z planem terminal rozpocznie pracę w 2025 roku, a w trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie w nim znajdzie ok. 100 osób.

Przypomnijmy, że ZMPSiŚ otrzymał 85 proc. dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021 – 2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu wynosi 77,5 mln euro, kwota dofinansowania to 65,9 mln euro.

(ek)

REKLAMA

Komentarze

Tak lub Nie
2024-03-31 12:48:12
Musi powstać port kontenerowy , przeładunkowy w Świnoujściu bo Niemcy przetrzymują nasze towary i jeszcze każą płacić frajerskie koszty. 💪💪💪
Autorze
2024-03-29 13:17:40
Sweco Polska izynier części morskiej jest praktycznie nie widzialny na budowie. Autor pominal zupełnie eko inwest, który jest inżynierem na części Orlenu lądowej.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA