Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Na budowie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu trwają prace czerpalne

Data publikacji: 28 marca 2024 r. 09:05
Ostatnia aktualizacja: 31 marca 2024 r. 13:21
Na budowie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu trwają prace czerpalne
W Świnoujściu na budowie przyszłego terminalu instalacyjnego trwają już prace czerpalne. Fot. Orlen Neptun  

W Świnoujściu na budowie przyszłego terminalu instalacyjnego do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej w Świnoujściu rozpoczęły się prace czerpalne. Wykonują je holenderskie jednostki: pogłębiarka „Vox Ariane” oraz jednostka wspomagająca „Maas”.

– Roboty czerpalne poprzedziło oczyszczanie akwenu z ferromagnetyków i innych zalegających w dnie potencjalnie niebezpiecznych elementów pochodzenia wojskowego – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który jest inwestorem części morskiej terminalu. – W części lądowej także toczą się intensywne prace budowlane. Zniknęły dotychczasowe budowle, utwardzany jest teren oraz rozpoczęły się prace związane z budową budynku warsztatowego i administracyjno-biurowego. Kontynuowane są prace nad przygotowaniem nabrzeży.

Budowa portu instalacyjnego jest inwestycją wspólnie realizowaną przez ZMPSiŚ i spółkę Orlen Neptun.

Do realizacji części hydrotechnicznej zadania ZMPSiŚ wybrał spółkę PORR. Z kolei funkcję inżyniera kontraktu sprawuje firma Sweco Polska. Roboty budowlane w części lądowej Orlen Neptun powierzył spółce Budimex.

– W ramach kontraktu PORR rozbuduje nabrzeża nr 1 i 2 oraz pogłębi kanał wejściowy i basen portowy doprowadzający statki do nabrzeża, wykona też konstrukcję nabrzeża nr 3 na długości ok. 300 metrów, co w przyszłości pozwoli na dalszy rozwój terminalu instalacyjnego – dodaje M. Woźniak-Lewandowska. – Wspomniane nabrzeża będą wobec dzisiejszych wysunięte na akwen Świny o docelowej głębokości technicznej 12,5 m.

W pierwszym etapie inwestycji powstaną dwa nowe nabrzeża o łącznej długości około 500 m i głębokości technicznej 12,5 m. Będą miały 10 stanowisk do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda.

Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie ok. 1200 ton każda. Umożliwią też operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych. Zgodnie z planem terminal rozpocznie pracę w 2025 roku, a w trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie w nim znajdzie ok. 100 osób.

Przypomnijmy, że ZMPSiŚ otrzymał 85 proc. dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021 – 2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu wynosi 77,5 mln euro, kwota dofinansowania to 65,9 mln euro.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Tak lub Nie
2024-03-31 12:48:12
Musi powstać port kontenerowy , przeładunkowy w Świnoujściu bo Niemcy przetrzymują nasze towary i jeszcze każą płacić frajerskie koszty. 💪💪💪
Autorze
2024-03-29 13:17:40
Sweco Polska izynier części morskiej jest praktycznie nie widzialny na budowie. Autor pominal zupełnie eko inwest, który jest inżynierem na części Orlenu lądowej.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA