W oczekiwaniu na stosowne zgody instytucji europejskich na zmianę tras kursowania Pendolino, spółka PKP Intercity szykuje stację w Kołobrzegu do obsługi tych pociągów. Chce też poprawić standard tamtejszych pomieszczeń dla drużyn konduktorskich.
PKP Intercity o wydłużenie trasy Pendolino, kursującego teraz pomiędzy Krakowem a Trójmiastem, do Kołobrzegu zabiega od jesieni zeszłego roku. W obowiązującym rozkładzie jazdy spółka „zaklepała" już to połączenie, ale uruchomi je dopiero po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej. Najszybsze w naszym kraju elektryczne zespoły trakcyjne ED250 kupiła bowiem z unijnym dofinansowaniem.
- Uruchomienie pociągu do Kołobrzegu wymaga zgody kilku instytucji europejskich- wyjaśnia biuro prasowe PKP Intercity SA. - Obecnie mamy decyzję DG Comp (Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji), wciąż czekamy na decyzję DG Regio (Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej). Konieczne jest skompletowanie ich obu. Proces ten wymaga czasu, ale jest to kwestia najbliższych miesięcy. Zależy nam na uruchomieniu oferty w nowych lokalizacjach.
IC ma już firmę, która się zajmie ochroną „nocującego" w Kołobrzegu pociągu. Jest to konsorcjum spółek: Impel Security Polska, Impel Provider Security Partner, Impel Monitoring i Gwarant. Natomiast o czystość Express InterCity Premium (najbardziej komfortowa kategoria pociągów) podczas jazdy spod Wawelu na Pomorze Zachodnie będzie zaś dbać Impel Cleaning. Teraz zaś szuka wykonawcy projektu, budowy i modernizacji swojej stacji zwrotnej w zachodniopomorskim kurorcie, a także wykonawcy dokumentacji projektowej remontu pomieszczeń w budynkach przy ul. Kolejowej 1 i 5 dla drużyn konduktorskich oraz ich koordynatora.
Na stacji mają być częściowo wymienione szyny i podkłady kolejowe, zbudowana taca do mycia taboru, a także utwardzone międzytorza. Istniejąca tam infrastruktura ma zostać dostosowana do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Nie rozwiązany jest za to problem wąskiego gardła, czyli linii kolejowej 202. PKP PLK wciąż nie zakończyły prac studialnych nad wariantami jej przebudowy pomiędzy Gdynią Chylonią a Słupskiem, gdzie potrzebny jest drugi tor. Wybór wariantu dla opracowywanego studium wykonalności ma nastąpić w pierwszej połowie tego roku. Inwestycja jest planowana w latach 2019 – 2021. Nie obejmuje ona jednak zrobienia drugiego toru pomiędzy Słupskiem a Koszalinem. ©℗
Marzenna Głuchowska
Na zdj..: Stacja zwrotna w Kołobrzegu ma być dostosowana do obsługi elektrycznych zespołów trakcyjnych
Fot.: Artur Bakaj