Ystad dostosuje nabrzeża do obsługi większych niż obecnie promów. W poniedziałek (29 sierpnia) w tym szwedzkim porcie zostanie podpisany list intencyjny pomiędzy Polską Żeglugą Bałtycką oraz portami Ystad i Świnoujście. O wydarzeniu poinformowała już szwedzka prasa.
Porozumienie zakłada, że Polferries (marka, pod jaką pływają promy PŻB) zbuduje na linię Świnoujście-Ystad dwa nowe promy, każdy dla 900 pasażerów. Planuje się, że pierwszy zostanie wprowadzony do eksploatacji w 2019 roku. Z kolei Ystad zbuduje dwa nabrzeża w porcie zewnętrznym. Inwestycja ta ruszy po uzyskaniu wszystkich pozwoleń.
Jak zapowiada Bjorn Bostrom, dyrektor zarządzający portu Ystad, nabrzeża dla promów powinny być gotowe w 2018 roku. Dodaje przy tym, że nie będą budowane specjalnie dla polskich promów, ale w ogóle są potrzebne do przyjmowania nowych jednostek. Największe mają obecnie linię ładunkową o długości 2,5 km, natomiast w przypadku nowych jednostek wyniesie ona aż 3,5 km. Według dyrektora Bostroma, rynek się rozwija, a transport samochodowy z Polski ma duży potencjał. Dlatego port w Ystad musi się dostosować do tych trendów.
Na poniedziałkowej uroczystości obecni mają być przedstawiciele polskiego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, wybiera się tam podsekretarz stanu Paweł Brzezicki. Spodziewany jest też dyrektor departamentu w szwedzkim Ministerstwie Gospodarki Ola Norlander. ©℗
(ek)
Fot. Marek Klasa
Obecnie do portu w Ystad wpływają dwa promy PŻB: „Baltivia” (na zdjęciu) i „Mazovia”.