Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

NDI dostosuje Kanał Dębicki do głębokości 12,5 m

Data publikacji: 14 października 2020 r. 15:16
Ostatnia aktualizacja: 14 października 2020 r. 16:00
NDI dostosuje Kanał Dębicki do głębokości 12,5 m
 

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał w środę (14 października) z konsorcjum firm NDI sp. z o.o. oraz NDI SOPOT SA kontrakt na wykonanie inwestycji pod nazwą „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. To obecnie jeden z flagowych projektów realizowanych przez ZMPSiŚ. Nowe i zmodernizowane nabrzeża będą przystosowane do głębokości technicznej 12,5 m, a tym samym do obsługi większych statków.

Umowę podpisali: ze strony ZMPSiŚ SA – prezes Krzysztof Urbaś i wiceprezes ds. rozwoju Jacek Cichocki wiceprezes ds. rozwoju, natomiast ze strony NDI – prezes Małgorzata Winiarek-Gajewska.

Port zwiększy swoje możliwości

– W porcie Szczecin prowadzimy przedsięwzięcia związane z pogłębieniem toru wodnego do 12,5 m – mówi Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. – Choć samo pogłębienie toru jest zadaniem leżącym w gestii Urzędu Morskiego w Szczecinie, to rolą Zarządu Portu jest dostosowanie portowych nabrzeży w Szczecinie do nowych parametrów toru wodnego. Wraz z tą inwestycją do portu w Szczecinie wkracza nowa jakość. Kolejne nabrzeża to kolejne terminale i dalsze zwiększanie potencjału przeładunkowego, a co za tym idzie, większa ilość obsługiwanych towarów. Ta inwestycja stanowi także wstęp do dalszego rozwoju zachodniej części Ostrowa Grabowskiego.

Prezes Urbaś dodaje, że jeśli się uda zrealizować te wszystkie zamierzenia inwestycyjne, to w 2050 roku zespół portów Szczecin-Świnoujście będzie dysponować potencjałem mogącym obsłużyć niemal trzykrotnie więcej ładunków aniżeli obecnie.

Umowa na modernizcje Kanału Dębickiego w szczecińskim porcie

– Cieszymy się, że będziemy mogli realizować ten bardzo ciekawy projekt w porcie w Szczecinie – zaznacza Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI. – Zawarty kontrakt jest dla nas kolejnym dużym projektem w branży hydrotechnicznej. Obecnie realizujemy kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, a za nami budowa nabrzeża T2 dla głębokowodnego terminala kontenerowego DCT w gdańskim porcie. Jako polska firma znad morza jesteśmy szczególnie zainteresowani rozwojem branży hydrotechnicznej i staramy się jak najlepiej przygotowywać do realizacji kolejnych zadań poprzez rozwój kadry, jak i zakup specjalistycznego sprzętu do pracy w wodzie. Nasza kadra jest już zmobilizowana i wkrótce rozpoczniemy prace przygotowawcze. To sprawdzanie ferromagnetyczne, przygotowanie zaplecza budowy wraz z placami składowymi i pierwsze roboty rozbiórkowe na nabrzeżach.

Jakie inwestycje w rejonie Kanału Dębickiego?

Przedsięwzięcie obejmuje budowę nowego nabrzeża Norweskiego (stanowiącego przedłużenie linii już istniejącego nabrzeża Fińskiego, pełniącego funkcję terminala kontenerowego) oraz modernizację istniejących nabrzeży Czeskiego i Słowackiego wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 m.

Ponadto, jako zabezpieczenie brzegu Ostrowa Grabowskiego i przedłużenie w przyszłości dalszej linii nabrzeża Norweskiego, planuje się budowę na długości ok. 600 m nabrzeża oczepowego (przyszła nazwa – Duńskie).

Kanał Dębicki będzie poszerzony do 200 m (z obecnych 120) poprzez wybranie mas ziemnych na całym odcinku zachodniego brzegu Ostrowa Grabowskiego oraz pogłębienie basenu do 12,5 m. Do przetransportowania będzie aż 1,5 mln m sześc. urobku.

Obecnie Czeskie i Słowackie są najintensywniej wykorzystywanymi nabrzeżami drobnicowymi w porcie Szczecin, a zakres inwestycji zapewni dostosowanie ich parametrów do obsługi największych statków, jakie będą mogły do niego zawijać po modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln zł. Inwestycja ma być gotowa do 30 września 2023 r.

(ek)

Fot. ZMPSiŚ

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

+
2020-10-14 15:51:02
O ile dzisiaj port nie obsługuje tylu ładunków właśnie przez to, że nie było takiej inwestycji.
REKLAMA