Do Świnoujścia będą mogły teraz zawijać duże promy, nawet o długości 220 m, a także największe pełnomorskie statki wycieczkowe, jakie wchodzą na Bałtyk. Umożliwi to nowe nabrzeże zbudowane na terminalu promowym. Uroczyste zakończenie inwestycji odbyło się w środę.
Objęła ona nie tylko budowę nowego nabrzeża pozwalającego na cumowanie i obsługę promów typu ro-pax, ale też galerii pasażerskiej o zróżnicowanej wysokości z dwiema klatkami schodowymi, rękawa pasażerskiego łączącego galerię z promem, estakady samochodowej z ruchomym pomostem bocznym, ruchomego pomostu dziobowo-rufowego i sterowni obsługującej pracę pochylni. Ponadto rozbudowano infrastrukturę drogową parkingów i placów manewrowych.
Długość nowego nabrzeża wynosi ponad 242 m. Inwestycja Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście kosztowała przeszło 112 mln zł.
Podczas prac wbito 600 pali stalowych i żelbetowych, wykonano ponad 1000 ton zbrojenia i wylano 6500 m sześc. betonu. Aby mogły powstać konstrukcje stalowe galerii pasażerskiej, estakady samochodowej i pomostu dziobowo-rufowego, zakupiono 1000 ton stali.
Przeszklenia galerii pasażerskiej wykonano ze specjalnych szyb hartowanych o grubości 12 mm, a rękaw pasażerski - do komunikacji między statkiem i galerią - obecnie jest najnowocześniejszym i największym w portach europejskich. Ma 3,6 m szerokości oraz 2,5 m wysokości.
Najtrudniejsze były prace podwodne. Zastosowano nowatorską metodę umacniania dna, coraz częściej spotykaną w Europie. Po raz pierwszy jednak prace te prowadzono na tak dużej głębokości, tj. 12 m.
- Mieliśmy tu cały asortyment robót: hydrotechniczne, drogowe, kolejowe, nurkowe - wyliczał Adam Barszczyński, przedstawiciel wykonawcy - konsorcjum firm Budimex oraz Ferrovial Agroman.
Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz podkreślił, że baza promowa spełnia dzisiaj oczekiwania wszystkich armatorów. Wyraził przy tym nadzieję, że działalność inwestycyjna będzie kontynuowana.
- Nowe stanowisko promowe usprawni pracę terminalu - powiedział Zbigniew Miklewicz, prezes ZMPSiŚ. - Było już ciasno. Ruch na terminalu rośnie w tempie 7-8 proc. rocznie. Ważne jest też, by cała logistyka załadunku i wyładunku przebiegała szybciej i sprawniej.
Nowe stanowisko promowe nr 1 ma być technicznie wykorzystywane już w przyszłym tygodniu. Według zapowiedzi ZMPSiŚ, kolejne stanowiska przejdą przeglądy i remonty. ©℗
Tekst i fot. (ek)