Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Nowe promy dla PŻB

Data publikacji: 21 czerwca 2016 r. 09:46
Ostatnia aktualizacja: 04 listopada 2020 r. 22:45
Nowe promy dla PŻB
 
Pracownicy należącej do Skarbu Państwa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA, mającej swoją siedzibę w Kołobrzegu, z nadzieją i dużą dozą spokoju patrzą na przyszłość swojego przedsiębiorstwa. Po kilkuletniej batalii przeciwko prywatyzacji firmy w końcu sypiają spokojnie. Spółka nie tylko nie trafiła w prywatne ręce mimo kilkakrotnych prób jej sprzedaży, ale ma plan rozwoju.

Rozpoczyna się projekt budowy dwóch całkowicie nowych, a co za tym idzie nowoczesnych promów pasażersko-samochodowych. Statki będą budowane w polskich stoczniach, a pierwszy z nich ma zostać oddany do eksploatacji już za 3 lata. Stanie się to za sprawą utworzenia przez Polski Fundusz Rozwoju wspólnie z PKO Bankiem Polskim konsorcjum inwestycyjnego. Niedawno (9 bm.) podpisano list intencyjny w sprawie budowy promów dla kołobrzeskiego armatora. Zgodnie z założeniami zadanie finansowane przez wspomniane konsorcjum inwestycyjne zrealizuje konsorcjum partnerów przemysłowych, w którego skład wchodzi Gdańska Stocznia Remontowa, Stocznia „Nauta” z Gdyni, Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”, a także koordynujący przemysł stoczniowy Szczeciński Park Przemysłowy.

Inwestycje mają przy okazji pobudzić polski przemysł stoczniowy. Projekt zostanie zrealizowany w oparciu o mającą wejść w życie 1 stycznia przyszłego roku ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Gdyby teraz nie pomyślano o budowie nowych statków, za jakiś czas na rynku przewozów promowych powstałaby luka, którą pewnie natychmiast wykorzystałaby zagraniczna konkurencja.

Choć projektów technicznych nowych promów jeszcze nie ma, już dziś wiadomo, że będą miały po ponad 220 metrów długości. Każdy z nich będzie w stanie przewieźć jednorazowo 900 pasażerów, a przynajmniej jeden z nich poza ciężarówkami, będzie mógł zabierać pod pokład także wagony kolejowe. Promy mają być wyposażone w nowoczesne siłownie, dzięki czemu zasilać je będzie można zarówno mazutem, jak i skroplonym gazem ziemnym.

Budowa jednostek pochłonie 200 mln euro. Obecnie Polska Żegluga Bałtycka realizująca swoją działalność pod marką Polferries, dysponuje trzema promami samochodowo-pasażerskimi. ©℗

(pw)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

"Gryfia" 9826108
2017-06-21 11:28:14
Na okoliczność budowy promow krazy kilka teorii. 1-202m długosci 400 pax 220 mln $ za dwa wiosna 2019 2-220m długości 900 pax 200 mln E za dwa za trzy lata Dość istotnie róznia sie parametrami,ale rowniez ceną po przeliczeniu na GT. Co jest prawdziwsze? Za kilka dni polozenie stępki. Pozdrawiam Mieczyslaw
Promy
2016-06-21 11:46:17
Rozwojowi nie przeszkodził nawet sprzedawca majtek.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA