Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Nowoczesne statki dla urzędów morskich

Data publikacji: 05 marca 2018 r. 18:01
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2018 r. 20:41
Nowoczesne statki dla urzędów morskich
 

Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska zbuduje dwie wielozadaniowe jednostki pływające dla administracji morskiej – szczecińskiej i gdyńskiej. Pod koniec ub. roku rozstrzygnięto przetarg ogłoszony przez Urząd Morski w Szczecinie. W poniedziałek (5 marca) podpisano umowę z jego zwycięzcą.

Remontowa Shipbuilding z Gdańska ma zbudować statki za 213 mln 650 tys. zł. Będą m.in. kruszyć lód, ale też obsługiwać pławy morskie, wykonywać pomiary hydrograficzne, pełnić funkcje ratownicze i holownicze czy usuwać rozlewy olejowe. Powinny zostać zbudowane do 30 czerwca 2020 r. Przedsięwzięcie ma zapewnione dofinansowanie unijne (w 85 proc.), z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

– Wartość kontraktu stanowi o tym, że ten projekt jest drugim co do wielkości – po projekcie pogłębienia toru wodnego – realizowanym w obecnych i najbliższych latach przez Urząd Morski w Szczecinie – podkreślił dyrektor UMS Wojciech Zdanowicz. – Dzięki temu, że budowa będzie realizowana przez polską stocznię, wpisuje się jak najbardziej w rozwój polskiego przemysłu stoczniowego. I w tym administracja morska również ma swój udział. Urzędy morskie otrzymają nowoczesne jednostki, które zastąpią dość wysłużone, oczywiście sprawne, ale już ponad 35-letnie.

Chodzi o stacjonujący w Świnoujściu stawiacz pław „Planeta” oraz gdyńską jednostkę „Zodiak”.



– Zadanie realizowane jest w formule „projektuj i zbuduj”, więc na razie mamy ogólną koncepcję, która teraz będzie zamieniana w projekt, a następnie w budowę statku – dodał dyrektor.

Dziękował zespołowi, który w urzędach morskich w Szczecinie i Gdyni pracuje przy tym przedsięwzięciu.

– Będzie to polska myśl techniczna, zrealizowana w polskiej stoczni dla polskiego armatora, wiele osprzętu, wiele urządzeń będzie realizowanych też przez polskich podwykonawców, więc myślę, że to wspaniale, że możemy taki cały łańcuch umiejętności i potencjały naszego przemysłu wykorzystać tutaj w kraju – mówił Piotr Dowżenko, prezes Remontowej Shipbuilding.

Jak dodał Dariusz Jaguszewski z zarządu spółki, statki będą miały wysoki poziom automatyzacji. Do ich obsługi wystarczy sześcioosobowa załoga. (ek)

Fot. Ryszard Pakieser

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

stoczniowiec
2018-05-03 12:23:46
nikt nie zabrania budować w Szcecinie wygrać przetarg i do pracy!!!
HA.HA
2018-03-07 18:52:04
W SZCZECINIE STOCZNIA BĘDZIE NA GŁĘBOKIM I TAM BĘDĄ BUDOWAĆ ŁODZIE PODWODNE
Pablos
2018-03-06 15:25:12
Czytajcie ze zrozumieniem. Po pierwsze zbudują dwa statki, jeden dla nas, a drugi dla siebie. Zapewne taniej wyjdzie zrobić jeden projekt i wybudować oba w tej samej stoczni. Po drugie wygrali przetarg, więc co ma do tego PiS? Po trzecie nad zleceniem będzie pracował zespół zarówno w Gdańsku, jak i w Szczecinie.
pisowskie geniusze
2018-03-06 09:43:52
Statki dla Szczecina będzie budował Gdańsk. To jest jawne działanie na szkodę naszego miasta.
ciekawski sPISek
2018-03-05 23:29:45
a czemu w Szczecinie nie mogą zbudować ??
REKLAMA