Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Nowy jeziorowiec Polskiej Żeglugi Morskiej. „Polsteam Pile” wszedł do floty armatora

Data publikacji: 27 września 2024 r. 10:39
Ostatnia aktualizacja: 27 września 2024 r. 20:56
Nowy jeziorowiec Polskiej Żeglugi Morskiej. „Polsteam Pile” wszedł do floty armatora
Kapitan i matka chrzestna statku. Fot. PŻM  

W czwartek (26 września) o godz. 15.10 czasu lokalnego, w chińskiej stoczni Shanhaiguan w Qinhungdao (prowincja Hebei), odbyło się uroczyste przekazanie oraz chrzest najnowszego statku Polskiej Żeglugi Morskiej – m/s „Polsteam Pile”. To jednostka o nośności 37 000 ton, zaliczana do klasy tzw. jeziorowców (laker-max).

Matką chrzestną „Polsteam Pile” została Karolina Borchardt, starszy operator statków z Zakładu Eksploatacji Floty PŻM. 

– „Polsteam Pile” to już czwarty z dwunastu jeziorowców o nośności 37 000 dwt zamówionych przez Polską Żeglugę Morską w stoczniach chińskiej grupy Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC) – informuje Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. – Poprzednie trzy statki: „Polsteam Dąbie”, „Polsteam Koprowo” oraz „Polsteam Lebsko” wchodziły do eksploatacji w tym roku, a kolejne masowce z serii będą odbierane co kwartał w latach 2025 – 2026. 

Jak dodaje rzecznik, osiem pierwszych jednostek jest wyposażonych w energooszczędne silniki napędzane klasycznym paliwem. Ostatnia czwórka będą to już statki mogące spalać bezemisyjny „zielony” metanol.

Laker-maxy wymiarami są przystosowane do wpływania przez system kanałów i śluz na Wielkie Jeziora Amerykańskie. To strategiczny dla PŻM rynek, dokąd rocznie armator przewozi ok. 300 tys. ton wysokogatunkowej stali.

Masowcem „Polsteam Pile” w pierwszym rejsie dowodzi prawdziwy weteran żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich kpt. ż. w. Piotr Mikołajczyk, który dowodził już pierwszym z serii statków „Polsteam Dąbie” w jego dziewiczej podróży.

Podobnie też jak jego trzej poprzednicy statek załaduje 29 200 ton wysokogatunkowej stali w portach azjatyckich: Lianyungang (Chiny), Incheon (Korea) oraz Kwangyang (Korea). Potem skieruje się do Singapuru po paliwo, a następnie przepłynie Pacyfik, przejdzie przez Kanał Panamski, wpłynie na Atlantyk i skieruje się do portów rozładunku na Wielkich Jeziorach Amerykańskich: Three Rivers (Kanada), Hamilton (Kanada), Toledo (USA) oraz Windsor (Kanada).

Armator ma nadzieję, że „Polsteam Pile” i jego załodze będą sprzyjały wiatry i zdążą oni na Wielkie Jeziora jeszcze przed ich zamknięciem na sezon zimowy w końcu grudnia.

Wszystkie nowe jeziorowce PŻM mają na swoich burtach nazwy polskich jezior. Pile to piękne jezioro na Pojezierzu Szczecineckim, w gminie Borne Sulinowo. Ma prawie 9 km długości i prawie 3 km szerokości, a głębokość na nim dochodzi do aż 44 m. 

Obecnie flota PŻM składa się z 56 statków, w tym 52 masowców i 4 promów.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

chester
2024-09-27 20:46:26
Jeziorowiec do przewozu jezior.
ubawiony
2024-09-27 13:40:39
Po co nam jeziorowiec, jak w Polsce nie ma jezior do żeglugi.
P.
2024-09-27 12:42:09
Ale jak to przecież PiS obiecywał budowę statków i promow w Szczecinie i w Polsce a nie Chinach !stoczni nie ma a stepka na złomie ,suweren kupił te brednie i nadal kupuje
Y
2024-09-27 12:33:35
Statki produkowane w innych krajach,stal produkowana w innych krajach a u nas....drobnica. Za to mamy Profesorów pod dostatkiem.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA