Od 1 września podróżujący linią Szczecin-Gryfino korzystają z trzech gruntownie odnowionych trzyczłonowych ezetów, których 10 samorząd województwa kupił od spółki Przewozy Regionalne. Po modernizacji w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki" SA zmieniły się one nie do poznania i to taniej niż by kosztowały nowe pociągi.
- Mieszkańcy Gryfina się skarżyli, że nie korzystają z modernizowanego przez samorząd taboru, ale od 1 września się to zacznie zmieniać - powiedział marszałek Olgierd Geblewicz na szczecińskim dworcu przed odjazdem pierwszego odmłodzonego ezeta. - To pierwszy krok do pełnej modernizacji taboru obsługującego linię 273. Od jutra 30 proc. połączeń będzie obsługiwanych przez odnowione pociągi. Województwo systematycznie realizuje plan modernizacji taboru kolejowego – dziś to 70 procent całego. Trzy EN-y, które wyjadą na trasę Szczecin-Gryfino, są kolejnym etapem. Do końca roku będziemy odbierać kolejne i wkrótce na trasie pojawi się więcej nowoczesnych i wygodnych pojazdów.
Połączenie Szczecin-Gryfino od dziś będzie obsługiwać pięć par odmłodzonych pociągów (dwie także do Chojny). Od listopada już 8, natomiast w kolejnym miesiącu wszystkie bezpośrednie.
- Przyjechałem dziś do Szczecina starym pociągiem, a wracam nowym - stwierdził burmistrz Gryfina, Mieczysław Sawaryn. - To nie tylko dla mnie wielka radość, ale i dla młodzieży szkolnej oraz pracowników podróżujących między tymi dwoma miastami.
W odmłodzonych ezetach jest 160 foteli i 6 siedzeń uchylnych, klimatyzacja, Wi-Fi, miejsce na 2 wózki inwalidzkie i 3 rowery, toaleta dla niepełnosprawnych. Przejazd pociągiem ze Szczecina do Gryfina trwa 22 minuty!
- Najważniejsi są pasażerowie, to inwestycja dla nich – mówił Zygmunt Dziewguć, przewodniczący Komisji Gospodarki, Infrastruktury i Ochrony Środowiska sejmiku województwa. - Widać nową jakość, zmiany na lepsze i na co wydajemy pieniądze z budżetu.
W tym roku ZNTK „Mińsk Mazowiecki" przekaże jeszcze dwa zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne. Do końca czerwca 2016 r. pozostałe pięć. Odmłodzone pojazdy będą obsługiwać linie: Szczecin – Gryfino – Chojna – Kostrzyn, Szczecin – Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski, Szczecin – Świnoujście, Szczecin – Stargard Szczeciński – Choszczno – Krzyż.
(mag)