Niedawno marszałkowie województw Polski Zachodniej apelowali do rządu o opracowanie dokumentu, który uwzględniałby doprowadzenie Odry do IV klasy żeglowności. Tymczasem w debacie, którą zorganizowano 9 lutego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, mowa była o dojściu nawet do klasy Va i Vb. Konferencja zapoczątkowała cykl spotkań dotyczących żeglugi śródlądowej w Polsce.
– Jeśli chodzi o branżę żeglugi śródlądowej, otwieramy nowy etap – podkreślił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Na spotkanie w Warszawie przybyli przedstawiciele zainteresowanych środowisk, w tym silna reprezentacja Szczecina.
Krzysztof Woś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie przybliżył założenia do programu rozwoju wodnych dróg śródlądowych w naszym kraju. Jak wynikało z jego prezentacji, różnice pomiędzy parametrami dróg wodnych w klasie IV i Va nie są wielkie. Szacuje się, że na doprowadzenie do takiej żeglowności Odry potrzeba ok. 17-20 mld zł.
– To dużo, ale z drugiej strony, szkody powodziowe w latach 1997-2010 wyniosły aż 43 mld zł – zauważył K. Woś.
Andrzej Kreft, dyrektor szczecińskiego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, omówił zadania inwestycyjne i szacunkowe koszty ich realizacji na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz Kanale Odra-Dunaj i Kanale Śląskim. Natomiast o inwestycjach na drogach wodnych E-70 i E-40 oraz na górnej i środkowej Wiśle mówił Kasper Jędrzychowski. Prezentacja Piotra Durajczyka dotyczyła ewentualnych źródeł finansowania planowanych zadań. Kamil Wyszkowski, dyrektor Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact w Polsce, przybliżył istotę i korzyści płynące z przystąpienia do Konwencji AGN.
– To spotkanie świadczy o tym, jak bardzo potrzebne jest nowe ministerstwo – powiedział nam Jan Stasiak, przewodniczący Rady Interesantów Portu Szczecin, który uczestniczył w konferencji. – Pokazało też, że Szczecin jest zainteresowany nie tylko Odrą graniczną.
Docelowe dojście Odrzańskiej Drogi Wodnej do najwyższych klas żeglowności – Va, Vb – to w ocenie J. Stasiaka „plany doskonałe, śmiałe i dalekosiężne”.
– Ale najpierw trzeba jak najszybciej doprowadzić do tego, by Odra na całej długości miała III klasę, czyli w trybie natychmiastowym przeznaczyć ok. 5 mld zł na inwestycje (bez modernizacji mostów) – zaznaczył. ©℗
Tekst i fot. (ek)
Więcej w czwartkowym "Kurierze Szczecińskim" i e-wydaniu z 11 lutego 2016 r.