Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Odra musi być żeglowna [GALERIA, FILM]

Data publikacji: 26 czerwca 2023 r. 21:35
Ostatnia aktualizacja: 27 czerwca 2023 r. 15:12
Odra musi być żeglowna
Rozpoczyna się ostatni i najważniejszy etap, czyli nasuwanie nowego mostu.  

To najważniejsza inwestycja nie tylko dla żeglugi, ale także bardzo istotna dla kolei. Realizowana jest zgodnie z planem, więc jest duża szansa, że 20 grudnia będzie gotowa. Mowa o nowym moście kolejowym nad Regalicą w szczecińskich Podjuchach. Trwa ostatni etap - nasuwanie nowej konstrukcji.

- To kluczowa i najbardziej istotna inwestycja dla Odrzańskiej Drogi Wodnej - tłumaczy Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Rozpoczynamy ostatni i najważniejszy etap, czyli nasuwanie nowego mostu.

Przeprawa będzie położona wyżej niż poprzednia konstrukcja ze zwodzonym przęsłem. Umożliwi to zatem ruch znacznie większych jednostek pływających, zarówno towarowych, jak i pasażerskich. Przęsło nie będzie podnoszone, więc zarówno ruch statków pod mostem, jak i pociągów po nim, odbywał się będzie bez przerw i zakłóceń. Ma to także niebagatelne znaczenie dla planowanej linii SKM, która ma połączyć Gryfino ze Szczecinem. Tym bardziej, że na nowym moście będą dwa tory, a nie jeden, zwiększy się zatem jego przepustowość.

- Ale ma to także ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa ludzi, dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - dodaje Marek Gróbarczyk. - Odra musi być stale żeglowna, musimy zapobiegać cofkom, krze, a w obecnych warunkach także suszy. Dlatego wszystkie inwestycje, które poprawiają komfort żeglugi, są tak istotne. Ta inwestycja jest ważna jeszcze z innego powodu. To kolejna inwestycja, która poprawia warunki życia na Pomorzu Zachodnim i zachęca do inwestowania w regionie. Odpowiada na potrzeby pasażerów kolei, ale także rosnące potrzeby eksploatacyjne portów.

Za budowę przeprawy odpowiada Państwowe Gospodarstwo Wodne "Wody Polskie". Za część kolejową PKP PLK. Sama konstrukcja przęsła ma ponad 277 m, brzegi Regalicy powinna połączyć na przełomie lipca i sierpnia. Układ torowy stacji kolejowej w Podjuchach został przesunięty w kierunku południowym, docelowo powstanie ok. 12 km nowych torów.

- To dla nas ogromne wyzwanie - przyznaje Cezary Łysenko, członek Zarządu Budimex SA, generalnego wykonawcy prac. - Łączymy prace przy konstrukcji metalowej, drogowej i torowej. To zadanie, które wymaga dużego wysiłku i zaangażowania od naszych inżynierów i wszystkich pracowników. Ale jedno jest pewne: wyznaczony na 20 grudnia termin zakończenia inwestycji nie jest zagrożony i mam nadzieję, że spotkamy się tu jeszcze przed świętami, by o tym poinformować. ©℗

Tomasz TOKARZEWSKI

Fot. Dariusz GORAJSKI

Film: Tomasz TOKARZEWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Odra ma być czysta
2023-06-29 13:20:21
Najlepiej niech rząd z warszawy trzyma się od naszej rzeki z daleka.
@Trolle od gnoma -
2023-06-28 12:14:56
To nie my się skłócamy z UE i z Niemcami tylko UE i Niemcy z nami. Powód stary jak świat, pieniądze. Albo UE i Niemcy będą nam płacić za to żebyśmy się nie rozwijali i nie korzystali z zasobów środowiska tak jak robią to inne kraje UE czy Niemcy albo trzeba się ignorować próby niszczenia rozwoju Polski i robić swoje.
@mk777
2023-06-28 12:11:29
Niestety ale UE wymusza na Polsce konieczność zmiany Odry w autostradę. Nie ma innego sposobu na realizację założeń ekologicznych przy jednoczesnym rozwoju kraju. Jedyne rozwiazanie to opłaty UE na rzecz Polski gdybyśmy zdecydowali się na zatrzymanie modernizacji. Wyedy cała UE musiałaby wykupić za kilkadziesiąt mld Euro rocznie utrzymywanie środowiska w stanie nie zmienionym. Jeśli przekonasz kraje takie jak Niemcy do tego by płaciły Polsce za to że są rezerwaty to nie ma sprawy. Coś za coś.
do Ale CEB (4)
2023-06-27 19:12:07
Sukces na miarę "Misia naszych czasów"; "Flisactwo docenione. Piąta polska tradycja wpisana na listę UNESCO" na https://24kurier.pl/ekurier/flisactwo-docenione-piata-polska-tradycja-wpisana-na-liste-unesco/... "Flisaki" docenione brakuje jeszcze tylko "puszczania wianków" jako polska tradycja narodowa.
do Ale CEB (3)
2023-06-27 19:06:39
- za minionych, PO_jeba...ch czasów w Szczecinie zawsze w kwietniu był "spęd" polsko-niemiecki z tematem "Odra jako rzeka..." z dawnego Kuriera https://24kurier.pl/Aktualnosci/Gospodarka-Nauka-Oswiata/Szukaja-pieniedzy-na-Odre..." – W dorzeczu Odry 40 procent krajowej masy towarowej się produkuje, a zaledwie około pół procenta towarów przewozi drogą wodną ".
@Trolle od gnoma
2023-06-27 14:40:17
Pewnie, że nie można skłócać się z Niemcami. Trzeba im służyć i wykonywać ich polecenia. Tak właśnie postępują ci którym bardzo życzysz wygranej. Im dobrze idzie sprzyjanie Berlinowi i Brukseli. Może nauczyli się od swoich przodków, którzy mięli wprawę w zginaniu karku w sowieckich ambasadach. Też mówili że tak trzeba. Zresztą niektórzy z nich robią do dzisiaj karierę polityczną - w europarlamencie. Wstyd to pojęcie którego nie znają.
Trolle od gnoma -
2023-06-27 10:22:34
skłócanie z UE i Niemcami już nie przejdzie. Wszyscy to widzą. A ten od promów to gwarant, że wyborcy dobrze wybiorą. Jeszcze chwila.
Brawo
2023-06-27 10:22:33
Odra musi być żeglowna, o czym doskonale wiedzą nasi zachodni sąsiedzi, ściśle regulując swoje rzeki. Oczywiście ci sami sąsiedzi, ramię w ramię z polskimi zdrajcami, mówią, że Polska nie może mieć uregulowanych rzek, bo to szkodzi naturze. Pod pojęciem "natury" należy rozumieć ich ekonomiczne interesy.
mk777
2023-06-27 10:11:41
Odra to nie autostrada. To jedna z ostatnich rzek, którą łatwo można renaturyzować, dzięki czemu stałaby się perełką. Naturalna rzeka to czysta woda, ryby i życie.. to turystyka i wszelkie biznesy nad wodą. To brak suszy, ścieków i złotych alg.. Jak bardzo trzeba być ograniczonym, żeby budować stopnie wodne, spiętrzenia i mieć plany na transport Odrą? Jaki transport? Barką z lat 60? Wro-Szc w 4h lądem. A Gróbarczyk po wyroku sądu nadal ostrogi buduje i niszczy Odrę.
@ Ale CEB
2023-06-27 10:03:28
Widocznie rozwój Europy ma oznaczać rozwój Niemiec, a nie krnąbrnej Polski, która bezczelnie upomina się o swoje i śmie konkurować z najważniejszymi.
@Ale CEB
2023-06-27 09:59:55
Dobry przykład. Pokazuje dokładnie o co chodzi Niemcom w relacjach z Polską. Przeszkadzać i blokować wszystko co jest konkurencyjne dla interesów Berlina. To też przykład dla tych, którzy naiwnie wierzą w to, że im chodzi o jakąś praworządność czy np. ekologię. Nie istnieje solidarność europejska, tylko interesy, czyli kasa...
do Ale CEB (2)
2023-06-27 09:27:32
Piszę i powtarzam od lat; Wisła i Odra nigdy nie będą rzekami, które będą znaczące w transporcie towarów. Unia, bez której pomocy nie można nic zrobić na Odrze i Wiśle NIGDY (!) nie pozwoli, aby towary ze Skandynawii na południe Europy miały krótszą o 1000 km drogę. Unia da na nowe dwie autostrady "wschód-zachód" /tani rynek zbytu/, ale nie na Odrę lub Wisłę. Dlaczego ? W Niemczech i Danii projektuje się budowę tunelu łączącego oba kraje, kosztorys opłacalności wychodzi prawie na "zero".
do Ale CEB
2023-06-27 09:24:42
"Niemcy nie pozwolą na ukończenie projektu." Tak właśnie jest. 2015-07-20 - Do dziś nie ma ratyfikacji polsko-niemieckiej umowy w sprawie inwestycji na Odrze granicznej, choć podpisano ją 27 kwietnia br. podczas wizyty kanclerz Angeli Merkel w Warszawie. Posłowie PiS zastanawiają się, czy chodziło tylko o medialną „ustawkę”, bo rządowi „był potrzebny sukces”.
Ale CEB
2023-06-27 00:41:52
Czyli Bank Rozwoju Rady Europy właśnie wstrzymał finansowanie prac na Odrze... Niemcy nie pozwolą na ukończenie projektu.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA