W programie 4. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie (8-10 bm.) nie zabraknie tematyki dotyczącej transportu rzecznego. Oprócz prezentacji panelowych odbędzie się też Debata Odrzańska, w której mogą wziąć udział wszyscy zainteresowani, nie tylko uczestnicy kongresu.
– Zapraszam na Debatę Odrzańską zaplanowaną na 9 czerwca w godz. 12.30-14.30 w sali kameralnej Zamku Książąt Pomorskich – zachęca Zbigniew Antonowicz, prezes stowarzyszenia Odrą w Świat. – Uczestnictwo jest bezpłatne i nie wymaga rejestracji w biurze organizacyjnym kongresu.
Debata, której myślą przewodnią jest „Ewolucyjna droga dojścia do IV klasy żeglowności”, odbędzie się zaraz po wykładzie inauguracyjnym i obradach plenarnych na temat: „Żegluga śródlądowa w Europie – powrót na rzeki”. Razem z zaproszonymi ekspertami ma być podjęta próba odpowiedzi na istotne pytania dotyczące Odrzańskiej Drogi Wodnej, w tym: ile jest miejsc limitujących żeglowność, jaki jest stan ich infrastruktury, jak idą przygotowania do zadań modernizacyjnych i inwestycji, jakie są realne terminy likwidacji tych wąskich gardeł oraz przewidziane montaże finansowe.
– Jestem przekonany, iż zapewnienie Odrzańskiej Drodze Wodnej parametrów minimum III klasy żeglugowej, a docelowo IV klasy, pozytywnie wpłynie nie tylko na porty ujścia Odry, ale również uatrakcyjni dla inwestorów (obecnych i tych potencjalnych) tereny całego pasa zachodniej Polski – twierdzi Z. Antonowicz. – Czy coś ambitnemu Programowi Rozwoju Żeglugi Śródlądowej, ogłoszonemu przez kierownictwo Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, może zaszkodzić? Zagrożeń jest wiele. Postaramy się podczas Debaty Odrzańskiej wraz z jej uczestnikami szczegółowo je zdefiniować, a potem konsekwentnie działać w kierunku ich eliminacji.
Stowarzyszenie Odrą w Świat powstało niedawno z inicjatywy Rady Interesantów Portu Szczecin i szeroko rozumianego środowiska portowego. Odrzańska Droga Wodna jest istotnym elementem międzygałęziowego korytarza transportowego Północ – Południe i zrównoważonego pod względem społecznym i środowiskowym szlaku wodnego łączącego zespół portowy Szczecin – Świnoujście – Police z portami śródlądowymi w Polsce, Niemczech i Czechach.
Tekst i fot. (ek)