Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Ostatni przetarg w projekcie „12,5”

Data publikacji: 07 maja 2019 r. 08:22
Ostatnia aktualizacja: 14 maja 2019 r. 11:51
Ostatni przetarg w projekcie „12,5”
 

Na trzeci kwartał tego roku planowane jest opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę dla największej inwestycji Urzędu Morskiego w Szczecinie, czyli modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Koniec prac przewidziano na rok 2022. We wtorek (7 maja) natomiast mają zostać otwarte oferty w ostatnim przetargu związanym z tym przedsięwzięciem: na wykonanie modernizacji obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie.

Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. technicznych, na niedawnej konferencji Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego poinformował, na jakim etapie jest inwestycja. Przypomniał, że to projekt infrastrukturalny, obejmujący wykonanie wielu prac, w tym pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m w dnie na odcinkach prostych, z odpowiednimi poszerzeniami na łukach i odcinkach przejściowych oraz niezbędnymi korektami geometrii toru, a także wykonaniem tzw. mijanek. Przebudowie ulegną skarpy brzegowe bez umocnień, zostanie zniwelowane dno w strefie Świnoujścia, przewidziana jest też budowa i przebudowa umocnień brzegowych oraz obiektów hydrotechnicznych wraz z przylegającą infrastrukturą. Pogłębione i poszerzone zostaną obrotnice statków (na wysokości Polic, przy Przesmyku Orlim na Przekopie Mieleńskim u wejścia do Kanału Grabowskiego oraz na połączeniu kanałów Grabowskiego i Dębickiego). Projekt obejmuje także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych i pozostałej infrastruktury, w tym dwóch sztucznych wysp z przystaniami na Zalewie Szczecińskim. To również modernizacja i przystosowanie istniejącego oznakowania nawigacyjnego i elementów systemu kontroli ruchu statków do nowej geometrii toru wodnego, a ponadto modernizacja obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego (BON) przy ul. Światowida w Szczecinie. Do zakresu prac należy też pozyskanie gruntów pod budowle, konieczne rozbiórki kolidujących obiektów, wycinka drzew i krzewów oraz ewentualne wylesienia.

– Do tej pory Urząd Morski w Szczecinie przeprowadził dziewięć z dziesięciu zaplanowanych dla projektu postępowań przetargowych i podpisał umowy z wykonawcami – podał Paweł Szumny. – Obecnie trwa procedura ostatniego postępowania przetargowego: na wykonanie robót budowlanych dla zadania pod nazwą „Modernizacja obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego w Szczecinie”, z terminem składania ofert do 7 maja.

To tak zwany mały projekt, związany z modernizacją toru. Jak przybliżył P. Szumny, będzie polegać m.in. na rozbiórkach, przebudowach obiektów istniejących (głównie budynków) i budowie nowych, budowie i przebudowie instalacji zewnętrznych oraz zagospodarowaniu terenu.

– Modernizacja służy polepszeniu warunków użytkowania obiektów i realizacji zadań wynikających ze statutowych działalności urzędu – administracji morskiej, zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi, ochrony portów i żeglugi morskiej oraz oznakowania nawigacyjnego i radionawigacyjnego polskich obszarów morskich – wyjaśnił.

Koszty całej inwestycji – „12,5 m dla Szczecina” – określono na 1 mld 442 mln 880 tys. zł (razem z VAT). Projekt dofinansowany jest w 85 proc. ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość unijnego wsparcia to ponad 1 mld 226 mln zł. Pozostałe koszty pokryją środki z budżetu państwa.

– Wydatki poniesione od początku projektu, to jest od 24 czerwca 2016 roku, do końca 2018 łącznie wyniosły ponad 7 mln 176 tys. zł – poinformował wicedyrektor UMS.

Zostały przeznaczone na zwrot kosztów likwidacji ogródków działkowych na Ostrowie Grabowskim, na wywiad ferromagnetyczny, zakup komputerów i oprogramowania, wykonanie dokumentacji geologicznej i projektowej dla modernizacji obiektów BON oraz na obsługę inwestycji.

W pierwszym kwartale tego roku wydano prawie 748 tys. zł – na projekt wykonawczy modernizacji obiektów BON, obsługę inwestycji (inżynierowie kontraktów, kancelarie prawne, zespół projektowy) oraz na promocję przedsięwzięcia.

– Ważną kwestią w naszym projekcie jest ochrona środowiska – podkreślił P. Szumny. – Urząd Morski uzyskał prawomocne decyzje środowiskowe oraz posiada zatwierdzony przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Szczecinie program monitoringu przyrodniczego. Obecnie zespół nadzoru i monitoringu przyrodniczego, będący w gestii inżyniera kontraktu, prowadzi przedinwestycyjny monitoring przyrodniczy środowiska.

Jak dodał wicedyrektor, dla modernizacji obiektów BON została już opracowana kompletna dokumentacja projektowa wraz z decyzją o pozwoleniu na budowę. Rozpoczęcie robót planowane jest na trzeci kwartał 2019 r.

W przypadku głównego zadania, czyli modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m, prace projektowe oraz roboty budowlane są realizowane w ramach jednego kontraktu. Został on podpisany 28 września 2018 r.

– Obecnie trwają prace geologiczne i projektowe, w ramach których wykonawca wystąpił z wnioskiem o pozwolenie na wznoszenie konstrukcji oraz sztucznych wysp w polskich obszarach morskich i uzyskuje niezbędne uzgodnienia – zaznaczył P. Szumny. – Z naszym wykonawcą spotykamy się na cotygodniowych odprawach i zdaje nam relację, na jakim jest etapie. Działamy w tej chwili zgodnie z harmonogramem i nie mamy żadnych opóźnień.

Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę planowane jest na trzeci kwartał 2019 r. (i wtedy będą mogły ruszyć prace), natomiast zakończenie robót pogłębiarskich i budowlanych – na drugi kwartał 2022 r. Rozliczenie całego projektu powinno nastąpić do końca 2022 r.

– Chciałbym podkreślić, że Urząd Morski ściśle współpracuje z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, ponieważ nasze projekty są kompatybilne – czyli pogłębienie toru wodnego z pogłębieniem i przystosowaniem nabrzeży do obsługi statków o nośności 40 tysięcy DWT – stwierdził na koniec wicedyrektor UMS. ©℗

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA