Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Poprawa dostępu do portów

Data publikacji: 25 stycznia 2018 r. 14:21
Ostatnia aktualizacja: 26 stycznia 2018 r. 23:37
Poprawa dostępu do portów
 

Jeszcze w tym roku PKP PLK ma ogłosić przetargi na prace budowlane dotyczące projektu poprawy dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Już zamawiane są materiały do wykonania robót wyprzedzających. Przedsięwzięcie pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” ma zapewnione dofinansowanie unijne.

REKLAMA

Likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i odwozu ładunków w relacji z portami, znaczący wzrost jakości oferowanych usług oraz podniesienie konkurencyjności zespołu portowego – to cele tej inwestycji. Jej całkowity koszt wynosi ponad 141 mln euro, przy czym uzyskała prawie 120 mln euro dofinansowania ze środków Programu „Łącząc Europę”. Przypomnijmy, że umowę w tej sprawie podpisano w lipcu ubiegłego roku w szczecińskim porcie.

– Chcemy udrożnić dostęp kolejowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz zwiększyć ich potencjał przeładunkowy – mówił Jerzy Kwieciński, wówczas wiceminister rozwoju, a od niedawna minister inwestycji i rozwoju. – Zapełniamy lukę, która w województwie zachodniopomorskim istniała. Teraz nadrabiamy te zapóźnienia. To olbrzymia szansa dla Szczecina i Świnoujścia. Też poprzez zwiększenie prędkości pociągów: z 20-30 do 60 km/h. Będą mogły dojeżdżać pełne składy kolejowe, czyli o długości do 740 m. Projekt zakłada modernizację 32 km linii kolejowej, a łącznie ok. 160 km torów. To potężne przedsięwzięcie.

W Szczecinie projekt obejmuje m.in. przebudowę mostu kolejowego nad Parnicą, elektryfikację dojazdu do tzw. Parku Wrocławskiego, modernizację układu kolejowego w rejonie tego parku i terminalu kontenerowego oraz torów pomiędzy stacją Szczecin Port Centralny a nabrzeżami w rejonie przeładunków masowych. W Świnoujściu natomiast dobudowany zostanie drugi tor na odcinku ok. 1,5 km między stacjami Świnoujście SiA – Świnoujście SiB. Przewidziano też m.in. modernizację układu torowego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym w rejonie stacji towarowej oraz budowę torów zdawczo-odbiorczych na terenie terminalu promowego.

Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Dzięki temu firma PKP PLK będzie mogła ogłosić przetarg na samą budowę (a nie w formule „zaprojektuj i zbuduj”), co zmniejsza ryzyko ponoszone przez wykonawcę. Według informacji „Rynku Kolejowego”, postępowanie przetargowe ma zostać ogłoszone jeszcze w tym roku.

Nim jednak ruszą roboty, PKP PLK zamierza wykonać prace wyprzedzające. W tym celu ogłoszono trzy zamówienia na materiały. Dotyczą dostaw podsypki tłuczniowej i klińca, szyn oraz podkładów wraz z kompletnymi systemami przytwierdzenia. Mają być dostarczone miesiąc od dnia podpisania umowy do stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście. ©℗

Tekst i fot. (ek)

REKLAMA

Komentarze

do @ sk
2018-01-26 23:16:15
- stary most zwodzony na Regalicy "ktoś" z "Łunii" wpisał na listę zabytków i d..a zmoczona.... Nikt , żadna prywatna kolej nie umoczy forsy w "ratowanie zabytku". Przed laty prywatna kolej chciała coś tam ulepszyć, ale "ktoś" (zgadnij) bał się polskiego przewoźnika.....Tak onej opowiadali, było za innych rządów nie tak hardych dla "perzyjaciela".
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
sk
2018-01-26 10:19:45
A co ze starym mostem zwodzonym na Regalicy?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA