Poniedziałek, 25 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Portowe przeładunki na plusie

Data publikacji: 21 października 2022 r. 08:36
Ostatnia aktualizacja: 21 października 2022 r. 10:39
Portowe przeładunki na plusie
Przeładunki w zespole portów Szczecin-Świnoujście w ciągu trzech kwartałów tego roku były o 7,5 proc. większe niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Fot. ZMPSiŚ  

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował wyniki przeładunków po trzech kwartałach br. Są one o 7,5 proc. lepsze niż w analogicznym czasie ub. roku. Operatorzy portowi w okresie od stycznia do września obsłużyli prawie 26,7 mln ton ładunków.

W portach jest więcej rudy, paliw, skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz węgla. Wzrost rok do roku wynosi odpowiednio: 30, 31,5, 41,5 oraz 22 procent. Terminal LNG w Świnoujściu obsłużył w tym roku do końca września 39 statków. Dla porównania w tym samym czasie ub. roku było ich 26. Na plusie są także przeładunki towarów z grupy  inne masowe z wynikiem o 4,6 proc. lepszym aniżeli w tym samym czasie przed rokiem.

Spadki notują zboża (mniej o 8,7 proc.), drobnica (minus 2 proc.), drobnica promowa (minus 1,3 proc.) oraz kontenery (minus 15,4 proc.).

Sam wrzesień był w tym roku dla obu portów o 13,7 proc. lepszy niż ten sam miesiąc w 2021. Tutaj liderami przeładunków są węgiel (plus 191,2 proc.), inne masowe (plus 46,1 proc.), paliwa (plus 36,5 proc.) oraz LNG (plus 71,7 proc.).

– Zarząd portu prognozuje, że tegoroczne wyniki przeładunkowe powinny być o ok. 10 proc. lepsze aniżeli wynik wypracowany w 2021 roku – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Jak dodaje, ZMPSiŚ podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi większej ilości ładunków niż obecnie. To m.in. inwestycje w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego w porcie szczecińskim, w terminalu promowym w Świnoujściu oraz w części morskiej terminalu LNG.
Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz w niedalekiej przyszłości dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz zlokalizowany w świnoujskim porcie terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Port
2022-10-21 10:33:04
Jak to wygląda procentowo - ile procent ostatecznego wyniku przypada na Świnoujście, a ile na Szczecin?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA