Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Porty motorem gospodarki. Ponad 113 mln ton mimo pandemii

Data publikacji: 17 stycznia 2022 r. 23:16
Ostatnia aktualizacja: 18 stycznia 2022 r. 10:48
Porty motorem gospodarki. Ponad 113 mln ton mimo pandemii
Fot. Dariusz Gorajski  

Polskie porty jednym z motorów polskiej gospodarki. Takie są wnioski po konferencji prasowej z udziałem wiceministrów infrastruktury Marka Gróbarczyka i Grzegorza Witkowskiego, na której podsumowano wyniki przeładunkowe Gdańska, Gdyni oraz zespołu Szczecin-Świnoujście za 2021 rok.

W całym minionym roku porty Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście obsłużyły ponad 113 mln ton ładunków tj. o 9 proc. więcej niż w roku 2020. Od 2008 roku przeładunki w polskich portach wzrosły o 116 proc. Z kolei od roku 2015 do 2021 wzrost ten wyniósł 46 proc. Suma inwestycji prowadzonych obecnie w największych portach wynosi ok. 7 mld zł.

Wiceminister chwali 9-procentowy wzrost przeładunków

- Te ponad 113 mln ton przeładowanych towarów jednoznacznie pokazuje w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty, ale z drugiej strony pokazuje jak dobrze byliśmy w stanie poradzić sobie ze skutkami pandemii, która cały czas trwa i wiele krajów ją odczuwa - mówił wiceminister Marek Gróbarczyk. - Wiele gospodarek notuje przy tej okazji regres. My, jeśli chodzi o ekonomikę rozwoju portów, o export-import, a przede wszystkim o otwarcie w zakresie przewozu towarów, dzisiaj możemy pochwalić się 9 proc. wzrostem w stosunku do roku poprzedniego.

Jak podkreślił wiceminister Gróbarczyk, 113 mln ton "jednoznacznie klasyfikuje nas na bardzo wysokim poziomie w zakresie przeładunków w portach".

- Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim zarządom portów. Ten wypracowany wynik ma bowiem przede wszystkim swoje źródło w dobrym zarządzaniu, ale to dobre zarządzanie nie byłoby możliwe gdyby nie operatorzy portowi. Wszystkim operatorom również chcemy bardzo gorąco podziękować. Ten wynik został wygenerowany przez ich firmy - powiedział wiceminister Marek Gróbarczyk. - W najbliższym czasie będą kolejne wzrosty, nie możemy zatrzymać się na tym wyniku, dążymy do coraz większych przeładunków – dodał.

Z kolei wiceminister Grzegorz Witkowski zauważył, że każda złotówka zainwestowana w gospodarkę morską, w porty, w stocznie, w nabrzeża i infrastrukturę portową i dostępową zwraca się stukrotnie. Te wyniki są najlepszym tego przykładem.

Wyrównanie najlepszego wyniku z 2018 roku

W portach Szczecin-Świnoujście w 2021 roku spółki przeładunkowe obsłużyły 33,2 mln ton ładunków osiągając tym samym rekordowy wynik z 2018 roku. Porównując dane rok do roku, wypracowany w 2021 roku wynik jest o 6,6 proc. lepszy wobec 2020.

Znakomite przeładunki drobnicy promowej

W portach u ujścia Odry największy udział w obrotach stanowiły przeładunki drobnicy - 55 procent. W tym kontekście znakomite okazały się wyniki drobnicy promowej - wzrost o 10,6 proc. r/r. Warto podkreślić, że w ciągu dekady (2011-2021) Terminal Promowy w Świnoujściu zwiększył przeładunki o 139 proc. W ogólnej strukturze obrotu towarami całego zespołu portowego, aż 45 proc. realizowanych jest przez terminal promowy. Dodajmy, że w 2021 TPŚ odnotował 3261 zawinięć promów.

Dwucyfrowy wzrost zanotowały także przeładunki rudy i węgla, na plusie odpowiednio o 12,2 i 11,8 proc. r/r. W roku 2021 do portów Szczecin-Świnoujście zawinęło 6756 statków o łącznym GT 108 245 600, tj. więcej o 2,4 proc. wobec 2020 roku.

Prezes Krzysztof Urbaś dziękuje operatorom

- Jesteśmy niezmiernie usatysfakcjonowani, że pomimo tych ciężkich warunków pracy, które mamy na co dzień we wszystkich polskich portach i nie tylko polskich, bo na całym świecie, udało się osiągnąć tak zdecydowanie imponujący wynik – podkreślił prezes ZMPSiŚ S.A. Krzysztof Urbaś. - Chciałem podziękować wszystkim operatorom, którzy w porcie pracują, tym bardziej, że pracują oni w towarzystwie będących w toku wielkich inwestycji. Te dzieją się na żywym organizmie portowym, podczas trwających przeładunków, podczas obsługi statków.

Prezes Urbaś komplementował operatorów i zaznaczył, że "bez nich, bez ich zaangażowania, umiejętności i profesjonalizmu", Zarząd Portów "nie były w stanie zaprezentować takich wyników". – Będę to podkreślał na każdym takim spotkaniu i przy każdej okazji - podkreślił prezes ZMPSiŚ S.A. 

Poza węglem, rudą i drobnicą promową na plusie zakończyły rok 2021: drewno (+14,3 proc.), drobnica (+8,7 proc.), paliwa (+6,2 proc.). Na lekkim minusie są r/r: inne masowe, zboża i kontenery.

- Trzecia dekada XXI wieku będzie należeć do zespołu portów Szczecin-Świnoujście, bo już za 2-3 lata zobaczymy bardzo dynamiczny i jakościowy skok jeżeli chodzi o wielkość przeładunków. Te w tej chwili w różnych grupach przeładunkowych systematycznie od 3 lat wzrastają – dodał prezes Urbaś.

(KSz)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@Port
2022-01-18 10:46:58
Odkąd pamiętam, zawsze podkreślano rolę firm przeładunkowych. W końcu to one robią obroty. Zarząd portów stwarza do tego warunki.
Port
2022-01-18 00:23:45
To już nie chwali się własnych pracowników, tylko przeładowców?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA