Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Powrót na rzeki [GALERIA]

Data publikacji: 08 czerwca 2017 r. 14:47
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:34
Powrót na rzeki
Fot. Dariusz Gorajski  

Potrzebę zrozumienia, że porty, stocznie i żegluga śródlądowa mogą stanowić koło zamachowe polskiej gospodarki podkreślała w czwartek (8 czerwca) w Szczecinie premier Beata Szydło, otwierając 5. Międzynarodowy Kongres Morski. Jak zaznaczył minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, nadrzędnym hasłem tegorocznego spotkania jest rozwój żeglugi śródlądowej.

Uroczyste otwarcie piątego już kongresu morskiego odbyło się w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie. W jego tematykę wprowadził krótki film pt. „Powrót na rzeki”. Jak podano w nim, Polska ma 5. pod względem długości sieć dróg wodnych w Europie, natomiast udział transportu śródlądowego w całym krajowym transporcie wynosi zaledwie 0,7 proc. Szansą na zmianę tej sytuacji są planowane inwestycje na rzekach i kanałach, mające poprawić żeglowność tych szlaków.

– Zadania Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej to nie tylko przywrócenie żeglugi śródlądowej, ale to także wszystko to, co już się dzieje, jeśli chodzi o odbudowę przemysłu stoczniowego i portów – mówiła premier, dodając, że przemysł stoczniowy jest również symbolem przemian i polskiej drogi do wolności, walki o godność i sprawiedliwość społeczną oraz polskiej niepodległości.

Jak zaznaczyła szefowa rządu, sprawy idą w dobrym kierunku.

– Jako ministerstwo, zostaliśmy stworzeni do odbudowy żeglugi śródlądowej – przypomniał M. Gróbarczyk. – Na tę okoliczność powstała strategia, wpisana do Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju i będąca jej integralną częścią.

Minister dodał, że drogi śródlądowe są też elementem strategii transportu Polski.

– Konwencja AGN daje pewność realizacji tych inwestycji – przypomniał ratyfikowany przez rząd dokument.

Według zapowiedzi ministra Gróbarczyka, pierwsze inwestycje będą miały na celu likwidację „wąskich gardeł” na Odrze i i jej udrożnienie.

Goście kongresu będą debatować przez dwa dni (8-9 czerwca) – nie tylko na temat żeglugi śródlądowej, przemysłu stoczniowego i portów. Dużo uwagi zostanie poświęcone szkolnictwu morskiemu, ale też ekologii, rybołówstwu i przetwórstwu rybnemu.

(ek)

Fot. Dariusz Gorajski

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Wawrzek
2017-06-22 11:27:52
PO-PSeL wrzeszczy jak hasbarczycy uciekają im parcele i szwindełesy. Czas zlikwidować kapitalizm urzędniczy w postaci doradców politycznych wójta, bzdurnych za nic nie odpowiedzialnych rad Nadzorczych niczego nie nadzorujących, tumanów w polityce i na Urzędach- jeszcze się zabyli po poprzednikach. Brawo panie Ministrze Gróbarczyk tak trzymać musimy odbudować Polskę po zniszczeniach znacznie gorszych jak wojenne a dokonanych przez PO-PSL i AWS, Polski pozbawiono własnego przemysłu nawet zbrojeniowego, Sawickie , Misiaki, Bure grasowały po Polsce za sztabkami złota ba nawet zaplanowali biznesy na Szpitalach i nikt tego do dzisiaj nie rozliczył. ODBUDOWAĆ POLSKĘ GOSPODARCZO, I MORALNIE, SKOŃCZYĆ DEFINITYWNIE Z WYPRZEDAŻĄ MAJĄTKU NARODOWEGO przez różnego rodzaju Ryśków. ZLIKWIDOWAC RADY NADZORCZE WZMOCNIC NADZÓR WŁAŚCICIELSKI.
ekolog
2017-06-09 22:02:07
Gazoport na szczescie dla turystyki jest pusty, mam nadzieje ze tak samo bedzie z zegluga rzeczna, tak mysle o pomyslach PiS
Brocha
2017-06-09 12:22:53
Ty lepiej buduj drogi w regionie bo wszystko blokujecie. Gdzie dokończenie autostrady a6, gdzie druga nitka obwodnicy Morzyczyna, gdzie obwodnica Przecławia, gdzie zachodnie obejście Szczecina ? Do roboty, a nie jakieś dyrdymały o rzekach tu sadzisz
Szczecin rządzi!
2017-06-09 07:05:59
Już zrobiono o wiele więcej niż poprzednie rządy, bo one nie robiły nic ;) Teraz tylko konsekwencja.
Podatnik zapłaci
2017-06-08 22:45:49
Odbudujemy transport śródlądowy - za pieniądze podatnika można wszystko. Nasze stocznie będą budowały okręty podwodne - jw. Zmodernizujemy kolej - jw. Wybudujemy centralne lotnisko- jw. Za pieniądze podatnika naprawdę można wszystko. Nie wiem tylko dlaczego przychodzą mi na myśl takie kraje jak Wenezuela, Kuba i Grecja.
Sedina2008
2017-06-08 21:46:07
Gadać każdy może. Poczekamy, zobaczymy. O tym, że transport rzeczny jest ekologiczni, każdy wie. Tylko po pierwsze: na Odrze, a na pewno na Wiśle nie ma możliwości zapewnienia całorocznej żeglugi z uwagi na zbyt małe ilości wody, i nawet cuda nie pomogą, natury nie da się oszukać. Po drugie: nawet nieznaczną poprawa żeglugowości rzek i odbudowa kanałów kosztują krocie - kto za to zapłaci, przecież z Unii się powoli wycofujemy, a na pewno nie dostaniemy odpowiednich środków w następnym budżecie. Po trzecie: w całej Europie od kilkunastu lat spada udział transportu rzecznego w ogólnym bilansie przewozów, pom prostu zanika transport materiałów masowych: węgla czy rud metali.
zwariowana baba
2017-06-08 21:35:50
W normalnych krajach buduje się drogi, trasy kolejowe, porty lotnicze, a ta oszołomka będzie się bawić w jakieś nikomu niepotrzebne barki
popieram powrót na rzeki
2017-06-08 21:04:00
Szydło wskakuj do Odry i splywaj stąd
TZ.
2017-06-08 17:16:44
Popieram! Największy kłopot możemy mieć, jak zwykle, z Niemcami. Oni nie są zainteresowani użeglownieniem Odry, wręcz przeciwnie. Droga wodna Odry to większa konkurencyjność portów w Szczecinie i Świnoujściu wobec takiego na przykład Rostoku. A Odra jest częściowo rzeką graniczną, więc mają tu coś do powiedzenia. Poza tym we Wrocławiu i w Opolu działa bardzo silne lobby niemieckie (nazwijmy rzecz po imieniu: agentura BND), które będzie się przeciwstawiało tym planom. Tylko patrzeć jak niektórzy politycy, ekolodzy i naukowcy zaczną przekonywać, że użeglownienie Odry to błąd i totalna porażka. Warto zapamiętać nazwiska tych jurgieltników. To o Odrze, bo tylko o niej możemy mówić realnie. Wisłę powinniśmy sobie odpuścić na długie dziesięciolecia, a może i na zawsze.
Brawo Pani Premier!
2017-06-08 15:13:50
Oj! To będzie nie w smak totalnej opozycji. Ci jak słyszą słowo rozwój, przemysł w kontekście Polski, to dostają nerwowych drgawek. A jak zawyją zielone oszołomy? Przecież regulowanie rzek (w Polsce) i rozwój przemysłu (w Polsce) to największa zbrodnia! Przemysł i nadające się do żeglugi drogi wodne mogą być tylko na Zachodzie.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA