„Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” to jeden z flagowych projektów inwestycyjnych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Ma na celu zwiększenie możliwości obsługi przeładunków drobnicowych i masowych. Założeniem projektu jest także podniesienie konkurencyjności portu w Szczecinie poprzez poprawę dostępu dla morskich statków handlowych o większym tonażu niż obecnie. W środę (22 marca) na konferencji prasowej w porcie przybliżono szczegóły techniczne projektu i poinformowano o zaawansowaniu prac.
Wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki na wstępie zwrócił uwagę na istotną rolę portów w czasie kryzysu. Nawiązał do wojny na Ukrainie, inflacji, kwestii związanych z potrzebą zapewnienia ciepła oraz obaw z tym związanych.
– Porty mają tutaj podstawowe znaczenie – powiedział wojewoda.
Wiceprezes ZMPSiŚ ds. inwestycji Jacek Cichocki dodał, że dzięki inwestycjom w Basenie Kaszubskim i Kanale Dębickim będzie można „skonsumować” lepszy dostęp do portu w postaci pogłębionego do 12,5 m toru wodnego.
– Prowadzenie inwestycji tego rodzaju w takim otoczeniu jak dzisiaj jest bardzo trudne – zaznaczył.
Szczegóły techniczne projektu dotyczącego Basenu Kaszubskiego przybliżył Mateusz Juszkiewicz, kierownik projektu w ZMPSiŚ.
– Naszym generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco – poinformował. – Zatwierdzona kwota kontraktowa to ponad 181 mln zł. Okres realizacji przypada od II kwartału 2020 roku do III kwartału 2024. Projekt współfinansowany jest ze środków UE z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Wartość projektu wynosi ok. 223 mln zł, z czego dofinansowanie to ok. 150 mln zł.
Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 23.03.2022 r.
(ek)