Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Prace na torach do portów trwają pomimo epidemii

Data publikacji: 25 kwietnia 2020 r. 16:44
Ostatnia aktualizacja: 25 kwietnia 2020 r. 16:44
Prace na torach do portów trwają pomimo epidemii
 

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, że prace związane z poprawą dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu są realizowane zgodnie z harmonogramem. Nie zakłóca ich stan epidemii. To inwestycja o wartości ok. 1,5 mld zł (netto). Głównym wykonawcą jest firma Torpol.

– W Szczecinie przygotowywane jest podłoże pod budowę nowych torów – poinformował nas Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK SA. – Wykonawca wzmacnia grunt i buduje odwodnienie. Właściwe odprowadzanie wody zapewni utrzymanie infrastruktury w dobrym stanie. Równocześnie powstają już fundamenty pod słupy bramek, na których zamontowana zostanie nowa sieć trakcyjna, układane są przewody, które zostaną podłączone do urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym, m.in. rozjazdów, umożliwiających pociągom sprawną zmianę toru. Prace koncentrują się w rejonie stacji Szczecin Port. Łącznie, w ramach projektu, na stacji będzie ponad 60 km torów i 177 rozjazdów.

Prace na torach do portu

Jak dodał rzecznik, w Świnoujściu postępuje rozbiórka torów, w miejscu których ułożone zostaną nowe.

– Zdemontowane są już tory m.in. na ponad dwukilometrowym odcinku między stacją Lubiewo (Międzyzdroje) a stacją Świnoujście – zaznaczył M. Siemieciec. – Trwa stabilizacja podłoża, powstaje odwodnienie, układane jest okablowanie do systemu sterowania ruchem kolejowym. Na linii z Lubiewa do Świnoujścia budowane są konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej – prace w tym zakresie zakończono już na około czterokilometrowyym odcinku.

Docelowo, poprawa dostępu do portu Świnoujście zakłada ułożenie 34 km nowych torów i wymianę 108 rozjazdów.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA realizują inwestycję za ok. 1,5 mld zł (netto) przy współfinansowaniu z Unii Europejskiej, korzystając z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dzięki modernizacji porty w Szczecnie i Świnoujściu zyskają większe możliwości – będą mogły obsługiwać dłuższe pociągi, czas przeładunku skróci się od kilku do nawet kilkudziesięciu minut. Prace prowadzone są etapami, by nie ograniczać ruchu pociągów oraz pracy portów. Zasadnicze roboty mają być zakończone do połowy 2022 roku.

Elżbieta KUBOWSKA

Fot. PKP PLK

Na zdjęciach: Stabilizacja podłoża cementem i roboty odwodnieniowe – to niektóre z prowadzonych obecnie prac w ramach inwestycji mającej na celu poprawę dostępu do portu w Świnoujściu.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA