W piątek (27 października) z Grupy Azoty Zakładów Azotowych Kędzierzyn ruszył próbny transport śródlądowy nawozów. Barka, przewożąca 250 ton nawozu azotowego Salmag, pokona trasę 670 km. Przystankiem końcowym są polickie zakłady Grupy Azoty, z których produkt trafi do odbiorców w Zachodniopomorskiem.
Transport ma na celu sprawdzenie warunków do dokonywania przewozów śródlądowych na środkowej i dolnej Odrze. Powodzenie rejsu pomoże w podjęciu decyzji o ustanowieniu regularnej trasy żeglugowej pomiędzy zakładami Grupy Azoty w Kędzierzynie-Koźlu i Policach oraz otwarcie nowych możliwości dla transportu towarów ze Śląska na północny-zachód kraju.
– W przeszłości korzystaliśmy już z żeglugi śródlądowej jako drogi transportu naszych produktów – powiedział Kamil Bortniczuk z zarządu Grupy Azoty ZAK. – Mamy własny port i połączenie z Kanałem Gliwickim. Chcemy się włączyć w rządowe plany użeglownienia Odry i wykorzystać związane z tym szanse biznesowe. Transport wodny jest bardziej ekologiczny i efektywny kosztowo niż drogowy, w związku z czym chętnie korzystalibyśmy z jego dobrodziejstw w transporcie surowców do spółki oraz transporcie naszych produktów do klientów.
Załadunek barki odbył się w czwartek. Ma do pokonania 670 km. Rejs wymaga przepłynięcia przez 25 stopni wodnych i zajmie 6-7 dni. Transport organizuje OT Logistics.
– W lipcu wznowiliśmy rzeczny transport węgla z Gliwic do Wrocławia – przypomniał Andrzej Klimek, wiceprezes zarządu oraz dyrektor Dywizji Żeglugi Śródlądowej OT Logistics. – Od tego czasu nasze barki przewiozły już do Kogeneracji Wrocław ok. 70 tys. ton węgla. Teraz robimy kolejny krok ku przywróceniu rzekom ich funkcji transportowej.
Barka transportowa wypłynęła z portu ZAK po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat. Jak zauważył K. Bortniczuk, stanowi ona równowartość 10 ciężarówek. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski, wojewoda opolski Adrian Czubak i senator Grzegorz Peczkis.
– Na uwagę zasługuje fakt, że w Kędzierzynie-Koźlu dba się o kadrę w zakresie żeglugi śródlądowej – zaznaczył G. Witkowski.
(ek)
Fot. Grupa Azoty ZAK SA