Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Przekazali plac budowy wykonawcy pogłębiania toru wodnego Świnoujście – Szczecin

Data publikacji: 24 kwietnia 2020 r. 11:28
Ostatnia aktualizacja: 25 kwietnia 2020 r. 11:49
Przekazali plac budowy wykonawcy pogłębiania toru wodnego Świnoujście – Szczecin
 

W czwartek (23 kwietnia) w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie odbyło się przekazanie placu budowy wykonawcy inwestycji pod nazwą „Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m”, z udziałem przedstawicieli zamawiającego, wykonawcy oraz inżyniera kontraktu. Pierwsza pogłębiarka refulująco-ssąca, CSD „Amazone”, zmierza już w kierunku Szczecina.

– Roboty rozpoczną się od budowy dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, gdzie dokonano już kontrolowanego zatopienia dwóch kilkukilometrowych rurociągów refulacyjnych, tzw. sinkerów – informuje Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Na obydwu końcach każdego z rurociągów zostanie zainstalowany tzw. raiser (rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności), który od strony wyspy będzie połączony z pontonem rozkładającym urobek, od strony toru zaś będą się do niego podłączać pogłębiarki. Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Sinkerami będzie na nie transportowany refulat wydobyty z dna podczas robót pogłębiarskich.

 Urząd Morski Szczecin

Jak dodaje, do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych.

Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

Dla przypomnienia, modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

(ek)

Fot. UMS

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Jacek Placek
2020-04-25 11:34:14
A gdzie niby jest ten plac budowy??? Pod wodą?
@szok
2020-04-24 19:24:29
Zrób sobie lewatywę...
szok
2020-04-24 16:19:46
No i zasypią kawał zalewu, zniszczą tarliska przy okazji, rybacy nie będą mieli co łowić
Szok
2020-04-24 13:07:55
Już pięć lat gadają o pogłębianiu a dopiero teraz przekazanie placu?!
Kpina
2020-04-24 11:57:33
Pogłębianie toru miało się zakończyć w zeszłym roku, a oni dopiero przekazują plac budowy.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA