Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Ruszyła budowa drugiego promu

Data publikacji: 30 marca 2023 r. 06:58
Ostatnia aktualizacja: 01 kwietnia 2023 r. 08:29
Ruszyła budowa drugiego promu
W Gdańskiej Stoczni Remontowej rozpoczęło się cięcie stali pod budowę drugiego promu typu ro-pax dla polskich armatorów. Fot. MI  

W Gdańskiej Stoczni Remontowej rozpoczęło się cięcie stali pod budowę drugiej, zakontraktowanej przez spółkę Polskie Promy, jednostki promowej ro-pax. Statek przeznaczony będzie pod czarter dla polskich armatorów promowych.

REKLAMA

– Wraz z rozpoczętym procesem produkcyjnym drugiego z promów dla polskich armatorów, rozpoczął się też nowy rozdział w historii krajowych stoczni remontowych – powiedział 28 marca wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. – Kontrakt, który obecnie jest realizowany, przyniesie wiele korzyści zarówno Gdańskiej Stoczni Remontowej, jak i polskim armatorom. Przedsięwzięcie to sprawia, że cała polska branża promowa i stoczniowa zyskuje silną i ugruntowaną pozycję rynkową, a w konsekwencji wzmacnia się również rola polskiego przemysłu jako dostawcy niskoemisyjnych, nowoczesnych jednostek pływających.

Druga jednostka promowa typu ro-pax budowana jest w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r. Zgodnie z nim, Gdańska Stocznia Remontowa SA wybuduje trzy statki dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Dwie z jednostek będą pływać w spółce Unity Line z Grupy PŻM, natomiast trzecia w Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Pierwszy prom jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka zostanie oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku.

Ro-paxy to nowoczesne i ekologiczne jednostki dostosowane zarówno do oczekiwań rynku, wymagań konkurencji, jak i do nowych, coraz bardziej restrykcyjnych, przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Unii Europejskiej.

Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję dwutlenku węgla o około jedną czwartą w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań na podobnych jednostkach.

(ek)

REKLAMA

Komentarze

@@ ?
2023-04-02 20:31:57
To co? PiS kładąc stępkę pod budowę promu, nie wiedział, że stoczni już nie ma? Czy ktoś tak naprawdę dał się na tę szopkę nabrać?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
FIGO
2023-04-01 08:14:01
Dla mnie to nawet lepiej ! Prywatny biznes okrętowy nie chciał PIS-owskiej Stoczni , to niech klepią jako podwykonawcy sekcje lub małe kadłuby do wykańczania na zachodzie .Głupia konkurencja doprowadziła do ich klęski rozwojowej .PIS dla odmiany " brzydził się " wyszkolonymi w komunie fachowcami w tej dziedzinie , to niech mu inżyniery z Bangladeszu prowadzą budowę doku dla Gryfii. Budowa " stoi " , bo jakiś debil na bazie starej " 5" chciał zrobić dłuższy i większy dok. Kolejne " sasinowe " !
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Edmund
2023-03-31 17:36:32
Stępke mogą wziąć ze Szczecina.Będzie o wiele taniej bo ta jest juź poświęcona.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do @ ?
2023-03-31 08:26:57
aktualne pytanie dp Ciebie : czy wiesz gdzie jest najbliższy szpital psychiatryczny , może być tobie w najbliższym czasie bardzo potrzebny
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@ ?
2023-03-30 10:10:21
Zapytaj najpierw Donka i KE gdzie jest stocznia w Szczecinie ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
?
2023-03-30 08:42:20
jak tam budowa promow kosmicznych w Szczecinie? gdzie jest stępka ?!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA