Poniedziałek, 25 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Ruszyła budowa drugiego promu

Data publikacji: 30 marca 2023 r. 06:58
Ostatnia aktualizacja: 01 kwietnia 2023 r. 08:29
Ruszyła budowa drugiego promu
W Gdańskiej Stoczni Remontowej rozpoczęło się cięcie stali pod budowę drugiego promu typu ro-pax dla polskich armatorów. Fot. MI  

W Gdańskiej Stoczni Remontowej rozpoczęło się cięcie stali pod budowę drugiej, zakontraktowanej przez spółkę Polskie Promy, jednostki promowej ro-pax. Statek przeznaczony będzie pod czarter dla polskich armatorów promowych.

– Wraz z rozpoczętym procesem produkcyjnym drugiego z promów dla polskich armatorów, rozpoczął się też nowy rozdział w historii krajowych stoczni remontowych – powiedział 28 marca wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. – Kontrakt, który obecnie jest realizowany, przyniesie wiele korzyści zarówno Gdańskiej Stoczni Remontowej, jak i polskim armatorom. Przedsięwzięcie to sprawia, że cała polska branża promowa i stoczniowa zyskuje silną i ugruntowaną pozycję rynkową, a w konsekwencji wzmacnia się również rola polskiego przemysłu jako dostawcy niskoemisyjnych, nowoczesnych jednostek pływających.

Druga jednostka promowa typu ro-pax budowana jest w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r. Zgodnie z nim, Gdańska Stocznia Remontowa SA wybuduje trzy statki dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Dwie z jednostek będą pływać w spółce Unity Line z Grupy PŻM, natomiast trzecia w Polskiej Żegludze Bałtyckiej. Pierwszy prom jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka zostanie oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku.

Ro-paxy to nowoczesne i ekologiczne jednostki dostosowane zarówno do oczekiwań rynku, wymagań konkurencji, jak i do nowych, coraz bardziej restrykcyjnych, przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz Unii Europejskiej.

Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję dwutlenku węgla o około jedną czwartą w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań na podobnych jednostkach.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@@ ?
2023-04-02 20:31:57
To co? PiS kładąc stępkę pod budowę promu, nie wiedział, że stoczni już nie ma? Czy ktoś tak naprawdę dał się na tę szopkę nabrać?
FIGO
2023-04-01 08:14:01
Dla mnie to nawet lepiej ! Prywatny biznes okrętowy nie chciał PIS-owskiej Stoczni , to niech klepią jako podwykonawcy sekcje lub małe kadłuby do wykańczania na zachodzie .Głupia konkurencja doprowadziła do ich klęski rozwojowej .PIS dla odmiany " brzydził się " wyszkolonymi w komunie fachowcami w tej dziedzinie , to niech mu inżyniery z Bangladeszu prowadzą budowę doku dla Gryfii. Budowa " stoi " , bo jakiś debil na bazie starej " 5" chciał zrobić dłuższy i większy dok. Kolejne " sasinowe " !
Edmund
2023-03-31 17:36:32
Stępke mogą wziąć ze Szczecina.Będzie o wiele taniej bo ta jest juź poświęcona.
do @ ?
2023-03-31 08:26:57
aktualne pytanie dp Ciebie : czy wiesz gdzie jest najbliższy szpital psychiatryczny , może być tobie w najbliższym czasie bardzo potrzebny
@ ?
2023-03-30 10:10:21
Zapytaj najpierw Donka i KE gdzie jest stocznia w Szczecinie ?
?
2023-03-30 08:42:20
jak tam budowa promow kosmicznych w Szczecinie? gdzie jest stępka ?!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA