Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Ruszyła przebudowa nabrzeży przy Kanale Dębickim [GALERIA, FILM]

Data publikacji: 05 kwietnia 2021 r. 11:58
Ostatnia aktualizacja: 05 kwietnia 2021 r. 14:20
Ruszyła przebudowa nabrzeży przy Kanale Dębickim
Fot. i film: NDI  

W porcie Szczecin rozpoczęło się zagłębianie wielkich stalowych rur, które wzmocnią przebudowywane nabrzeża Czeskie i Słowackie. Prace są częścią inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pod nazwą „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”. Prowadzi je sopocka grupa NDI. 

Pierwsze stalowe rury o długości 21 metrów i średnicy 0,914 m zostały już osadzone w dnie na nabrzeżu Czeskim.

– Zaczynamy pogrążanie rur, które posłużą do posadowienia nabrzeża – mówi Piotr Arabczyk, dyrektor kontraktu z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac. – Rury pogrążane są za pomocą wibromłota. Na tej konstrukcji budowane będzie nowe nabrzeże, które posłuży do przeładunku towarów. To pierwszy etap budowy, w którym powstanie 316,5 m nabrzeża Czeskiego.

Docelowo zostanie zamontowanych 9600 ton rur o średnicy 0,914 i 0,813 m. Mają długość od 18 do 21 m. Prace na nabrzeżach Czeskim i Słowackim trwają od jesieni ub. roku. Obydwa zostaną rozebrane i ponownie wybudowane. Obecnie trwa rozbiórka nabrzeża Czeskiego wraz z rampą ro-ro. Łączna długość przebudowywanych nabrzeży Czeskiego i Słowackiego wynosi nieco ponad 1 km. Będą przystosowane do głębokości technicznej 12,5 m.

Po drugiej stronie Kanału Dębickiego wykonano drogę technologiczną wraz z placami składowymi wzdłuż przyszłych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego, których powstanie również obejmuje ta inwestycja. Kanał będzie poszerzony do 200 m (z obecnych 120 m) i pogłębiony do 12,5 m. Szacuje się wydobycie ok. 1,5 mln m sześciennych urobku. Wkrótce rozpoczną się roboty przygotowujące pola do jego składowania na Ostrowie Mieleńskim.

Projekt jest współfinansowany z unijnych środków (Funduszu Spójności) w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 343,1 mln zł.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Pol
2021-04-05 16:29:01
Czy ktoś policzył koszty i zyski? Byłaby to ciekawa kalkulacja
fin
2021-04-05 13:40:47
marnotrwsto pieniędzy ze strony Zarządu Portu . bardzo ładne zdjęcie przedstawiające dwie suwnice do roz i załadunku kontenerów na statek. Wokół nich trwa , dzicz, kawałek utwardzonego placu. na pólnoc od suwnic na brak nabrzeża , ziemia wchodzi w zarys kanału. Możliwość dobijania małych statków max 150 m w porywach. ktoś kiedyś ogarnięty manią wielkości zamówił dwie suwnice które praktycznie są bez czynne.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA