Koniec z kupowaniem przysłowiowego kota w worku. Możesz już sprawdzić przeszłość samochodu, który zamierzasz kupić w kraju, a od stycznia przyszłego roku – za granicą.
Nabywcy i właściciele posiadacze samochodów importowanych z rynku wtórnego wybranych krajów europejskich oraz USA i Kanady mogą sprawdzić ich przeszłość na portalu Historiapojazdu.gov.pl. Teraz w systemie widoczne są pojazdy sprowadzone z zagranicy i już zarejestrowane w Polsce. W styczniu 2018 r. usługa zostanie rozszerzona o auta, które jeszcze nie znalazły się w Centralnej Ewidencji Pojazdów, a np. już są oferowane do sprzedaży.
Możliwość sprawdzenia historii pojazdu to kolejne udogodnienie dla obywateli w Programie CEPiK 2.0. Usługa jest dostępna za darmo. Jeśli wybrany przez nas samochód jest w bazie, to w zakładce „Dane zagraniczne” zobaczymy informacje w siedmiu kategoriach:Kradzież, Złomowanie, Powypadkowy, Uszkodzony, Przekręcony licznik, Niedopuszczony do ruchu, Służył jako taxi. W razie potwierdzenia danej kategorii, w systemie pojawi się alert zaznaczony czerwonym ostrzegawczym symbolem. Jeżeli nie stwierdzono alertu, to odpowiednie pole będzie oznaczone symbolem. Natomiast jeśli pojazdu nie ma w bazie, system też o tym poinformuje – na ekranie wyświetli się stosowna informacja tekstowa.
Obecnie w ewidencji dostępne są auta z wybranych krajów europejskich (m.in. z Francji, Belgii, Holandii, Włoch, Szwecji), a także z USA i Kanady. W sumie to 21 rynków, z których dziś pochodzi ponad 4,5 mln aut zarejestrowanych w Polsce. W przyszłości możliwe jest rozszerzenie usługi o kolejne kraje, w tym m.in. o Niemcy.
Natomiast już w styczniu 2018 r. portal będzie rozszerzony o pojazdy, których nie ma w bazie CEPiK (czyli nie są jeszcze zarejestrowane w Polsce), co będzie wymagało logowania się do systemu za pomocą profilu zaufanego (eGO).
Bez logowania (wystarczy nr rej. i VIN pojazdu oraz data pierwszej rejestracji) nadal będziemy mogli sprawdzić informacje o wszystkich zarejestrowanych pojazdach: dane techniczne (pojemność i moc silnika, rodzaj paliwa), terminy obowiązkowych badań technicznych, które przechodził pojazd, w tym informację, czy posiada aktualne badanie, odczyt licznika, zarejestrowany podczas badań technicznych (informacje o odczycie licznika są gromadzone od początku 2014 roku), informację, czy posiada ważne obowiązkowe ubezpieczenie OC, liczbę właścicieli i województwo rejestracji, informację, czy pojazd był własnością firmy/organizacji, czy osoby prywatnej, informację, czy pojazd nie jest oznaczony obecnie w bazie jako kradziony.
Serwis Historiapojazdu.gov.pl wystartował w czerwcu 2014 r. i od uruchomienia cieszy się ogromną popularnością wśród potencjalnych nabywców używanych aut, którzy weryfikują ich przeszłość.
Rozszerzenie funkcji serwisu o zagraniczną historię pojazdów było możliwe dzięki pracy ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji, Centralnego Ośrodka Informatyki w porozumieniu z firmą Carfax.
(mg)
Fot. Robert WOJCIECHOWSKI (arch.)