Rozpoczęła się rywalizacja o intratne zlecenie, jakim może się stać budowa tunelu pod Świną. Jak poinformowała GDDKiA złożono aż 14 wniosków o dopuszczenie do przetargu dotyczącego połączenia wysp Wolin i Uznam w Świnoujściu.
- Teraz rozpocznie się sprawdzanie złożonych wniosków. Weryfikacji będzie podlegało przede wszystkim doświadczenie firm w realizacji inwestycji tunelowych, przedstawiony przez wykonawców personel i zdolność do realizacji kontraktu - wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk, specjalista ds. komunikacji społecznej szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Następnie zostanie ogłoszona lista podmiotów spełniających warunki uczestnictwa w postępowaniu (maksymalnie 10), do których zostaną wysłane zaproszenia do składania ofert cenowych.
Tunel chciałyby wybudować firmy z całego świata. Wśród nich są spółki lub konsorcja z Włoch, Hiszpanii, Szwajcarii, Chin, Turcji, Austrii, Polski.
Mateusz Grzeszczuk przypomina, że stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin zastępując istniejące przeprawy promowe, będzie to tunel drążonym w korytarzu północnym. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.
(kl)
Na zdjęciu: taki przebieg ma mieć świnoujski tunel.
mapka: GDDKiA