Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Terminal głębokowodny w Świnoujściu. Czas na składanie ofert!

Data publikacji: 27 listopada 2020 r. 13:12
Ostatnia aktualizacja: 10 grudnia 2020 r. 19:23
Terminal głębokowodny w Świnoujściu. Czas na składanie ofert!
Fot. ZMPŚiŚ  

Do 28 stycznia 2021 r. mają czas zainteresowani realizacją projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, a następnie pełnieniem funkcji operatora. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przeszedł do ofensywy. Przyszłego operatora chciałby wyłonić w pierwszym kwartale przyszłego roku. Pierwsi chętni już pobrali dokumentację.

– Stworzyliśmy ogólne ramy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, który docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową minimum 2 mln TEU – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. – Oczekujemy od zainteresowanych koncepcji terminalu. Wybrany podmiot zrealizuje projekt, zagospodarowując część zatoki i nieruchomości zgodnie z naszą koncepcją. Zwycięzca postępowania będzie musiał do minimum ograniczyć wpływ na otoczenie i środowisko, zarówno w okresie budowy, jak i późniejszej eksploatacji terminalu. To ma być „green terminal”.

Mieszkańcy skorzystają

Działania na rzecz społeczności lokalnej, uzgadniane z samorządem są wpisane w ogólne ramy koncepcji, do których autorzy zwycięskiej oferty będą musieli się dostosować.

Terminal stanie się również miejscem pracy dla co najmniej kilkuset osób, w zależności od stopnia zautomatyzowania. Warto dodać, iż jedno miejsce pracy w porcie morskim tworzy średnio dwa miejsca pracy w sektorze portowym oraz cztery kolejne – w  otoczeniu bezpośrednim. Jednocześnie od każdego miejsca pracy bezpośrednio w porcie morskim uzależnionych jest ponad 30 kolejnych w polskiej gospodarce.

Rządowe gwarancje

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu jest częścią rządowego „Programu rozwoju portów morskich do 2030 roku”, przyjętego do realizacji w ubiegłym roku. Takie przedsięwzięcia mają utrwalić dominującą pozycję naszych portów w basenie Morza Bałtyckiego, stworzyć z nich kluczowe węzły globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej. Inwestycja wpisuje się również w unijną Strategię Europa 2020. Jej główne założenia, to tworzenie zmodernizowanych, inteligentnych i zintegrowanych sieci infrastruktury transportowej.

„Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i przyjaznego środowisku systemu transportu” to również element Białej Księgi, wyznaczającej kierunki rozwoju multimodalnych korytarzy transportowych Wspólnoty Europejskiej.

Szansa, którą trzeba wykorzystać!

Głębokowodny terminal kontenerowy to ogromna szansa na wzmocnienie i ugruntowanie rynkowej pozycji zespołu portowego Szczecin i Świnoujście. Oba są najdalej na zachód wysuniętymi polskimi portami morskimi, położonymi na pograniczu Polski i Niemiec. Leżą na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą wzdłuż międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk (transeuropejska sieć transportowa TEN-T). Poprzez autostrady A11 i A20 skomunikowane są z europejskim systemem autostrad, a poprzez drogę krajową S3 (E-65) z południem Polski, Czechami, Słowacją i dalej na południe Europy. Oba porty mają także dogodne połączenia kolejowe – poprzez odrzańską magistralę łączą się z przemysłowymi ośrodkami zachodniej i południowej Europy.

Lokalizacja umożliwia więc obsługę bogatego, międzynarodowego zaplecza oraz obsługę klientów z obszaru Morza Bałtyckiego. Istniejąca w Świnoujściu baza promowa i ro-ro może się stać jednym z ważniejszych ośrodków obsługi ładunków skandynawskich przywożonych statkami pełnomorskimi z  różnych kontynentów, w tym z Dalekiego Wschodu. Nie można też wykluczyć, że skutki pandemii wpłyną na pojawienie się nowych połączeń żeglugowych z innych obszarów świata.
Dodatkową szansę tworzy bezpośrednie sąsiedztwo terminalu LNG. Coraz więcej statków, w tym dużych kontenerowców, wyposażonych jest w napęd wykorzystujący LNG. Możliwość bunkrowania paliwa w bezpośredniej bliskości miejsca przeładunku może się stać poważną zachętą do wyboru Świnoujścia jako portu regularnych zawinięć.

Terminal zapewni wartość dodaną dla całej krajowej gospodarki. Klienci terminali kontenerowych też zyskają, bo zdrowa konkurencja jest bardzo pożądana.

Dokumenty do pobrania:
http://www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/procedura/

(isz)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@wilk morski
2020-12-10 18:47:28
Suwnicowy, co podrzucasz sobie i dumnie chcesz być wilkiem, ha ha morskim. To taki co nie przeszkadzają jemu karaluchy. Jak to na spotkaniach tłumaczą mieszkańcom, ważne, że euro niosą na grzbietach. Dla takich maluczkich, to tylko butelka piwa.
Wilk Morski
2020-12-10 15:32:05
Trzeba przyznać, że na Warszowie macie ludzi kochających swoją małą ojczyznę. I co z tego terminal i tak powstanie. Wystarczy popatrzeć na mapę miasta by zrozumieć, ze mrzonki o zniszczeniu turystyki tworzą mieszkańcy prawobrzeża. Szczury i karaluchy będą przepływać przez Świnę i straszyć Helgi i Helmutów :)
@czytelnik
2020-12-10 13:59:15
skoro Szczecin leży nad morzem, to powinniście 40 lat temu u siebie wybudować terminal kontenerowy, trollu.
czytelnik
2020-12-09 04:34:37
ciekawe co zrobicie z ta śmieszną turystyka w swinemunde jak firma z Kanady zacznie wiercenia - macie większy potencjał w gazie ziemnym niż z tych siermierznych apartamencikow. Ktos dobrze napisal ze z samych niemieckich emerytów miasto dlugo nie pociagnie. Terminal kontenerowy powinien powstac juz 40 lat temu....w końcu to port a nie wybrzeze na Ibizie.
weger_racja
2020-12-06 19:32:39
To prawda, turystyka,szczególnie na prawobrzeżu, miasto na ścianie wschodniej zagrodzone drutem kolczastym, kontenery i tiry tworzące potencjalnie zagrożenie. To tylko powierzchownie mówiąc następstwa tej inwestycji.
weger
2020-12-03 12:43:57
Na cholerę taki moloch w Świnoujściu? Zabijecie turystykę.
Mirek
2020-11-29 13:18:17
Obserwator, w Gdańsku ktoś ci kit wciska.
A do kogo
2020-11-29 12:11:36
Do kogo wilk morski, zwraca się per noga... po prostu stracicie plaże i stąd te całe larum. Ty maluczki trollu, ty wiesz co to dla miasta Uzdrowiskowego znaczy stracił 1, 5 km plaży i około 500 hektarów lasu? Dzbanie nie doczytany, miasto na ścianie wschodniej kończy wówczas żywot kolczastym drutem i kontenerami pełnymi również karaluchów? Turyści niedowierzają, że jest to urealnione specustawa?! A do mieszkańców to należy się zwracać z szacunkiem. Co pięć lat próbujesz się umizgiwac żebrząc o głos. Sobie zapamiętaj wilku morski. I bez obrażania wilków, niezwykle inteligentnych zwierząt. A może poczytać co to jest wataha, to trochę oleju w głowie przybędzie.
@jerzy
2020-11-28 19:36:12
Piszemy: "dlatego" .
jerzy
2020-11-28 17:34:30
I dla tego za Tuska nie powstał terminal kontenerowy na Zachodzie Kraju
@wilk morski
2020-11-28 14:58:00
Wilk morski, ha dobre. Rozumiesz pchła piaskowa, że prawobrzeże ze swoją plażą i areałem 500 ha lasu to jest potencjał dla turystyki?! Latem dziennie na prawobrzeżu jest tysiące turystów. Ale ty, co nawet nie wiesz, ile jest na Promenadzie na lewobrzeżu piszesz takie kocopoly, bo siedzisz w chałupie, tam na końcu Grunwaldzkiej, i nie wiesz dokładnie, ale to dokładnie nic o Świnoujściu. Nie zwiedzasz, nie jesteś wśród nas na ścieżkach rowerowych, na plaży, na latarni. Inni tam są i takich bzdur nie wypisują. Wilk morski z Pacanowa chyba.
@Świnoujścianin
2020-11-28 10:58:17
Ty suwnicowy, obiecano takiemu sprzedawczykowi jak ty, że będziesz placowym??? Na terminalu oczywiście! Wielu rajców miasta, w tej chwili jest ostrożniejszych w wypowiadaniu swojego "za" budową terminalu promowego. A ty myślisz, że jak przyjechałeś spod Wolinia (tak mówią o sobie buraki) i dostałeś socjalniaka na Steyera, to jesteś koleś lepszy od mieszkańców prawobrzeża? Trollu ciemny piszesz, bo zostaniesz poklepany po plecach, że jesteś git koleś. Przyjdź na zebranie, na Warszów i miej odwagę to samo co napisałeś, powiedzieć Ludziom.
obserwator
2020-11-27 20:25:15
Z tego co wiem nieoficjalnie najwięksi armatorzy kontenerowi nie są zainteresowani aby ich kontenery przypływały do Swinoujścia- mam na myśli MAERSKA, CMA-CGM, HAPAG LLOYD , MSC, HAMBURG SUD. Podobnie armatorzy feederów czyli statków dowozowych. Gdańsk i Gdynia nie pozwolą na wybudowanie terminalu w Swinoujściu a tym bardziej Merkel Angela która broni interesów Bremerhaven i Hamburga. Poza tym ogromna rolę odgrywa tutaj kwestia praworządności i praw kobiet. Jedyną firma która zgłosiła chęć bycia operatorem była firma ATS INTERNATIONALE SPEDITION ze Szczecina lider logistyki i transportu , największa firma spedycyjna w Polsce.
Świnoujścianin
2020-11-27 18:31:10
Co Wy piszecie. W jaki sposób terminal może zniszczyć turystykę. Przecież będzie na wschód od terminala LPG. Turyści przestaną przyjeżdżać bo się widok kontenerowców z plaży ich przerazi?? Lament robią mieszkańcy Warszowa bo stracą plaże
Konsultacji nie było
2020-11-27 17:54:59
Konsultacji nie było. Po co? Niewygodny temat. Proterminals, powinien też pojechać do górali i śmiać się im w twarz, tak jak mieszkańcom Świnoujścia, że swoje stoki, swoje góry to mogą....... I otwarcie, najlepiej na Krupówkach powiedzieć, co myśli o turystyce w górach???!!! Terminal Kontenerowy to śmierć dla TURYSTYKI i UZDROWISKA ŚWINOUJŚCIA. To śmierć dla miasta, dla usług, gastronomii,hotelarstwa, fryzjerstwa, kosmetyczek etc. Dziękujemy Proterminalsowi za taniec nad grobem. Ten się śmieje....
Wilk morski
2020-11-27 17:35:31
Interes mieszkańców dzielnicy Warszów, nie może być ważniejszy od interesu całego Świnoujścia i regionu. Jaka turystyka,ile jest hoteli i pensjonatów na prawobrzeżu?, po prostu stracicie plaże i stąd te całe larum
Proterminals
2020-11-27 14:28:01
Turystykę zabił i dobija Covid-19. Dzięki takim inwestycjom ludzie będą mieli pracę. Na samych emerytach niemieckich miasto i ludzie nie wydolą. "A gdzie konsultacje" szukaj inwestora w terminal zamiast biadolić bzdury.
a gdzie konsultacje?
2020-11-27 13:31:51
Zapomnieliście o konsultacjach społecznych. I terminal w tym miejscu to pomyłka. Plaża, las - wszystko do zabetonowania. Śmierć dla gospodarki turystycznej miasta.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA