Pisaliśmy już, że przygotowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne (ZCL) doczekało się inwestora. W październiku ub. roku podpisano umowę przedwstępną z polską spółką Waimea Holding. Budowa ruszy po przejściu niezbędnych formalności, w tym uzyskaniu ministerialnej akceptacji.
Plany inwestycji przybliżono podczas ubiegłotygodniowej konferencji naukowej o roli portów morskich, zorganizowanej w Starej Rzeźni przez Akademię Morską w Szczecinie oraz Zachodniopomorski Klaster Morski.
Najpierw koncepcję rozwoju działalności portowej w rejonie Ostrowa Grabowskiego i ul. Hryniewieckiego omówił Witold Ratajczak, dyrektor ds. rozwoju portów w ZMPSiŚ. Przypomniał, że chodzi o obszar położony w południowo-wschodniej części Łasztowni. Graniczy on od wschodu z Kanałem Przemysłowym (Wrocławskim), od południa z ul. Kujota, od zachodu z ul. Hryniewieckiego, a od północy z drogą prowadzącą na Ostrów Grabowski. Teren ten wymagał uzbrojenia. Ze względu na warunki geologiczne najpierw trzeba było uzdatnić grunty.
Infrastrukturę dla ZCL wykonano w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006. Zadanie obejmowało przygotowanie terenu o powierzchni 25,5 ha, w tym uzdatnienie 14,5 ha, budowę parkingu dla 40 ciężarówek wraz z infrastrukturą i zapleczem sanitarnym, budowę dróg dojazdowych o łącznej długości 1850 m, doprowadzenie torów kolejowych (łącznie 1300 m) oraz budowę zasilania energetycznego, sieci wodno-kanalizacyjnych i infrastruktury systemu informatycznego. ZMPSiŚ zrealizował tę inwestycję w latach 2005-2007. Kosztowała 32,5 mln zł, a dofinansowanie wyniosło prawie 20 mln.
– Przygotowano teren i zbudowano infrastrukturę portową umożliwiającą lokalizację centrum logistycznego w szczecińskim porcie – pokreślił W. Ratajczak. – Celem było odciążenie dróg od części przewozów towarowych i skierowanie ich do obrotu portowo-morskiego.
Oferta dla potencjalnych dzierżawców dotyczyła obszaru o łącznej powierzchni ok. 20 ha w jednej lokalizacji, z możliwością podziału na pola inwestycyjne. Oczekiwano, że powstaną tu obiekty przeznaczone na cele usługowe, logistyczne, dystrybucyjne i produkcyjne. Proponowano dzierżawę na 30 lat. Grunty nie były na sprzedaż, co wynika z uwarunkowań prawnych funkcjonowania portów morskich.
Dla całości nie znaleziono jednego inwestora. Cztery lata temu dwie działki wydzierżawiono na 10 lat spółce Euroeco Fuels. Później na części terenu przy Kanale Przemysłowym firma Cronimet PL zbudowała terminal przeładunkowy. Umowę dzierżawy zawarto na 30 lat. W październiku zeszłego roku natomiast ZMPSiŚ zawarł przedwstępną umowę ze spółką Waimea Logistic Park 1. Chodzi o dzierżawę (również 30-letnią) terenu o powierzchni 9,5 ha.
„Waimea Logistic Park – Port Morski Szczecin” – to nazwa nowego przedsięwzięcia. Park ma się składać z trzech hal o łącznej powierzchni najmu ok. 42 tys. m kw., przeznaczonych na działalność związaną z obsługą portów morskich, składów celnych, strefy wolnocłowej oraz firm logistycznych.
– Port, ale położony w centrum, ułatwia dystrybucję towarów do aglomeracji szczecińskiej – podkreślał Przemysław Szczepaniak, dyrektor regionalny Waimea Holding. – Będą tu mogli działać kurierzy, operatorzy logistyczni i spedytorzy.
To ma być także dobre miejsce dla zakładów produkcji lekkiej (konfekcjonowanie, montaż). Waimea zamierza tu postawić magazyny klasy A, czyli bezpieczne, z czystą, niepylącą posadzką, wyposażone w nowoczesne urządzenia przeładunkowe oraz zapewniające wysokie składowanie towarów – co najmniej 10 m.
– Zakładamy, że w dwa lata po uruchomieniu powstanie tam do tysiąca miejsc pracy – powiedział P. Szczepaniak.
Przypomniał też o dotychczasowym zaangażowaniu firmy w Szczecinie, która zbudowała tu North-West Logistic Park.
– Cały park logistyczno-produkcyjny jest dziś wynajęty w 95 proc. – poinformował dyrektor regionalny Waimea Holding, zaznaczając, że korytarze transportowe są przyszłością tej firmy. – Nasze inwestycje doskonale się wpisały w potrzeby rynku. Taki sukces chcemy powtórzyć w szczecińskim porcie.
Jak dodał, ponad połowa klientów spółki to koncerny zagraniczne, ze szczególnym uwzględnieniem kierunku skandynawskiego. ©℗
Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA
Na zdjęciu: „Tu na razie jest ściernisko...”, ale wkrótce staną nowoczesne hale logistycznego centrum.