Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Umowa na budowę lodołamaczy podpisana

Data publikacji: 20 lipca 2018 r. 18:01
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2018 r. 20:42
Umowa na budowę lodołamaczy podpisana
 

Jak już informowaliśmy, stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska wygrała przetarg na budowę dwóch lodołamaczy dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. W piątek (20 lipca) podpisano umowę z wyłonionym wykonawcą.

REKLAMA

Zadanie pod nazwą „Zaprojektowanie, wybudowanie i dostawa wraz z wyposażeniem dwóch lodołamaczy przeciwpowodziowych liniowych w ramach zadania: Kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin” realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

– Możemy powiedzieć, że dochodzi do wymiany pokoleniowej we flocie lodołamaczy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, bo nowe jednostki będą zastępować wysłużone, które brały udział w akcji lodołamania od dekad – mówi Tomasz Pietras, dyrektor RZGW w Szczecinie. – Zamówione jednostki są nowoczesne, doskonale wyposażone i będą w znaczącym stopniu wspierać poprawę bezpieczeństwa przeciwpowodziowego mieszkańców naszego miasta i regionu. Pod względem technicznym ich obsługa będzie dużym ułatwieniem pracy dla operatorów i załóg pracujących podczas akcji lodołamania.

Jak zaznacza, inwestycja wpisuje się w realizację celów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, polegających na wspieraniu działań na wodach śródlądowych.

– Jestem przekonany, że nowe lodołamacze będą dumą nie tylko RZGW w Szczecinie, ale i całego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – dodaje dyrektor Pietras.

Lodołamacz liniowy ma za zadanie przemieszczanie się za czołowymi, poszerzanie wyłamanej przez nie „rynny” w lodzie oraz rozdrabnianie powstałej w wyniku lodołamania kry, aby zapobiec jej grupowaniu się i tworzeniu wtórnych zatorów lodowych. Rola tego lodołamacza jest niebagatelna, zważywszy na specyfikę rzeki Odry i występowanie w wielu jej miejscach zakoli i zwężeń, w których z łatwością dojść by mogło do tworzenia się zatorów powstających ze spływającej kry.

Parametry techniczne budowanych lodołamaczy liniowych zostaną uznane za obowiązujące dopiero na podstawie ostatecznej dokumentacji technicznej (klasyfikacyjnej) – po obliczeniach optymalizacyjnych kadłubów, potwierdzonych następnie badaniami modelowymi, w tym również przeprowadzonymi w basenie lodowym.

Wartość inwestycji to 30,25 mln złotych.

(ek)

Fot. RZGW Szczecin

 

REKLAMA

Komentarze

Patriot
2018-07-24 08:09:45
Dlaczego państwowe zamówienie trafia do prywatnej stoczni? Są przecież stocznie państwowe, które mogłyby zrobić te statki. Czemu rząd nie wspiera naszego przemysłu?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Gryfus
2018-07-21 19:38:02
W Szczecinie nie jest odbudowywany Przemysł stoczniowy. Stek wyświechtanych sloganów "Stocznia Szczecińska " nie ma stoczni szczecińskiej, jest kilkadziesiąt spółek działających na terenach po stoczniowych, Prezes Stoczni... jaki prezes...? Zarządca sekretarki i kilku sprzątaczek...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
.
2018-07-20 20:32:55
Odbudowa przemysłu stoczniowego w Szczecinie to wyłącznie hasło propagandowe.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
gość
2018-07-20 19:25:54
1234 chyba się zapomniałeś.W szczecińskiej nie ma miejsca,przecież są budowane promy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
1234
2018-07-20 18:24:54
dlaczego nie może tego budować Szczecin
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA