Czwartek, 21 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Umowa na studium - będą nowe możliwości Nadodrzanki

Data publikacji: 26 września 2020 r. 21:41
Ostatnia aktualizacja: 01 października 2020 r. 22:22
Umowa na studium - będą nowe możliwości Nadodrzanki
 

Dwie umowy na opracowanie studium wykonalności modernizacji magistrali kolejowej C-E 59 (tzw. Nadodrzanki) na odcinku z Rzepina do Szczecina Podjuch i dalej do Świnoujścia podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe SA. 

- Efektem inwestycji będą sprawne przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych, przewożących ładunki z Dolnego Śląska do portów Pomorza Zachodniego - obiecuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK SA.

Umowy warte 4 mln zł

Dwie umowy o łącznej wartości blisko 4 mln zł netto na opracowanie studium wykonalności dla prac na trasie Rzepin – Szczecin Podjuchy oraz Szczecin Podjuchy – Szczecin Dąbie – Świnoujście pozwolą na kompleksową analizę, określenie możliwości technicznych, szczegółowych rozwiązań i niezbędnych prac. Podane zostaną  szacunkowe koszty inwestycji. Studium jest krokiem do realizacji inwestycji w nowej perspektywie unijnej 2021-2027.

‒ Projekty na linii Wrocław – Szczecin – Świnoujście są ważne w skali krajowej i międzynarodowej. Nadodrzańską trasą przewożone są ładunki z południa do zachodniopomorskich portów. Przygotowywane inwestycje zwiększają role kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu oraz  przyniosą  wymierne efekty dla gospodarki ‒ powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Wzrost konkurencyjności

Wśród zakładanych efektów inwestycji jest wzrost konkurencyjności przewozów towarowych. Zapewni to linia kolejowa przygotowana do przejazdu dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi nawet 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś, dzięki czemu będą mogły jednorazowo przewozić więcej ładunków.

- W studium wykonalności wykonawca ma określić prace ważne dla atrakcyjnych podróży koleją, m.in. w zakresie peronów na stacjach oraz przystankach. Wymiana torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz montaż nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS zapewni sprawne i bezpieczne podróże oraz przewóz towarów, a także skróci czas przejazdu. Wśród rozpatrywanych wariantów przewiduje się dostosowanie linii dla pociągów pasażerskich do prędkości 160 km/h oraz dla pociągów towarowych do prędkości 120  km/h. Zwiększy to przepustowość linii, dzięki czemu na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów - informuje PKP PLK SA.

Termin opracowania studium wykonalności dla projektu „Prace na ciągu C-E 59 – odcinek Rzepin – Szczecin Podjuchy” określono na koniec 2022 roku. Wartość umowy to 2,290 mln zł netto. Z kolei termin opracowania dokumentacji przedprojektowej dla wartego 1,678 mln zł netto projektu „Prace na ciągu C-E 59 - odcinek Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy" przewidziano na lipiec 2022 roku. Projekty finansowane są ze środków budżetowych PLK. Wykonawcą obu projektów będzie spółka BBF.

(b)

Fot. PLK

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA