Zaloguj    Zarejestruj
Wtorek, 04 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Umowa na studium - będą nowe możliwości Nadodrzanki

Data publikacji: 26 września 2020 r. 21:41
Ostatnia aktualizacja: 01 października 2020 r. 22:22
Umowa na studium - będą nowe możliwości Nadodrzanki
 

Dwie umowy na opracowanie studium wykonalności modernizacji magistrali kolejowej C-E 59 (tzw. Nadodrzanki) na odcinku z Rzepina do Szczecina Podjuch i dalej do Świnoujścia podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe SA. 

REKLAMA

- Efektem inwestycji będą sprawne przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych, przewożących ładunki z Dolnego Śląska do portów Pomorza Zachodniego - obiecuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK SA.

Umowy warte 4 mln zł

Dwie umowy o łącznej wartości blisko 4 mln zł netto na opracowanie studium wykonalności dla prac na trasie Rzepin – Szczecin Podjuchy oraz Szczecin Podjuchy – Szczecin Dąbie – Świnoujście pozwolą na kompleksową analizę, określenie możliwości technicznych, szczegółowych rozwiązań i niezbędnych prac. Podane zostaną  szacunkowe koszty inwestycji. Studium jest krokiem do realizacji inwestycji w nowej perspektywie unijnej 2021-2027.

‒ Projekty na linii Wrocław – Szczecin – Świnoujście są ważne w skali krajowej i międzynarodowej. Nadodrzańską trasą przewożone są ładunki z południa do zachodniopomorskich portów. Przygotowywane inwestycje zwiększają role kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu oraz  przyniosą  wymierne efekty dla gospodarki ‒ powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Wzrost konkurencyjności

Wśród zakładanych efektów inwestycji jest wzrost konkurencyjności przewozów towarowych. Zapewni to linia kolejowa przygotowana do przejazdu dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi nawet 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś, dzięki czemu będą mogły jednorazowo przewozić więcej ładunków.

- W studium wykonalności wykonawca ma określić prace ważne dla atrakcyjnych podróży koleją, m.in. w zakresie peronów na stacjach oraz przystankach. Wymiana torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz montaż nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS zapewni sprawne i bezpieczne podróże oraz przewóz towarów, a także skróci czas przejazdu. Wśród rozpatrywanych wariantów przewiduje się dostosowanie linii dla pociągów pasażerskich do prędkości 160 km/h oraz dla pociągów towarowych do prędkości 120  km/h. Zwiększy to przepustowość linii, dzięki czemu na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów - informuje PKP PLK SA.

Termin opracowania studium wykonalności dla projektu „Prace na ciągu C-E 59 – odcinek Rzepin – Szczecin Podjuchy” określono na koniec 2022 roku. Wartość umowy to 2,290 mln zł netto. Z kolei termin opracowania dokumentacji przedprojektowej dla wartego 1,678 mln zł netto projektu „Prace na ciągu C-E 59 - odcinek Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy" przewidziano na lipiec 2022 roku. Projekty finansowane są ze środków budżetowych PLK. Wykonawcą obu projektów będzie spółka BBF.

(b)

Fot. PLK

REKLAMA
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA