Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Umowa podpisana. Powstaną parkingi dla lodołamaczy

Data publikacji: 12 lipca 2021 r. 18:36
Ostatnia aktualizacja: 19 lipca 2021 r. 13:33
Umowa podpisana. Powstaną parkingi dla lodołamaczy
Fot. PGW Wody Polskie  

Siedem miejsc postojowo-cumowniczych oraz nowe oznakowanie szlaku żeglownego pojawi się na Odrze dolnej i granicznej. Umowę z wykonawcą inwestycji podpisało w poniedziałek (12 lipca) Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

Prace mają potrwać do listopada 2022 roku, a ich głównym wykonawcą została firma AARSLEFF Sp. z o.o. Stanowiska postojowe umożliwią postój lodołamaczy na rzece, przez co nie będzie konieczny powrót jednostek do bazy w toku prowadzonych prac, np. w nocy lub podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych. W efekcie akcje będą prowadzone sprawniej, a w wyniku ograniczonej mobilności zmniejszy się emisja CO2.

- Dzisiaj podpisujemy umowę na dalbowiska, czyli miejsca postojowe, które będą służyć lodołamaczom w czasie akcji lodołamania. W zależności od sięgania pokrywy lodowej nasze jednostki posuwają się w górę rzeki i żeby załogi czuły się bezpiecznie stworzone zostanie takie miejsce. Warto dodać, że te miejsca postojowe będą ogólnodostępne i będą się mogły nimi poruszać wszystkie jednostki poruszające się Odrzańską Drogą Wodną - mówił Wiceprezes Wód Polskich Krzysztof Woś.

 – Jak ważne jest to dla naszego bezpieczeństwa pokazała nam ostatnia zima. Możemy śmiało powiedzieć, że lodołamacze uratowały nam życie aktywnie pracując na Dolnej Odrze. Pozwoliło nam to uniknąć sytuacji mocno kryzysowych. Mamy zimy bardzo łagodne, ale zdarzają się momenty, gdy lodołamacze i infrastruktura są niezbędne – dodał Wojewoda Zachodniopomorski Zbigniew Bogucki. 

Nowoczesne miejsca postojowe powstaną na terenie dwóch województw: zachodniopomorskim i lubuskim. W Zachodniopomorskiem będą to trzy lokalizacje: Szczecin (na wys. ul. Kolumba), Osinów Dolny (gm. Cedynia) oraz Zatoń Dolna (gm. Chojna). 

 - To element, który pozwoli na zrealizowanie wszystkich inwestycji, które lada moment nastąpią, czyli przebudowa mostu w Kostrzynie i mostu w Podjuchach. Udrażniając w ten sposób Odrę i korytarz wodny łączymy Bałtyk z Morzem Północnym - powiedział Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Koszt inwestycji to około 16,5 mln zł. Jest ona realizowana w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły przy wsparciu środkami międzynarodowych instytucji finansowych, w tym Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) oraz Banku Rozwoju Rady Europy, jak również przy udziale środków Wód Polskich i budżetu państwa. 

Ł.T

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Jaćka
2021-07-19 13:27:04
Czy ilość przeładunku portu w Świnoujściu pokryje koszty utrzymania toru wodnego na Odrze? Ma nie być węgla ze Śląska sprzedawanego na eksport przez Świnoujscie. Czy Polskę stać na utrzymywanie równoczesne torów komunikacji rzecznej - Odra, kolejowej i samochodowej? Czy to marnotrawstwo? Miniaturowy i Zabawkowy port w Świnoujściu z takimi połączeniami. Fajnie się wydaje kasę z UE i kredyty na Lockdown-COVID, a co będzie jak na tych inwestycjach trzeba będzie zarabiać? "Przerwana Dekada"?
E tam...
2021-07-18 13:56:33
Tak naprawdę można byłoby zrobić projekt bazy modularnej i pływającej.
Adrian
2021-07-17 11:12:16
Publiczne podpisywanie umów to jest nowy zwyczaj zarządzających, co robią ci panowie z tyłu, nie mają nic do roboty, za to biorą potężne pieniądze publiczne ? Czy bez nich umowa byłaby nieważna. Ustalenie miejsca postoju lodołamaczy jest oczywistą sprawą, ale PIS musi z tego zrobić propagandę. Niedługo np. jak piekarz wypiecze chleb, to będzie wydarzenie godne wizyty wojewody z całą świtą przydupasów i podziękowania będą skierowane do obecnie panujących. Przepraszam piekarzy za ten przykład.
dno
2021-07-15 22:31:41
Ten argument o redukcji CO2 jest tak głupi, że aż śmieszny. Utwierdza mnie to w przekonaniu, że nasze pieniądze wydają nie fachowcy na uzasadnione cele ale błazny na świecidełka.
Trzask
2021-07-13 09:18:45
PO co nam te lodołamacze przecież Niemcy mają lodołamacze i to wystarczy
zgr-edo
2021-07-13 09:15:26
za chwilę przestanie funkcjonować elektrownia Dolna Odra. Nie będzie już ciepłego kanału. Odra będzie zamarzać na całej swojej długośc w swoim dolnym biegu. Odra wschodnia nie będzie kruszona z lodu, skoro nie będzie bazy lodołamaczy w Gryfinie.
klemens
2021-07-13 08:50:42
lodołamacze do pracy JEDEN tydzień w roku ? A wydatki kosmiczne przez cały rok . Nie słyszałem nigdy o naborze do pracy na tych krążownikach .
Haha
2021-07-13 08:19:30
I jak zwykle pokazowka dla ludu i parcie na szkło towarzyszy partyjnych. A rzeczywistość jest taka jaka jest
Podejuch
2021-07-13 07:54:58
Nie ma przecież żadnych lodołamaczy to tylko stateczki klejone taśmą klejącą. Są takie opinie prezentowane przez znakomitych znawców spraw stoczniowych
zeus
2021-07-13 07:23:26
Specjaliści podobni różnym pełnomocnikom mówili że lodołamaczy nie trzeba bo jest ocieplenie klimatu. Teraz miejsce na siedem lodołamaczy. Czy to nie będzie rozrzutność według specjalistów od marszałka?
do Michła PO_jebaneg
2021-07-12 22:10:25
-"jeziorko słoneczne" to ty PO..e (Neumann) wybagruj sobie z "marszałkiem". Przecież ty luju pisałeś gdy lodu było zanadto w "ocieplonym klimacie" iż PiS_dzielcy nie dają sobie rady. PO_nadto dzbanuszku ta inwestycja jest dla korzystna dla transportu Odrą, którą PO/PSL "zamuliło" na życzenie "Frau" wg. PO_j...ej zasady; po co jest nam potrzebna żeglowna Odra skoro mamy.....
Czyli...
2021-07-12 20:54:56
Kolejna Umowa pod-PiS-ana... przy okraglym stole !/!
Michał
2021-07-12 20:36:34
A kiedy Bukowa, Wierzbak i inne cieki w Szczecinie będą zrobione? Kiedy wybagruje pan prezes jeziorko słoneczne? To są tematy na teraz a nie te pierdoły z tekstu. Dla tych z Ostrobramskiej to naprawdę pocieszenie z tych miejsc postojowych 😤😤😤
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA