Ułatwienia podatkowe dla firm budujących statki oraz możliwość włączenia stoczni do Specjalnych Stref Ekonomicznych to najważniejsze założenia tzw. ustawy stoczniowej. Jej projekt zaprezentowali w poniedziałek w Szczecinie ministrowie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz finansów.
Prezentacja odbyła się w historycznej stoczniowej świetlicy, w której podpisano jedno z sierpniowych porozumień w 1980 roku.
– Rozwiązania, które przygotowaliśmy, zostały wcześniej omówione i przedyskutowane przede wszystkim z biznesem, ale również przeszły negocjacje z ministerstwem finansów – podkreślił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Zapowiedział, że ustawa będzie mogła wejść w życie 1 stycznia 2017 r.
– My damy ułatwienia w podatkach, a później potrzebne jest zaangażowanie biznesu. Jestem przekonany, że się ono pojawi – stwierdził Paweł Szałamacha, minister finansów.
Szczegóły projektu ustawy przybliżył Paweł Brzezicki, wiceminister gospodarki morskiej.
– Ustawa, nad którą pracowaliśmy jeszcze przed wyborami, nazywa się „o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych” – z tego względu, że pozytywne uderzenie idzie w kierunku stoczni, jak i całego łańcucha dostawców – tłumaczył P. Brzezicki.
Wskrzesic stocznie to jeden problem, a drugim sa zamowienia i zlecenia na statki. A dla szczecinskiego PZM-u buduje sie wlasnie 12 nowiutkich statkow w... Chinach. PZM to panstwowa firma, a w dwudziestoleciu miedzywojennym jedna z metod stawiania gospodarki na nogi byly zamowienia publiczne i panstwowe.
Wawrzek
2016-03-15 23:35:45
Przemysł Stoczniowy to szansa dla Regionu. Dziwne, że jeszcze są ludzie temu przeciwni to na pewno źle życzący Polsce i Polakom. Ciągle jakiś gulgot wmawia nam, że powinniśmy harować dla obcych i u obcych swoje zasoby ludzkie i materiałowe marnotrawiąc. Należałoby tych ludzi dobrze rozpoznać i ocenić i zapytać dlaczego dla Polaków ryby łowić muszą Duńczycy, Norwedzy, Niemcy?, dlaczego zlikwidowano Bazy Rybackie Statki i Przedsiębiorstwa? A czy Mebli, Urządzeń Okrętowych nie potrafimy robić, a czy ten, który zlikwidował Fabrykę Kabli nie zobowiązywał się do czegoś przy prywatyzacji?. Czy produkowane w Polsce Silniki Okrętowe na licencji i własne to nie mogą być eksportowane? Tylu Menadżerów Logistyki wykształconych w Polsce nie potrafią zorganizować tej dziedziny z dużym udziałem Polski? Wiele by tu pisać jeszcze majątek i środki pozwalające na odbudowę tego przemysłu są ale to już ostatnie dzwonki. Dobrze, że Rząd podejmuje działania w tym kierunku- brawo. Trzeba jednak tworzyć NOWĄ BAZĘ Szkoły Zasadnicze i Technika, Wydziały Budowy Okrętów(tych wojennych też nie mamy) ze stypendiami i preferencjami. Za niedługo trzeba będzie pomyśleć o odbudowie Przemysłu Rolno-Spożywczego i odzyskaniu możliwości produkcji Rolniczej chociażby do wysokości potrzeb żywnościowych Polski i Polaków. Może będzie to możliwe bo Don Arturo szykuje się uzdrawiać Ukrainę - może będzie Gajowym jak jego Dziadek(choroba z tymi Dziadkami) to tu będzie luźniej dla innych- rozwiną skrzydła. Antoni masz rację, popieram
Antoni
2016-03-15 21:03:24
W minionym okresie mimo obstrukcji totalnej dla przemysłu okrętowego, wielu rodzimych przedsiębiorców mimo wszystko chciało i robiło wiele,aby wielu ludziom dać pracę i jakieś utrzymanie.Lepiej ,gorzej ,ale chwała im za to ,że potrzymali pamięć i, że tereny stoczniowe nie "zarosły trawą ". Oczywiście,że należałoby pociągnąć do odpowiedzialności polityków , którzy pozwoli okraść HOLDING pana Piotrowskiego .Gdyby ten człowiek jeszcze chciał, nasza Stocznia zakwitłaby ponownie.Mam taką wiarę.Podmioty funkcjonujące obecnie miałyby szansę zaistnieć w składzie Nowej GRUPY, nie konkurując między sobą cenami, a wspierając się w realizacji trudnych zadań.Prawdą jest, że tak naprawdę obecnie mało jest do zbudowania , ale to się zmieni.
Red. ZB-J
2016-03-15 16:04:47
Każde ułatwienie dla gospodarki, w tym wypadku - morskiej, jest mile widziane. O ile nie naruszają one praw międzynarodowych, w tym unijnych, dot. zdrowej konkurencji, do których przestrzegania jest zobligowana Polska. Nasi bogatsi i lepiej gospodarujący zachodni sąsiedzi swoje stocznie w Meklemburgii - Pomorzu Przednim oddali w ręce rosyjskiego biznesu, ten, gdy okazało się,że portfel zamówień z Rosji wysycha i stoczniom grozi bezrobocie a 1,2 tys. stoczniowcom zasiłek dla bezrobotnych - prywatny rosyjski biznes dogadał się z Azjatami z Hong Kongu i za zgodą władz lokalnych i federalnych - wszystkie trzy stocznie w Rostoku, Wismarze i Stralsundzie mają nowego inwestora strategicznego od początku miesiąca.
Ze stoczniami sprawa polega nie na szukaniu kruczków prawnych dot. finansowania - ale stabilnego długoterminowego portfela zamówień.
Nowy właściciel wszystkich trzech stoczni + stocznia i biuro konstrukcyjne w Bremerhaven, które kupił na przełomie 2015/16 to Geting Hong Kong, armator trzeciej floty wielkich wycieczkowców (cruise'ów) na świecie. I ma 10-letni plan rozbudowy swojej floty.
Jak dodamy do tego fakt,że Rostock to największy port pasażerski w Niemczech, przystosowany do obsługi turystycznej floty pasażerskiej(sieć biur podróży, hotele, atrakcje turystyczne dla pasażerowi tp) jak również do obsługi tego typu floty z pełnym zapleczem (pralnie, dostawcy, stocznie i ekipy remontowo-serwisowe, itp) - to naocznie możemy zobaczyć, że przemysł stoczniowy musi być racjonalnie powiązany z innymi gałęziami gospodarki morskiej - żeglugą, portami, turystyka morską, w tym przypadku.
W Niemczech, jak widać takim sprawnym ośrodkiem morskim jednoczącym wiele gałęzi gospodarki morskiej okazuje się być Rostock.Tu nic nie dzieje się przypadkiem, lecz jest ujęte w wieloletnich, skorelowanych planach władz federalnych, lokalnych, portowych, itp.Od początku XXI wieku cale zaplecze lądowe Rostoku jest przygotowywane pod ruch turystyczny - nowe autostrady, mosty, połączenia kolejowe z Berlinem, lotniska. Potem kolejno trwało przystosowanie samego zespołu portowego Rostock-Warnemuende i segmentu uług turystycznych, specjalizujących się w turystyce morskiej. Teraz nowy, jeden z największych na świecie armatorów floty cruise'ów zakotwiczony w Rostoku i cztery stocznie w jego gestii.
Takich dalekosiężnej i konsekwentnie realizowanej polityki morskiej w Polsce od 1989r. - nie było i nie w Polsce.
Co się odbija nie tylko na konkurencyjności naszych portów, ale całym segmencie gospodarki morskiej. Działania partyzanckie w gospodarce prowadzone od wyborów do wyborów dają o sobie znać.
@ Antoni
2016-03-15 14:01:30
Tacy mocni ci kibole w Szczecinie? To jest śmiech nie kibole - ilu jest was na młynie? 200 dzieciaków? A z tego wszego stadionu-kurnika, to nawet śmiać się już odechciewa. 2:3 - coś ci to mówi?
Pani Antonia,
2016-03-15 11:25:01
Do PO-nizszych PO-stkomunistow i KOD-rzy...a z jakich PO-datkow budowano w czasach Komuny...? Miedzy innymi: My Im statki... a Oni Nam 20 wagonow butow - do PO-dzelowania...!!
@
2016-03-14 21:26:55
NIE JEDNO Z POROZUMIEŃ SIERPNIOWYCH A PIERWSZE POROZUMIENIE. redaktorze !!...do szkoły na korepetycje z historii
Janvier
2016-03-14 21:20:12
No to teraz za pieniądze podatników będziemy się bawić w budowę statków. Statki i tak wybudują Chińczycy bo są najtańsi i robią to dla armatorów z całego świata od wielu lat....ale pogadać sobie można
Antoni
2016-03-14 21:05:36
Oczywiście pieprzony Trybunał "oświadczy", że niezgodne z Konstytucją .
BEREZA KARTUZKA ,to byłoby jakieś rozwiązanie dla tych co nie mogą się pogodzić z wyborem większości uprawnionych i biorących udział w głosowaniu.Kto nie głosował - jego wolny wybór i świadoma decyzja o niezabieraniu głosu. I nie ma co się po KOD-ach włóczyć , bo przyjdzie czas , że wk ... wią się Kibole i zrobią sobie z Wami Ustawkę,że pospadają Wam kucyki, warkoczyki i inne niepasujące do prawdziwego mężczyzny akcesoria.
dd
2016-03-14 20:47:54
tadzio ojczulek bedzie preziem
Zenek
2016-03-14 18:56:50
No to jeszcze poczekajmy na zgodność tej ustawy z prawem obowiązującym, zwłaszcza z prawem konkurencji. Wszystko będzie jasne. Brzezicki..... i wszystko jasne
Patriota
2016-03-14 18:30:10
Propaganda trwa tylko opakowanie się zmieniło i jest to nadal kosztem obywateli drugiej kategorii...
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.