Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

„Vox Amalia” dołączyła do prac na torze wodnym

Data publikacji: 27 października 2020 r. 13:21
Ostatnia aktualizacja: 28 października 2020 r. 22:45
„Vox Amalia” dołączyła do prac na torze wodnym
 

Cały czas trwają intensywne prace przy modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. To inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie, który poinformował, że swoje zadania wypełniła już pogłębiarka CSD „Amazone”, a do jednostki TSHD „Scheldt River” dołączyła TSHD „Vox Amalia”.

Pogłębiarka „Amazone” była pierwszą pracującą przy modernizacji toru. Od wiosny pomagała przy budowie sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Po zakończeniu pracy zacumowała przy nabrzeżu Drzetowskim w Szczecinie, gdzie przechodzi remont.

Na torze pracuje obecnie większa pogłębiarka – „Scheldt River”, a w sobotę (24 października) dotarła na plac budowy kolejna – „Vox Amalia”, która swoje zadania wykonuje na Zalewie Szczecińskim (na odcinku pomiędzy II a IV Bramą Torową).

– Prace prowadzone przez pogłębiarkę TSHD „Scheldt River” nie powodują utrudnień w ruchu statków na Zalewie Szczecińskim – poinformował Urząd Morski w Szczecinie. – W związku z rozpoczęciem pracy pogłębiarki „Vox Amalia”, na czas trwania prowadzonych przez nią robót rozważane jest wprowadzenie ograniczeń dotyczących statków o długości powyżej 160 m oraz obniżenie parametru długości statków zwolnionych z pilotażu. Aktualną informację o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na danym kilometrze toru otrzymują codziennie e-mailem m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy. Wszystkich użytkowników akwenu prosimy jednocześnie o śledzenie zakładki „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne.

„Vox Amalia” to nowa jednostka we flocie Van Oord (holenderskiej firmy, która w konsorcjum belgijską Dredging International wygrała przetarg na modernizację toru i utworzyła z nią spółkę DIVO - wykonawcę prac). Pogłębiarka ma 158 m długości i 36 m szerokości. Zbudowała ją stocznia hiszpańska. W grudniu 2018 roku statek został ochrzczony przez królową Máximę w Rotterdamie, w obecności 1400 pracowników i gości podczas obchodów 150-lecia Van Oord. Od kwietnia do października 2019 roku stopniowo wprowadzane były do pracy wszystkie systemy i instalacje na jednostce. Wzmacnianie brzegu w holenderskim Den Helder wiosną br. było pierwszą inwestycją, w której wykorzystano tę pogłębiarkę. Później „Vox Amalia” pracowała w Turcji. Pod koniec września przypłynęła do Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przeszła remont.

Nadal prowadzone są prace przy budowie dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Z kolei na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie zakończono usuwanie górnej zanieczyszczonej pozostałości po działkach (gruz, drewno, metal) i są tam wykonywane roboty czerpalne.

– Na bieżąco, w miarę wykonywania sondaży podwodnych, trwają prace związane z oczyszczaniem toru z mniejszych elementów potencjalnie niebezpiecznych – podał UMS. 

Prowadzone są także prace związane ze zmianą systemu zasilania znaków nawigacyjnych i przekładaniem kabli światłowodowych.

(ek)

Fot. UMS

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@A, A...
2020-10-28 22:36:44
To ty nie wiesz? Na wiosnę tego roku ekoświry ogłosiły stan suszy, a to oznacza, że wody brak, żeby ją dopuścić do Odry. Nawet trawników w mieście nie kosili, żeby zaoszczędzić wodę. Mądre to było... :)))
A, A...
2020-10-27 22:36:47
A nie wystarczylo wpuscic Wiecej wody do Odry na odcinku Swinoujscie...Szczecin by jej stan podniosl sie do tych 12,5 metra ?/!!
REKLAMA