Nowoczesna baza dla lodołamaczy powstanie za ponad 22 mln złotych w szczecińskich Podjuchach. W piątek, 7 maja, Wody Polskie w Szczecinie podpisały umowę z wykonawcą tej inwestycji, czyli firmą Strabag, która wygrała przetarg na prace budowlane. Obecni byli przy tym: wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, prezes Wód Polskich Przemysław Daca, wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki oraz posłowie Leszek Dobrzyński i Artur Szałabawka.
Firma Strabag wygrała przetarg na budowę nowoczesnego nabrzeża (o długości 140 m) z miejscem postojowym dla ośmiu lodołamaczy – obecnie cumują tu cztery. Europejski koncern wybuduje m.in. cześć techniczno-remontową, budynek administracyjny, halę, garaże oraz parking. Inwestycja jest strategiczną częścią działań przeciwpowodziowych w regionie. Budowa obiektu przy ul. Karpiej w Podjuchach ma się rozpocząć jeszcze w tym roku.
– Realizując program budowy lodołamaczy czy modernizacji obiektów postojowych, wpisujemy się w istotny proces budowy drogi śródlądowej łączącej Morze Bałtyckie z Morzem Północnym, bo tak to jest zapisane bazowej sieci dróg śródlądowych Unii Europejskiej – zaznaczył wiceminister Marek Gróbarczyk.
Jak dodał, będzie to pierwsza w Polsce droga wodna mająca parametry odpowiadające IV klasie żeglowności. Stanie się to w dużej mierze dzięki przebudowie mostu kolejowego nad Regalicą w Podjuchach. Umowa z wykonawcą tego zadania podpisana zostanie być może już w czerwcu.
Prezes Wód Polskich Przemysław Daca zwrócił uwagę, że ostatnia zima pokazała, jak bardzo ważne jest inwestowanie w nowoczesną flotę lodołamaczy, a także w infrastrukturę techniczną, czyli m.in. w nabrzeża postojowe i bazy dla lodołamaczy.
– Szczecin ma najnowocześniejszy w Europie punkt dowodzenia lodołamaczami, to tutaj trwa polsko-niemiecka akcja lodołamania – mówił prezes Daca. – Podpisujemy dzisiaj umowę o wartości ponad 22 milionów złotych. To będzie prawdopodobnie najbardziej nowoczesna baza dla lodołamaczy w Europie, która pomieści polskie lodołamacze, a także niemieckie, gdy zajdzie taka potrzeba.
Baza, nie tylko postojowa, ale też techniczna, umożliwi utrzymanie jednostek w odpowiednim stanie.
Prace podzielone zostaną na dwa etapy. Pierwszy obejmie budowę bazy postojowo-cumowniczej, a drugi – obiektu biurowo-administracyjnego wraz z zagospodarowaniem przyległego terenu. To poprawi działania na Odrze oraz ułatwi dostęp do rutynowych kontroli technicznych.
– W pierwszej kolejności zaplanowana jest rozbiórka infrastruktury działkowej, nabrzeży basenu postojowego oraz istniejących umocnień brzegowych wzdłuż Regalicy – wyjaśnił Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Następnie wybudowane zostanie nabrzeże postojowo–cumownicze dla ośmiu lodołamaczy. Prace obejmą też modernizację basenu manewrowo-postojowego, budowę budynku magazynowo-warsztatowego, garażu oraz wiaty magazynowej.
Inwestycja realizowana jest w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły, finansowanego przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy).
(ek)