Port Lotniczy Szczecin-Goleniów w minionym kwartale obsłużył 93 253 pasażerów. Wyekspediowano też z niego ponad 100 ton towarów.
Liczba pasażerów korzystających z goleniowskiego lotniska rośnie od 17 miesięcy. Od stycznia do marca br. ruch tradycyjny zwiększył się o 7,60 proc., a low cost (samolotami tanich linii) o 43,26 proc. W porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku było o 34,73 proc. większy. Wpływ na to miało uruchomienie rejsów na nowych kierunkach, których nie było w I kwartale 2015 r. – Bergen oraz Oslo Rygge. Ponadto, od zeszłego miesiąca maszyny Polskich Linii Lotniczych LOT zwiększyły z 2 do 3 dziennie częstotliwość operacji pomiędzy Szczecinem a Warszawą.
- Potwierdzeniem tak dobrych wyników jest również średnie wykorzystanie miejsc w samolotach operujących z naszego lotniska. Load factor za pierwszy kwartał 2016 roku wyniósł 88,14 procenta - mówi Krzysztof Domagalski, rzecznik PL Szczecin-Goleniów im.NSZZ „Solidarność".
Dzięki zakończonej w zeszłym roku gruntownej modernizacji, Port Lotniczy Szczecin – Goleniów notuje wzrosty również w innych grupach przewozowych. Liczba operacji na nim zwiększyła się o 41,5 proc., osiągając 2 261 startów i lądowań w pierwszym kwartale tego roku.
- Dodatkowo, dynamicznie rozwija się sektor ruchu towarowego - stwierdza rzecznik. - Za pośrednictwem naszego lotniska, specjalnie wyczarterowanymi samolotami cargo zostało wyekspediowane ponad 100 ton towarów. Odbiorcy ładunków znajdowali się między innymi w Hiszpanii, Kazachstanie czy Nigerii.
Na podstawie osiągniętych w pierwszym kwartale wyników Port Lotniczy liczy, że w całym tym roku obsłuży 480 - 500 tysięcy pasażerów (w 2015 r. było ich 412 500).
- To wymusza na lotnisku konieczność rozpoczęcia w najbliższym okresie działań związanych z powiększeniem terminala pasażerskiego, rozbudową parkingu wielodobowego czy uruchomieniem ILS CAT II (radiowy system nawigacyjny, umożliwia lądowanie przy widzialności na pasie nie mniejszej niż 350 m i podstawie chmur nie niższej niż 30 m- mag) - dodaje Krzysztof Domagalski.
Przypomnijmy, że dzięki przeprowadzonej modernizacji lotniska jego droga startowa ma teraz 2500 metrów długości i 60 m szerokości, zostało zamontowane nowe oświetlenie nawigacyjne i powiększone płyty postojowe. Ponadto, firma Qumak SA uruchomiła na nim systemy: osłony pomiarów meteorologicznych AWOS (Automated Weather Observation System) oraz monitorowania stanu nawierzchni drogi startowej, czyli tzw. Ice-alert. Było to zlecenie Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Natomiast Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zainwestowała w obiekty radionawigacyjne DVOR/DME (Distance Measuring Equipment – system pomiaru odległości) oraz ILS/DME.
(mag)