Gaz-System podjął decyzję o zwiększeniu od lipca rocznych możliwości załadunku na cysterny skroplonego gazu ziemnego w terminalu LNG w Świnoujściu o dodatkowe 55 tysięcy ton. Powodem jest wzrost popytu na ten surowiec.
Terminal LNG wyposażony jest w trzy stanowiska do załadunku cystern, którymi od lipca br. można przeładować 185 tys. ton LNG w skali roku, zamiast do tej pory dostępnych 130 tys. ton. To wzrost o ponad 40 procent.
Usługa świadczona jest przez całą dobę. Maksymalnie w tym czasie można załadować nawet 40 cystern samochodowych.
– Powodem zwiększenia usługi jest wzrost popytu na LNG w Polsce, który jest wykorzystywany do tzw. wyspowej gazyfikacji kraju – informuje Gaz-System. – Dzięki cysternom surowiec trafia do miejscowości, które są oddalone od przesyłowych sieci gazociągów. LNG jest dowożony do lokalnych stacji regazyfikacji. Tam zmienia się jego stan skupienia ze skroplonego w lotny, a następnie dostarcza do odbiorców lokalną siecią dystrybucyjną.
Jak już pisaliśmy, dotychczas ze świnoujskiego terminalu wyjechało ponad 18 tysięcy cystern. Jednorazowo na kołach zabiera się ok. 18 ton, czyli 40 m sześc. LNG. Surowiec po regazyfikacji ma 600 razy większą objętość, zatem z załadunku jednej cysterny jest aż 24 tys. m sześc. gazu.
W 2020 roku załadowano do cystern około 60 tys. ton LNG, natomiast w zeszłym roku zostało przekroczone 100 tys. ton.
(ek)