Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Wrzesień ze wzrostem przeładunków w portach Szczecin i Świnoujście

Data publikacji: 19 października 2020 r. 18:17
Ostatnia aktualizacja: 22 października 2020 r. 13:58
Wrzesień ze wzrostem przeładunków w portach Szczecin i Świnoujście
 

W zespole portów Szczecin i Świnoujście przeładunki we wrześniu br. wzrosły o blisko 8 procent w stosunku do tego samego miesiąca roku 2019. Oznacza to, że przez porty przeszło o 197,7 tys. ton towarów więcej.

– Największy wzrost odnotowano w przeładunku rudy – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Wyniósł aż 46,4 proc., co daje 71,6 tys. ton. Drugi pod tym względem był przeładunek węgla - wzrósł o 30 proc., a trzeci - paliw, ze wzrostem 26,8 proc. Więcej także obsłużono drobnicy - o 3,6 proc. (w tym drobnicy promowej o 5,5 proc.).

We wrześniu spadły natomiast przeładunki zboża (o 33,3 proc.), kontenerów (o 4,7 proc.) oraz towarów z kategorii inne masowe (o 1,4 proc.).

Narastająco po trzech kwartałach tego roku porty w Szczecinie i Świnoujściu notują niewielki – jednocyfrowy – spadek przeładunków. W porównaniu do analogicznego okresu rekordowego roku 2019 jest ich o 6 proc. mniej.  

– Mimo trudnej sytuacji epidemicznej, ciągłość dostaw towarów nie została zagrożona, a wszystkie najważniejsze inwestycje w obu portach przebiegają bez zakłóceń – podkreśla M. Woźniak-Lewandowska. – Półmetek minęła rozbudowa i przystosowanie do obsługi transportu intermodalnego terminalu promowego w Świnoujściu, trwa także proces wyłaniania operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego. W Szczecinie i Świnoujściu bez utrudnień trwają największe w historii prace budowlane poprawiające dostęp kolejowy do portów. Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiany jest do głębokości 12,5 metra, co umożliwi zawijanie większych jednostek w szczecińskim porcie. Wspólnie z partnerami realizujemy konsekwentnie gigantyczny program inwestycyjny przekraczający 1,5 mld euro, służący poprawie oferty portów, a w konsekwencji pozyskaniu dodatkowych kontrahentów i ładunków. Obecnie ruszają dwa wielkie przedsięwzięcia spółki: poprawa dostępu do portu Szczecin w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Podpisano kontrakty z ich wykonawcami.

Przedstawicielka ZMPSiŚ dodaje, że wprowadzone przez spółkę procedury bezpieczeństwa zapobiegły pojawieniu się wirusa wśród pracowników i przypływających załóg.

– Spółka, spełniając rolę społecznej odpowiedzialności biznesu, zaangażowała się we wsparcie służb medycznych w walce z korona wirusem i przekazała dwie darowizny – zaznacza M. Woźniak-Lewandowska. – Pomoc od portu, w kwocie miliona złotych, trafiła do trzech szpitali – dwóch w Szczecinie i jednego w Koszalinie. Za przekazane środki został zakupiony sprzęt potrzebny tym jednostkom, tj. respiratory, kardiomonitory, pompy infuzyjne oraz ambulans. Z kolei druga darowizna przeznaczona była na zakup aparatury służącej do wczesnej diagnostyki korona wirusa.

(ek)

Fot. ZMPSiŚ

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

nawo
2020-10-22 13:44:37
Poczekajcie aż otworzą IKEĘ w Szczecinie. Zobaczycie taki wzrost sprzedaży towarów że Wam oko zbieleje.
OBSERWATOR
2020-10-21 09:15:30
Największy udział w przeładunkach ogólnej masy towarów ma firma ATS INTERNMATIONALE SPEDITION w Szczecinie- największy spedytor w Polsce.
Rex
2020-10-19 19:30:46
A port w Gdańsku jest w innej sytuacji niż nasze? Tam notuje się wysokie wzrosty, a u nas ciagle stagnacja albo spadek. Nie ma co zwalać na trudną sytuację! Może pora przyznać, że są słabo zarządzane
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA