Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Wrzesień ze wzrostem przeładunków w portach Szczecin i Świnoujście

Data publikacji: 19 października 2020 r. 18:17
Ostatnia aktualizacja: 22 października 2020 r. 13:58
Wrzesień ze wzrostem przeładunków w portach Szczecin i Świnoujście
 

W zespole portów Szczecin i Świnoujście przeładunki we wrześniu br. wzrosły o blisko 8 procent w stosunku do tego samego miesiąca roku 2019. Oznacza to, że przez porty przeszło o 197,7 tys. ton towarów więcej.

REKLAMA

– Największy wzrost odnotowano w przeładunku rudy – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Wyniósł aż 46,4 proc., co daje 71,6 tys. ton. Drugi pod tym względem był przeładunek węgla - wzrósł o 30 proc., a trzeci - paliw, ze wzrostem 26,8 proc. Więcej także obsłużono drobnicy - o 3,6 proc. (w tym drobnicy promowej o 5,5 proc.).

We wrześniu spadły natomiast przeładunki zboża (o 33,3 proc.), kontenerów (o 4,7 proc.) oraz towarów z kategorii inne masowe (o 1,4 proc.).

Narastająco po trzech kwartałach tego roku porty w Szczecinie i Świnoujściu notują niewielki – jednocyfrowy – spadek przeładunków. W porównaniu do analogicznego okresu rekordowego roku 2019 jest ich o 6 proc. mniej.  

– Mimo trudnej sytuacji epidemicznej, ciągłość dostaw towarów nie została zagrożona, a wszystkie najważniejsze inwestycje w obu portach przebiegają bez zakłóceń – podkreśla M. Woźniak-Lewandowska. – Półmetek minęła rozbudowa i przystosowanie do obsługi transportu intermodalnego terminalu promowego w Świnoujściu, trwa także proces wyłaniania operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego. W Szczecinie i Świnoujściu bez utrudnień trwają największe w historii prace budowlane poprawiające dostęp kolejowy do portów. Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiany jest do głębokości 12,5 metra, co umożliwi zawijanie większych jednostek w szczecińskim porcie. Wspólnie z partnerami realizujemy konsekwentnie gigantyczny program inwestycyjny przekraczający 1,5 mld euro, służący poprawie oferty portów, a w konsekwencji pozyskaniu dodatkowych kontrahentów i ładunków. Obecnie ruszają dwa wielkie przedsięwzięcia spółki: poprawa dostępu do portu Szczecin w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Podpisano kontrakty z ich wykonawcami.

Przedstawicielka ZMPSiŚ dodaje, że wprowadzone przez spółkę procedury bezpieczeństwa zapobiegły pojawieniu się wirusa wśród pracowników i przypływających załóg.

– Spółka, spełniając rolę społecznej odpowiedzialności biznesu, zaangażowała się we wsparcie służb medycznych w walce z korona wirusem i przekazała dwie darowizny – zaznacza M. Woźniak-Lewandowska. – Pomoc od portu, w kwocie miliona złotych, trafiła do trzech szpitali – dwóch w Szczecinie i jednego w Koszalinie. Za przekazane środki został zakupiony sprzęt potrzebny tym jednostkom, tj. respiratory, kardiomonitory, pompy infuzyjne oraz ambulans. Z kolei druga darowizna przeznaczona była na zakup aparatury służącej do wczesnej diagnostyki korona wirusa.

(ek)

Fot. ZMPSiŚ

REKLAMA

Komentarze

nawo
2020-10-22 13:44:37
Poczekajcie aż otworzą IKEĘ w Szczecinie. Zobaczycie taki wzrost sprzedaży towarów że Wam oko zbieleje.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
OBSERWATOR
2020-10-21 09:15:30
Największy udział w przeładunkach ogólnej masy towarów ma firma ATS INTERNMATIONALE SPEDITION w Szczecinie- największy spedytor w Polsce.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Rex
2020-10-19 19:30:46
A port w Gdańsku jest w innej sytuacji niż nasze? Tam notuje się wysokie wzrosty, a u nas ciagle stagnacja albo spadek. Nie ma co zwalać na trudną sytuację! Może pora przyznać, że są słabo zarządzane
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA