Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Wykonawca „12,5” wybrany

Data publikacji: 31 lipca 2018 r. 17:57
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2018 r. 20:42
Wykonawca „12,5” wybrany
 

Zgodnie z zapowiedzią Wojciecha Zdanowicza, dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, jeszcze w lipcu ogłoszono rozstrzygnięcie przetargu na modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. We wtorek (31 lipca) UMS podał, że główne prace – projekt i roboty budowlane – wykona konsorcjum dwóch firm: belgijskiej i holenderskiej. Zaoferowało cenę przeszło 1 mld 336 mln zł.

To jedno z najważniejszych i największych przedsięwzięć infrastrukturalnych na Pomorzu Zachodnim, od dawna wyczekiwane szczególnie przez branżę morską.

Oferty w przetargu na tę inwestycję otwarto 10 maja br. Wpłynęło pięć. Wszystkie proponowane ceny (brutto) przekraczały kwotę, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, czyli nieco ponad 1 mld 171 mln zł.

– Jest to bardzo ważny dla naszego regionu przetarg, więc z pewnością będziemy szukać możliwości znalezienia ewentualnych dodatkowych środków – podkreślała wówczas Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy UMS.

Czterech oferentów proponowało ceny powyżej 1,7 mld zł. Najniższą – przeszło 1 mld 336 mln zł – podało konsorcjum firm Dredging International NV z Belgii (lider) oraz Van Oord Dredging and Marine Contractors bv z Holandii. I właśnie ta oferta została wybrana jako najkorzystniejsza.

Belgijsko-holenderskie konsorcjum – podobnie jak pozostali oferenci – zadeklarowało, że wykona zamówienie w ciągu 42 miesięcy od zawarcia umowy.

– Cała inwestycja „12,5” obejmuje pogłębienie 62 km toru wodnego do 12,5 metra, dodatkowo wybudowanie dwóch wysp na odkład urobku, umocnienie dna wzdłuż nabrzeży – głównie w porcie Szczecin (tam, gdzie tor przebiega w bliskiej odległości od nabrzeży, więc głównie w północnej części portu) – oraz budowę ponad 300-metrowej obrotnicy przy Ostrowie Grabowskim – przypomniał dyrektor Zdanowicz przy okazji niedawnego podpisania umowy z firmą Sweco Consulting na pełnienie przez nią funkcji inżyniera kontraktu dla tej inwestycji. ©℗

Tekst i fot. (ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

1,4 MLD
2018-08-02 10:38:29
To niesamowita kwota - jeżeli do tego się doda przyszłe koszty utrzymania toru (ok 250 mln rocznie) bo nasz zalew się błyskawicznie "zamula" ....Rozumie ambicje Szczecina - ale kto za to zapłaci ? statki - frachtujący NIE ! . Zadajmy sobie pytanie "czy port szczeciński rozładuje np 150.000 ton węgla w max 30 godzin?" Mało realne .... Port Szczecin - Świnoujście ma już Świnoujście dla "wielkiego" tonażu - tylko niestety ten port już jest prywatny - czyli "złota kura" nie jest już państwowa , OT Logistic (właściciel Świnoujścia) zawsze będzie bardziej konkurencyjny niż Szczecin 12,50 m .. Dlaczego nie zainwestować w pogłębiarki i stworzyć firmę na wzór PRCiP (którą kiedyś tak nierozsądnie sprzedano) inwestycja w 2-pogłębiarki (ok 200 mln za statek) w ciągu 10-ciu lat się zwróci bez konieczności wydawania miliardów za granicę. Kolejnym pytaniem jest Czy aby nie warto wydać na inwestycje ok połowy kwoty na "12,50" w nasz port ? i stworzyć nowocześniejszy port średniej wielkości - i wtedy każdy będzie chciał tutaj przypływać (a 9 metrów spokojnie wystarczy ). We wszystkich strategiach zapomina się o jednym - że statek kosztuje a czas się liczy / każda doba dużego masowca czy kontenerowca to ok 10 tys EUR i taki statek oczekuje rozładunek w kilkanaście godzin (a nie w kilka dni) i patrzy OK' Świnoujście Szczecin to dodatkowo 12-14 godzin , dodatkowy pilotaż , dodatkowe holowniki (asysta) . Takie czynniki już dawno sprawiły - że zachodnioeuropejskie porty głębokowodne wyszły / wychodzą w morze (nawet kosztem rozwoju portów daleko od morza). Jest mi smutnawo jak szczecińscy spedytorzy "celują" w Gdynię/Gdańsk - ale tam jest gwarancja błyskawicznych rozładunków ( 3 - 5 razy szybciej niż w Szczecinie). I tak tworzymy strategie "polityczną" zamiast "ekonomicznej" - tylko dlaczego za tak gigantyczne pieniądze !!! Spedytor ze Szczecina
Ciapuła
2018-08-02 08:06:42
Przypominam wszystkim pytającym malkontentom że bez pogłębionego toru port szczeciński upadnie gdyż rozładowywanie do połowy masowców w Świnoujściu jest bardzo nie ekonomiczne a samo pogłębienie toru to gigantyczna inwestycja i wykonawca MUSI mieć odpowiednie zaplecze maszynowe PRCiP już dawno nie istnieje a firmy które powstały po jego likwidacji nie mają sprzętu w wystarczającej ilości chyba że "przyjdzie pan Kazio z łopatą" i będzie pogłębiał tor, dlatego cieszmy się że Szczecin zostanie "odkorkowany" a nie lamentujmy że taka kasa popłynie do zachodnich firm bo pogłębienie toru to nie tylko port ale cała drogowa i kolejowa infrastruktura która dostanie "rozwojowego kopa" Ja trzymam kciuki za sukces tej inwestycji.
Sedina
2018-08-01 12:40:02
Mam wrażenie, że piszący komentarze niezbyt uważnie słuchali na lekcjach, bo niektórych wstyd czytać
No
2018-08-01 08:45:07
Samochodów tez nie umiemy budować, a milion elektrycznych będzie!
Czyzby wiec PO...
2018-08-01 00:51:54
PO-raz-kla-da-lo... rowniez i PRCiP z poglebiarka inz. Wenda na czele ??
A...
2018-08-01 00:47:49
Do czego ma byc "potrzebne" te ostatnie 0,5 metra ? Jak by nie mozna bylo zakonczyc na 12 lub 13 metrach ??
Mokrzycki
2018-07-31 22:15:38
PRCIP ma konkurować z Van Oord? To jakby Świt Skolwin miał ograć w meczu o stawkę Ajax!
***
2018-07-31 21:13:43
Bo polskich nie ma,PRCiP nie ma sprzętu żeby to zrobić,niestety
Bezsens
2018-07-31 18:33:48
Takie pieniądze oddać zagranicznym firmom.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA