Cyfrowa wersja map linii kolejowych ma służyć sprawniejszej wymianie informacji, szybszej analizie danych, lepszemu planowaniu prac przez PKP PLK SA. Warte ponad 6 mln zł przedsięwzięcie pozwoliło zapisać tradycyjne, papierowe dokumenty w wersji elektronicznej.
Elektroniczna dokumentacja będzie wykorzystywana na potrzeby PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Ma wspomóc realizację przedsięwzięć zaplanowanych z unijnego budżetu na lata 2014-2020. Cyfrowe mapy pozwolą ponadto na łatwe porównanie oraz wizualizację zmian na trasach objętych modernizacją. Wersja elektroniczna to także sprawniejsza możliwość realizacji studiów wykonalności. Dokumenty będą również pomocne w planowaniu i realizacji utrzymania torów. Pracownicy PLK będą mogli korzystać z danych zgromadzonych w bazie przez wykorzystywany w spółce System Informacji dla Linii Kolejowych (SILK).
Dzięki stworzeniu wspólnej, dostępnej w jednym miejscu bazy elektronicznej potrzebne PLK informacje mają być przekazywane szybko i sprawnie. Pracownicy każdą mapę lub dokument w wersji cyfrowej mogą w niej wyszukać po numerze linii kolejowej i zakresie jej kilometrażu. Takie rozwiązanie umożliwia szybką analizę danych, ułatwia projektowanie nowych linii, a także lepsze planowanie prac modernizacyjnych i przy utrzymaniu torów.
Elektroniczna wersja to m.in. mapy sytuacyjno–wysokościowe, ukazujące linie kolejowe oraz istniejącą wokół nich zabudowę z lotu ptaka. Zawiera też tzw. profile podłużne, czyli obraz geometrii toru z zaznaczoną infrastrukturą (m.in. mosty, wiadukty, przejazdy czy sygnalizatory).
* * *
Cyfryzacja map była podzielona na pięć części. Cztery objęły dokumenty PKP PLK SA i obszar działania wszystkich zakładów linii kolejowych. Natomiast piąta mapy spoza spółki, dotyczące terenów kolejowych. (mag)
Na zdjęciu: Elektroniczna wersja to m.in. mapy sytuacyjno–wysokościowe, ukazujące linie kolejowe oraz istniejącą wokół nich zabudowę z lotu ptaka.