Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Modernizują wąskie gardło do portów. Most na Nadodrzance zapewni sprawne przewozy

Data publikacji: 17 października 2021 r. 16:59
Ostatnia aktualizacja: 18 października 2021 r. 18:07
Modernizują wąskie gardło do portów. Most na Nadodrzance zapewni sprawne przewozy
– Inwestycja na Nadodrzance będzie sprzyjała większej konkurencyjności transportu kolejowego oraz rozwojowi gospodarki dzięki lepszemu dostępowi do portów w Szczecinie i Świnoujściu – powiedział niedawno wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Fot. Ministerstwo Infrastruktury  

Odnowiony kolejowy most nad Odrą w Nietkowicach na linii Wrocław – Szczecin zapewni sprawne podróże i lepsze warunki przewozu towarów. Obiekt wybudowano w 1871 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeznaczyły na poprawę tej ważnej przeprawy ponad 46 mln zł.

We wrześniu zamontowano najdłuższe przęsło mostu kolejowego. Nową przeprawą pociągi pojadą jeszcze w tym roku. Tylko w 2020 r., by usprawnić przewozy, PLK przebudowały 130 mostów.

– Inwestycja na Nadodrzance będzie sprzyjała większej konkurencyjności transportu kolejowego oraz rozwojowi gospodarki dzięki lepszemu dostępowi do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Należy podkreślić, że budowa tak ważnej przeprawy odbywa się przy zachowaniu ruchu pociągów – powiedział niedawno wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

We wrześniu na przebudowywanym wschodnim moście kolejowym nad Odrą w Nietkowicach nasunięte zostało najdłuższe, 75-metrowe przęsło. Do montażu niemal 420-tonowego elementu wykorzystano hydrauliczne siłowniki i tymczasowe podpory w nurcie rzeki. Nasunięcie przęsła wykonano w ok. 34 godziny.

Kolejowa przeprawa nad Odrą ma już 7 z 10 nowych przęseł. Stalowe elementy zostały wykonane w wytwórni i przetransportowane na plac budowy. Konstrukcje osadzane są na wyremontowanych, wzmocnionych podporach. Dodatkowo zastosowano mikropale służące do wzmocnienia obiektu, wykonane wokół podpór na terenach zalewowych. Po zamontowaniu wszystkich przęseł wykonawca przystąpi do budowy nowego toru i sieci trakcyjnej.

Roboty nie ograniczają kursowania pociągów. Sąsiednią konstrukcją mostu codziennie przejeżdża ok. 55 pociągów pasażerskich i towarowych.

Zakończenie prac przewidziano w 2023 r.

„Przebudowany most na jednym z dwóch torów zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów. Zwiększą się możliwości Nadodrzanki, ważnej linii kolejowej prowadzącej z Dolnego Śląska przez województwo lubuskie na Pomorze Zachodnie” – informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. „Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów kursujących nad Odrą wzrośnie do 120 km/h. Poprawi się przepustowość odcinka mostowego, z którego będzie mogło korzystać więcej składów. Możliwe będzie przygotowanie korzystniejszej oferty połączeń i zapewnienie lepszych warunków dla ekologicznego transportu kolejowego”.

(m)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

tu całą Nadodrzanke
2021-10-18 17:38:29
trzeba remontować bo niedługo się rozsypie... pomyśleć że w 1937 osobowe pociągi dojeżdżały do Wrocławia w nieco ponad 5 godzin...
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA