Liczba bankructw na rekordowym poziomie
„Koniec wypłaty środków w ramach pomocy związanej z koronawirusem doprowadził do upadłości wielu firm. Nigdy wcześniej od rozpoczęcia badań w styczniu 2016 r. nie odnotowano więcej bankructw przedsiębiorstw niż w pierwszym kwartale br. – wynika z raportu Instytutu Badań nad Gospodarką (IWH). Tylko w marcu wniosek o niewypłacalność złożyło 1297 firm w Niemczech. Dotyczyły one zarówno spółek osobowych, jak i korporacyjnych. W porównaniu do lutego br. to wzrost o kolejne dziewięć procent, kiedy to odnotowano 1193 przypadki upadłości.
Wynik ten jest również „o 35 procent wyższy niż w marcu 2023 r. i o 30 procent wyższy od średniej w marcu w latach 2016-2019, tj. przed pandemią koronawirusa” – czytamy w raporcie. Tylko około 20 lat temu, kiedy IWH nie gromadził jeszcze danych, liczby te były znacznie wyższe” – informuje „Deutsche Welle”.
W portach zalegają samochody
„Berliner Zeitung” donosi, że porty stały się… parkingiem dla samochodów elektrycznych. „Sprzedaż samochodów elektrycznych w Niemczech spadła. Pod koniec ub.r. rząd nieoczekiwanie anulował premię ekologiczną, która gwarantowała nabywcom samochodów elektrycznych wsparcie do 4500 euro (powodem była 60-miliardowa dziura w budżecie rządowej koalicji). Efekt: od miesięcy spada liczba nowo rejestrowanych pojazdów z napędem akumulatorowo-elektrycznym. Według Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA) w marcu na drogi wyjechało zaledwie około 31 400 nowych samochodów zasilanych akumulatorami. To o prawie 29 proc. mniej niż w marcu ub.r. Według urzędników branży motoryzacyjnej szczególnie chińscy producenci samochodów nie byli w stanie sprzedawać swoich pojazdów w Europie tak szybko, jak oczekiwano, co znacząco przyczyniło się do zatorów w portach. „Chińscy producenci pojazdów elektrycznych wykorzystują porty jak parkingi” – powiedział FT menadżer łańcucha dostaw branży motoryzacyjnej. Dzieje się tak dlatego, że zazwyczaj nie posiadają one własnej sieci sprzedaży”. Gazeta informuje także, że Niemcy, eksporter klasycznych samochodów, w coraz większym stopniu stają się importerem. „Przez długi czas mieliśmy 80 procent eksportu i 20 procent importu. Ten stosunek wynosi obecnie 50:50” – mówi Tina Allerheilen”.
Rewolucja ortograficzna
Na łamach „Bilda” zamieszczono kolejny artykuł o obniżeniu wymagań w niemieckich szkołach. W Szlezwiku-Holsztynie błędy ortograficzne nie powinny już mieć wpływu na oceny – pisze „Bild”. „Sama liczba błędów ortograficznych w tekście nie ma już decydującego znaczenia dla oceny z matury z języka niemieckiego. Dotyczy to również esejów niemieckich w niższych klasach. Rozporządzenie powinno obowiązywać od przyszłego roku szkolnego. Zamiast tego młodzi ludzie powinni otrzymywać „jakościową informację zwrotną na temat głównych obszarów błędów i systematycznego charakteru ich błędów.”
Coraz bardziej niebezpiecznie
Wzrastająca przestępczość w Niemczech była w minionym tygodniu jednym z głównych tematów w tamtejszych mediach, po tym jak w Berlinie opublikowano raport Federalnego Urzędu Kryminalnego. „Deutsche Welle”: „W Niemczech popełnionych zostało prawie 6 mln przestępstw, o 5,5 proc. więcej, niż w 2022. Szczególnie wzrosła liczba przestępstw z użyciem przemocy i włamań do domów. Odnotowano również kilkunastoprocentowy wzrost przestępczości wśród dzieci i młodzieży oraz cudzoziemców. Obcokrajowców było 14 proc. więcej, niż rok wcześniej. 41 procent notowanych podejrzanych nie posiadało niemieckiego obywatelstwa”.
(eg)