Po raz trzeci w Stargardzie zorganizowano Międzynarodowy Festiwal im. prof. Marka Jasińskiego Soni Spatium. W jego ramach odbył się też kurs mistrzowski dla dyrygentów.
Przez trzy dni Stargard stał pod znakiem muzyki wysokich lotów.
– Życzę wam, byście poczuli to piękno muzyki i tę bezgraniczną duchowość Marka – mówiła, otwierając festiwal, Iwona Charkiewicz, dyrektor kreatywna.
W murach odremontowanej kolegiaty wystąpili: chór Cantabile Regensburg pod batutą Matthiasa Beckerta z Niemiec, Międzynarodowa Akademia Chóralna in terra pax, Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie i Orkiestra Camerata Stargard pod wodzą dyrygenta Szymona Wyrzykowskiego. Na nowych organach kolegiaty zagrał Jan Kępiński. Ostatni koncert, w którym wystąpił zespół kameralny w składzie: Joanna Kreft, Jarosław Nadrzycki, Ewa Guzowska, Tomasz Lisiecki, Szymon Guzowski i Joanna Marcinkowska, odbył się w poniedziałek w Filharmonii Szczecińskiej.
W niedzielę w kościele NMP KŚ była natomiast prapremiera utworu skomponowanego specjalnie dla Stargardu. Dzieło kompozytora Pawła Łukaszewskiego będzie grane na całym świecie.
– Będzie zapisane w partyturze, że w kolegiacie NMP KŚ 10 września zostało zagrane po raz pierwszy – mówił Szymon Wyrzykowski, dyrygent. – Historia muzyki będzie o Stargardzie pamiętać.
Przed festiwalem w Stargardzie Szymon Wyrzykowski wraz z Matthiasem Beckertem prowadzili kurs mistrzowski dla czworga młodych dyrygentów.
Organizatorzy, Orkiestra Camerata Stargard, zapowiadają kolejne edycje Soni Spatium.
– Pewne jest, że zrealizujemy pięć edycji – mówiła Monika Konopczyńska, dyrektor festiwalu. – Mój śp. małżonek Grzegorz Konopczyński zostawił mi solidne fundamenty, by dźwigać ciężar organizacji tego festiwalu.
Przesłaniem tegorocznej edycji Soni Spatium był tytuł jednego z utworów Marka Jasińskiego „Lux Et Veritas” – światłość i prawda, który skomponował w 2008 r. na chór mieszany i organy.
Koncerty zostały dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. ©℗
Tekst i fot. Wioletta MORDASIEWICZ