Rozmowa z Sylwestrem Ostrowskim, dyrektorem artystycznym festiwalu Szczecin Jazz
- Skąd wziął się pomysł na zorganizowanie festiwalu Szczecin Jazz?
- Pomysł powstał w Szczecińskiej Agencji Artystycznej i Urzędzie Miasta. Tam uznano, że tego typu impreza wpisze się strategię promocji Szczecina, a także będzie ciekawym wydarzeniem artystycznym prezentującym zarówno gwiazdy, jak i lokalne środowisko muzyczne.
- W Szczecinie do tej pory chyba nie brakowało koncertów jazzowych?
- Jeśli chodzi o ilość koncertów, to na pewno nie. Jest Szczecin Music Fest, Zmagania Jazzowe, kilka innych inicjatyw promujących muzykę jazzową. Brakowało jednak typowego, stacjonarnego festiwalu ze świadomą strategią promocji miasta. Dzięki muzyce, o Szczecinie i samym festiwalu usłyszała już cała Polska. Zorganizowaliśmy happening „jazz na lodzie”, koncert w prywatnym mieszkaniu największego fana jazzu, byliśmy z koncertem w Kansas City, skąd przyjedzie do nas jedna z gwiazd Deborah Brown.
- Jaka idea przyświecała doborowi artystów? Z jednej strony mamy nawiązującego do coltrane’owskiej tradycji Billy’ego Harpera, z drugiej bardziej soulowego Mario Biondiego. Chciałeś pokazać, że jazz na wiele twarzy?
- Ideą na pewno nie było, żeby wrzucić wszystko do jednego worka. Chciałem znaleźć mocny środek, dobrze reprezentowany mainstream. Zależało mi na pokazaniu, że jazz jest modny, a nie jest jakąś muzealną formą. Dlatego podczas festiwalu jednego dnia będzie można pójść pod krawatem do filharmonii, do klubu, gdzie jazz spotyka się z muzyką elektroniczną, a jeszcze kolejnego do kościoła na koncert gospel.
- Dziękuję za rozmowę.
Szymon WASILEWSKI
Na zdjęciu: Sylwester Ostrowski
Fot. Ryszard Pakieser