Na luty szczecińska Opera na Zamku zaplanowała dwa premierowe, aktualnie przygotowywane spektakle. 13 lutego będzie można obejrzeć balet – „Wizje miłości/ Mity” pamięci Ewy Głowackiej (zmarłej w ub. roku pierwszej solistki Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, która przez wiele lat była jurorem i przewodniczącą jury Międzynarodowego Konkursu Baletowego „Złote Pointy”, organizowanego corocznie w Szczecinie) w choreografii Zofii Rudnickiej, a do muzyki Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego. Z kolei 27 lutego premierowo zostanie pokazany spektakl pt. „Eugeniusz i Tatiana – Zakręt” w reżyserii Pii Partum na motywach opery „Eugeniusza Oniegina” Piotra Czajkowskiego. Kierownikiem muzycznym obu przedstawień jest Jerzy Wołosiuk.
O pierwszym ze spektakli tak można przeczytań na stronie internetowej opery: „Pierwsza część wieczoru to taneczna historia pięciu kobiet w różnym wieku. Ujrzymy je w parku, pogrążone w zadumie i zatrzymane w kadrze. Stopniowo poznamy marzenia, nadzieje i oczekiwania bohaterek: Dziewczynki, Panienki, Młodej, Dojrzałej i Przegranej. Pragnienia każdej z nich są ponadczasowe jak muzyka Chopina. Wybrane utwory kompozytora, w tym preludia – fortepianowe miniatury, należące do najpiękniejszych dzieł muzycznych artysty, stworzą nastrojowe tło dla pełnego wirtuozerii tańca klasycznego oraz emocjonującej podróży w głąb kobiecej duszy. Druga część spektaklu to świat antycznej mitologii, w której fantastyczne przemiany bóstw i herosów wyjaśniają zachodzące w przyrodzie zjawiska. Ujrzymy tragedię zakochanego w sobie Narcyza oraz metamorfozy leśnych nimf uciekających przed zalotami lubieżnych bożków. Każdy mit to inny obraz, taniec i nastrój. Wszystkie doskonale oddają poezję hipnotyzującej muzyki Szymanowskiego, charakteryzującej się niezwykłą kolorystyką brzmieniową i dramatycznością. Neoklasyczny taniec podkreśli walory genialnej muzyki i w pełni zilustruje nadprzyrodzone przemiany mitycznych bohaterów”.
Jakich wyrażeń melomani mogą oczekiwać oglądając drugi ze spektakli „Oniegin i Tatiana – Zakręt”. Oto słowa reżyserki: „Pobocze autostrady… Spotkania przy drodze kochanków. Ich pełne desperacji emocje i rozmowy… Kłótnie i wyznania miłości. Płacz za kierownicą, przydrożny papieros czy kawa… Współczesny pejzaż emocjonalny – skrzyżowany z poetycką i nostalgiczną przyrodą w tle… Zima, suche trawy, wiatr, mgły czy deszcz… Współczesny Oniegin. Pozbawiony XIX-wiecznego konwenansu, pojedynków, niezbyt już aktualnego obowiązku wychodzenia za mąż…. „Oniegin”, z którego wypreparowujemy i poddajemy analizie jedynie najgłębsze uczucia jego głównych bohaterów. Ich zaskakująco ponadczasowe i tak dobrze nam znane burzliwe meandry – zakręty uczuć… Wzajemne wieczne mijanie się, rozmijanie w miłości – niczym w „Śnie nocy letniej” Szekspira. „Oniegin” – filmowy, nam współczesny – bliższy?”.
Jeszcze nie ma decyzji, czy balet będzie dostępny online płatnie, natomiast na drugą z premier trzeba będzie wykupić tzw. eWejściówki.
(MON)